Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Novembertallene for russiske tap av tanks er klare. I hele høst har tallet vært svært lavt, med et snitt på drøyt 2 per dag i følge Ukrainske daglige oppdateringer, mens Oryx har visuelt dokumentert over 50% av disse for tredje måned på rad, altså drøyt 1 per dag i snitt. Det er ikke nevneverdig økende alder på tanksene som tapes, miksen av alder og modell er omtrent som i hele år. Kilde Tapene av APV følger samme mønster som tapene av tanks. Det er naturlig ettersom disse brukes sammen i samme type angrep. Russerne har trolig også få APV igjen. Endret 1 time siden av Simen1 4 3
Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden De russiske tapene av både artillerisystemer og antall artilleriskudd har sunket fra mars til desember i år. Denne korrelasjonen er viktig. Hadde for eksempel tapet av artillerisystemer sunket samtidig som antall artilleriskudd hadde økt så ville jeg tolket det som at Ukrainerne ikke klarer å ta ut så mange, sånn at artilleri blir mer effektivt. Men sånn er det altså ikke. Siden disse korrelerer så tolker jeg det som at russerne har færre artillerisystemer tilgjengelig ved fronten og dermed skytes det også mindre. Tapene av artillerisystemer har sunket rundt 60%, mens skytingen har sunket rundt 30%. Det tolker jeg dit at hvert artillerisystem brukes hardere. Hvert av de gjenværende artillerisystemene har nok bedre tilgang på ammo nå enn i mars, men på grunn av den store nedgangen i antall systemer (-60%) så synker også skytingen noe (-30%). 3 3
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Vil ikke det gjøre Trump sint? Jeg tror det ville gjort Trump sint.
Mbappe09 Skrevet 33 minutter siden Skrevet 33 minutter siden sedsberg skrev (1 time siden): Vil ikke det gjøre Trump sint? Jeg tror det ville gjort Trump sint. F*ck han
jallajall Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden Finland er ikke fysen på å være en del av sikkerhetsgarantier.
jallajall Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden Det ble diskutert fødselstall her for noen dager siden. Ukraine stares down the barrel of population collapse The country has both the highest death rates and lowest birth rates in the world, according to 2024 estimates in the CIA World Factbook: for every birth there are around three deaths. According to government estimates, Ukraine's average male life expectancy dropped from 65.2 years before the war to 57.3 years in 2024. For women, the figure fell from 74.4 to 70.9. Ukraine will need millions of people to rebuild its shattered economy, experts and politicians say, and to be able to defend itself in a post-war future should Moscow attack again, as many Ukrainians fear it will. The Kyiv government sought to address the crisis last year when it outlined a demographic strategy to 2040. The document warned that Ukraine faced a deficit of 4.5 million workers over the next decade. Sectors that would be most in need of labour included construction, technology and administrative services.
Simen1 Skrevet 11 minutter siden Skrevet 11 minutter siden jallajall skrev (6 minutter siden): Finland er ikke fysen på å være en del av sikkerhetsgarantier. Ordkløyveri. Du vrir på det i Kremls favør. Det som faktisk står der er at Finland sier de ikke har nok styrke alene til å kunne gi garantier, men de understreker at den reelle garantien må komme fra land med større militær makt, og at Finland gjerne vil hjelpe til med sikkerhets tiltak i den forbindelse. Som en støttende funksjon. Dette tydeliggjør bare hvordan hierarkiet i sikkerhetsgarantiene må stå i stil til landenes reelle militære styrker. Sveriges statsminister utdyper videre at Ukrainas beste sikkerhetsgaranti vil være et sterkt Ukrainsk militære. Dette går rett i strupen på Putin-alliansens forslag om å begrense Ukrainas militære. 3
Mbappe09 Skrevet 6 minutter siden Skrevet 6 minutter siden Simen1 skrev (5 minutter siden): Ordkløyveri. Du vrir på det i Kremls favør. Derfor hopper jeg over innleggene til vedkommende
Simen1 Skrevet 5 minutter siden Skrevet 5 minutter siden oddeh skrev (13 minutter siden): Minus russian Su-24 tactical bomber 🔥 Sånn apropos. Er det noen som har sett en oversikt over hvor mange operative fly moskovittene har igjen av hver type? Noe sånt per flytype? Eller en tabell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå