Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://global.espreso.tv/world-about-ukraine-vietnam-calls-us-strategic-partner-after-putins-visit

Vietnam calls U.S. strategic partner after Putin's visit

Vietnamese Foreign Minister Bùi Thanh Sơn called the U.S. a strategic partner during a meeting with the U.S. Assistant Secretary of State for East Asian and Pacific Affairs, Daniel Kritenbrink on June 22. This meeting occurred the day after Russian leader Vladimir Putin's visit

The Vietnamese minister expressed Hanoi's readiness to develop a strategic partnership with Washington.

"Vietnam considers the United States a strategic partner and supports the strengthening of U.S. cooperation with Southeast Asian countries, which will contribute to peace, stability, and development in the region and around the world," Bùi Thanh Sơn stated.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://mil.in.ua/en/news/south-korea-s-state-adviser-russia-s-transfer-of-technology-to-dprk-will-lift-restrictions-on-arms-transfers-to-ukraine/

South Korea’s State Adviser: Russia’s transfer of technology to DPRK will lift restrictions on arms transfers to Ukraine

South Korea’s National Security Advisor Chang Ho-jin has named the conditions under which Ukraine will receive weapons.

He said this during his participation in the KBS television program.

He noted that the transfer of weapons to Ukraine will directly depend on similar actions by Russia, which plans to transfer technology and high-precision weapons to the DPRK.

In addition, he noted that once this “red line” is crossed, South Korea will not hesitate to support Ukraine and transfer all possible lethal weapons.

• Liker 7
Skrevet

https://defence-blog.com/ukraine-receives-advanced-light-howitzer-from-am-general/

Ukraine receives advanced light howitzer from AM General

In a surprise announcement at the Fires Symposium, Program Director Mike Evans revealed that AM General has provided a test article of their 105 mm Hawkeye Mobile Howitzer System to Ukraine in April 2024.

photo_5458793031537906981_y.webp.e96974a475d902073e7a6ab27fbd9807.webp

Mon tro hvor mange 105mm granater som ligger på lager. Bør også være svært vanskelig for kontraartilleri å treffe disse.

• Liker 9
Skrevet

Mens Z blør "langsomt" med tusen døde per dag, gjør Ukraina alvorlig skade på Z'iske radarer, satellittstasjoner, raffinerier osv. Det virker som om Z skal slås grundig, ikke i et stort slag med enorme tap på begge sider. Z må svekkes tilstrekkelig først.

Jeg tror fortsatt at NATO har en plan, etter å ha forberedt seg på dette i flere tiår.

Ukraina har hatt noen kontraoffensiver med begrenset suksess, dette er muligens bedre totalt sett, selv om det er frustrerende lite daglig fremgang for oss som følger media.

Ukrainas og NATOs strategi bør fokusere på å redde ukrainske liv, ikke erobre tilbake land Russland har tatt. Det kommer etter hvert, og da blir det lettere.

Det talentløse sommelet med donasjon av utstyr fra USA og Europa kan være talentløst sommel, eller 7D-sjakk kamuflert som talentløst sommel. Eller en kombinasjon.

Planen er muligens å gi F-16, men ikke før de kan fly trygt langt inn i Zland. Radarer og luftvern må sprenges og brukes opp på kornåkre og trykkerier først. Da får et begrenset antall fly gjort jobben uten å bli skutt ned. 

Det er lett å kritisere, og mer kan sikkert gjøres for å sikre sivile. Men jeg tror krigen blir langvarig uansett. Og da er det greit med en langsiktig strategi som ikke går ut på å sparke ut Z i morgen, som så feiler. Og da står man igjen uten en ny plan.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Daniil er tilbake. Som vanlig er det en del bisarre svar fra russere på gaten. Man skulle ønske å tro at en del av dette var sarkasme, men det kan se ut til at det står dårlig til med evnen til kritisk tenkning i Russland.

• Liker 3
Skrevet
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg tror fortsatt at NATO har en plan, etter å ha forberedt seg på dette i flere tiår.

Jeg tror ikke det har eksistert noen plan for dette overhodet.

I hvert fall har de ikke fulgt den.

• Liker 3
Skrevet
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke det har eksistert noen plan for dette overhodet.

I hvert fall har de ikke fulgt den.

Planen blir nok tilpasset etter hvert. Toppene i Nato har nok mer greie på det enn oss, og de er ikke forpliktet til å forsvare strategien sin i et forum, eller levere regelmessige resultater for å blidgjøre oss. Jeg vil også se resultatet NÅ, men det kan hende de vet mer enn oss, med mer etterretning som vi ikke har tilgang til. Generalene er ikke folkevalgte populister.

Nye støttepakker, våpendonasjoner og fjerning av begrensninger for hvor våpnene kan brukes, kommer så regelmessig at de kan skyldes en kombinasjon av politikk og en overordnet plan, trigget av hendelser og russiske reaksjoner.  Jeg sier ikke at NATO planla dette i detalj siden nittitallet, og at alt er 100% i rute. Men jeg tror de vet hva de gjør. Hvor mye av den politiske diskusjonen med Johnson, Trump, Orban, Scholz osv som er skuespill vil nok bli gjenstand for utallige dokumentarer på National Geographic de neste tiårene.

Noe av det kan handle om å lure Putin til å gjøre feil. Som da de trodde Ukraina ikke kunne angripe inne i Russland, og plassere styrker rett utenfor Ukrainas rekkevidde. Så fikk de plutselig lov til å angripe lengre inne i landet.

Jeg ser frem til dokumentarene. Vi vil sikkert få noen overraskelser.

• Liker 3
Skrevet
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Daniil er tilbake. Som vanlig er det en del bisarre svar fra russere på gaten. Man skulle ønske å tro at en del av dette var sarkasme, men det kan se ut til at det står dårlig til med evnen til kritisk tenkning i Russland.

Ein del ser ut til å vere hjernevaska. Andre seier rett ut at dei ikkje torer å svare på dei leiande spørsmåla hans.

• Liker 3
Skrevet

Ifølge satellittbilder ser det ut til at Kinas nye hangarskip Fujian, som nå går igjennom sjødyktighetsprøver, har en 180 graders svingradius på opptil 3400 meter.

USA Ford-klasse hangarskip har til sammenligning en 180-graders svingradius på drøyt 500 meter. De gamle Nimitz-hangarskipene som først ble sjøsatt i 1968 har en svingradius på 1050 meter.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
OMyren skrev (29 minutter siden):

Kan vi ikke bare få igang en atomkrig så blir vi ferdig med det. Samme hvem som starter først.

Eg "føretrekkjer" i så fall at Russland startar med å sprenge ei taktisk atombombe i Ukraina, og at NATO svarar med å knuse dei russiske styrkane i Ukraina med konvensjonelle våpen. Deretter håpar eg at Kina vender ryggen til Putin, og at Putin blir kasta før han rekk å setje i gang 3. verdskrig.

• Liker 1
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/1MOewW/naa-har-putin-funnet-en-ny-maate-aa-hente-nye-soldater-paa

Slik skal Putin hente nye soldater nå

President Vladimir Putin vil ikke lenger nøye seg med å benåde straffedømte – om de melder seg til krigen i Ukraina.

Nå skal mistenkte og tiltalte få den samme muligheten, meldte den Kreml-kontrollerte avisen Kommersant lørdag.

– Dette er et uttrykk for desperasjon. Putin vil unngå allmenn mobilisering. Derfor har de funnet på dette for å få flere soldater, sier Russland-ekspert og forfatter Stig Fredrikson til VG.

– De utvider amnestiet. Tidligere gjaldt det bare dømte fanger. Nå gjelder det også de som sitter i varetekt – og i Russland kan du bli sittende svært lenge i varetekt før saken kommer til retten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Sitat

Injured Russian Soldiers Report that They are Being Sent Straight Back to Fighting in Ukraine
without any medical treatment or admission to hospitals, Chris O reports.

Their superiors are unsympathetic: "Fuck you and your fucking splinters! Don't fucking piss me off! I'll fucking kill you!"

https://qr.ae/ps6F0s

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/i/B0jBgg/mandag-24-juni-dette-har-skjedd-i-natt

"Natt til mandag opplyser lederen i den russiske republikken Dagestan at dødstallet etter søndagens angrep har økt. Minst 15 politifolk skal være drept, i tillegg til flere sivile. En synagoge, to ortodokse kirker og en kontrollpost i republikken ble angrepet av væpnede menn søndag. "

Minst 20 personer skal være drept totalt. Blant annet fikk en "prest" strupen skåret over. Jeg setter prest i hermetegn fordi man aldri kan være sikker på hvorvidt det er en ekte prest eller bare en KGB-agent.

Virker ikke som om det russiske sikkerhetsapparatet her har særlig kontroll overhodet.

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...