Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

In this exclusive Kyiv Post interview, Dr. Pekka Kallioniemi – Finnish disinformation expert and creator of the viral “Vatnik Soup” series – reveals how Russia is waging a global war without bullets.

As Ukraine strikes deep inside Russian territory, the Kremlin is fighting back in a different arena: our minds. From local “peace” movements to populist calls to “bring tax dollars home,” Russia seeds narratives that weaken NATO unity and block aid to Ukraine – without the public ever realizing who benefits.

This isn’t abstract theory. It’s a playbook. And the West is dangerously behind, the expert argues. Kallioniemi breaks down the Kremlin’s evolving tactics – how they target domestic divisions in the US, Germany, and beyond; how social media platforms are manipulated at scale; and why the information front may determine the outcome of this war.

If Ukraine is winning the military fight, Russia is betting it can still win the political one – by hijacking public opinion.

https://www.kyivpost.com/videos/56150

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Delvis skrev (2 timer siden):

Det der med at Nato får kjøpe militært utstyr fra Usa, som de kan gi til Ukraina: Er det en gangbar løsning? 

Ja det er viktig at Nato land og Ukraina kan få kjøpe våpen fra USA. De har penger som de er villige å gi til dette, og USA har våpen på lager og våpen produksjon. Så dette er en viktig måte å få frem våpen på.

• Liker 6
Skrevet

Jeg drar til Russland igjen om noen dager, om alt går etter planen. Uansett med all offisielt dokumentasjon på russisk om hvorfor jeg er der så er jeg alltid like engstelig når jeg passerer passkontrollen. 

Uansett jeg har ikke lyst til at dette innlegget skal bli masse spørsmål og kommentarer om hvorfor jeg drar, og jeg hadde aldri gjort det osv, det har jeg forklarte mange ganger tidligere. 

Men poenget mitt med innlegget er at jeg har lyst til å svare på spørsmål om noen har det. Kall det gjerne en reiseblogg. 

Jeg skal til ett lite sted, altså en mindre by. Skal også til en større by, før jeg drar til hovedstaden Moskva. Altså her får man jo litt innblikk om hvordan det er dem forskjellige stedene.

Har også lyst til å intervjue noen russere på dem forskjellige stedene om jeg får til det, samt eventuelle turister i Moskva. Jeg prater noe russisk selv, men har med meg noen som er russisk så jeg har vurdert å spørre dem. Men her er jeg ikke sikker på at dem godtar det, da dem selvfølgelig er redd for sin egen sikkerhet. 

Nå vet jeg ikke hvor mye interesse det er her for spørsmål, noe spesielt jeg skal sjekke ut, osv. Men kan sende meg en pm så man slipper å bruke tråden her til det. 

• Innsiktsfullt 6
  • Hjerte 2
Skrevet
21 minutes ago, engavif said:

Men poenget mitt med innlegget er at jeg har lyst til å svare på spørsmål om noen har det.

Lykke til!

Har russere flest fortsatt penger i egen bank eller har de flyttet alt til "under hodeputen", krypto eller andre ting?

Skrevet (endret)
engavif skrev (40 minutter siden):

Har også lyst til å intervjue noen russere på dem forskjellige stedene om jeg får til det, samt eventuelle turister i Moskva. Jeg prater noe russisk selv, men har med meg noen som er russisk så jeg har vurdert å spørre dem. Men her er jeg ikke sikker på at dem godtar det, da dem selvfølgelig er redd for sin egen sikkerhet.

Trikset er muligens å unngå 'farlige' spørsmål, eller i det minste stile spørsmål på en måte som gjør at russerne kan fortelle hva dem mener på en indirekte måte. 

Russeren Daniil Orain har et par youtube-kanaler(1420..) hvor han snakker med vanlige russere på gata. Selv om noen er skummelt direkte i svarene sine og mange ikke har lyst å svare i det hele tatt så er ganske mange ganske drevne i å fortelle ting på en måte som gjør at vi skjønner hva de mener uten at FSB uten videre kan ta dem for noe. Sikkert innlært fra sovjettiden.

Kanskje fremtidsplaner er trygt å spørre om? Ferie, utdannelse, jobb..

Edit: god tur og lykke til. Ikke bli arrestert.

Endret av Kahuna
  • Liker 5
Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Ja det er viktig at Nato land og Ukraina kan få kjøpe våpen fra USA. De har penger som de er villige å gi til dette, og USA har våpen på lager og våpen produksjon. Så dette er en viktig måte å få frem våpen på.

Ja. Tenkte bare på det, at lander som har bidratt som feks Norge og andre europaland, har vel gitt sånt gratis til Ukraina, og det har vel Usa også gjort før. Men er det sånn at Usa også gir gratis direkte til Ukraina i tillegg til det Nato får kjøpe, eller har de endret det til at nå må alt fra Usa kjøpes av Nato?
Usa er jo også med i Nato, så det blir litt forvirrende dette. Om de kjøper av seg selv også gjennom Nato, det ville virket teit da.
Har også lurt på hvor mye /hva Canada eventuelt gir. Har ikke sett det.

Skrevet
Cervinus skrev (37 minutter siden):

Lykke til!

Har russere flest fortsatt penger i egen bank eller har de flyttet alt til "under hodeputen", krypto eller andre ting?

Takk. Krypto blir stadig mer og mer populært, spesielt grunnet sanksjoner. Jeg er ikke helt inne i det med krypto, men ikke lenge siden så var jeg på en resturant. Dem hørte at jeg ikke var russisk så dem sa jeg kunne betale med krypto. Jeg takket pent nei og betalte med cash, grunnet jeg ikke har peiling på det. 

Eldre generasjonen har som dem har hatt en lang tid penger liggende hjemme eller bank. Vet at dem nå har tatt ut enda mer kontanter enn dem pleier å ha hjemme. Yngre generasjon er som folk flest i andre land, prøver seg på nye ting som krypto. 

• Liker 2
Skrevet
Kahuna skrev (34 minutter siden):

Trikset er muligens å unngå 'farlige' spørsmål, eller i det minste stile spørsmål på en måte som gjør at russerne kan fortelle hva dem mener på en indirekte måte. 

Russeren Daniil Orain har et par youtube-kanaler(1420..) hvor han snakker med vanlige russere på gata. Selv om noen er skummelt direkte i svarene sine og mange ikke har lyst å svare i det hele tatt så er ganske mange ganske drevne i å fortelle ting på en måte som gjør at vi skjønner hva de mener uten at FSB uten videre kan ta dem for noe. Sikkert innlært fra sovjettiden.

Kanskje fremtidsplaner er trygt å spørre om? Ferie, utdannelse, jobb..

Edit: god tur og lykke til. Ikke bli arrestert.

Skal prøve å ikke bli det. Om jeg blir det så kommer jeg sikkert på nyhetene, ikke at det er en artig måte å bli kjent på i Norge. 

Men ja, kan jo være en måte å spørre dem på. 

• Liker 1
Skrevet
Delvis skrev (34 minutter siden):

Ja. Tenkte bare på det, at lander som har bidratt som feks Norge og andre europaland, har vel gitt sånt gratis til Ukraina, og det har vel Usa også gjort før. Men er det sånn at Usa også gir gratis direkte til Ukraina i tillegg til det Nato får kjøpe, eller har de endret det til at nå må alt fra Usa kjøpes av Nato?
Usa er jo også med i Nato, så det blir litt forvirrende dette. Om de kjøper av seg selv også gjennom Nato, det ville virket teit da.
Har også lurt på hvor mye /hva Canada eventuelt gir. Har ikke sett det.

Min forståelse er at USA under Trump ikke vil gi så mye våpen lenger til Ukraina (kanskje ingen). Men de er villig til å selge til andre NATO land for våpen til Ukraina. Det er vel landene som kjøper og gir våpen og ikke NATO organisasjonen.

Saken er omtalt her: https://www.nytimes.com/2025/07/11/world/europe/trump-nato-weapons-ukraine.html

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Ekspert: Forbi punktet der krigen kan vinnes
Den russiske «sommeroffensiven» er i gang i Ukraina. Til tross for store tap, ser Russland ut til å være rustet for krigføring i tiden framover.

– Russernes «sommeroffensiv» er nok alt i gang, sier Lars Peder Haga om situasjonen på bakken i Ukraina.

https://www.forsvaretsforum.no/atomsikkerhet-atomvapen-beredskap/ekspert-forbi-punktet-der-krigen-kan-vinnes/444397

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Svein M skrev (9 minutter siden):

Min forståelse er at USA under Trump ikke vil gi så mye våpen lenger til Ukraina (kanskje ingen). Men de er villig til å selge til andre NATO land for våpen til Ukraina. Det er vel landene som kjøper og gir våpen og ikke NATO organisasjonen.

Saken er omtalt her: https://www.nytimes.com/2025/07/11/world/europe/trump-nato-weapons-ukraine.html

Ja det er vel det. Og at det skinner gjennom at Trumpen egentlig er mer businessman enn politiker. Vil tjene penger på alt han.
Men ok da får Nato og vi andre følge opp så godt vi kan. Trump og Usa har vel en viss interesse også, siden de har signert mineralavtalen med Ukraina? Men vet ikke helt hvordan det spiller inn, trodde det ville ha betydning da.

Skrevet
Sitat

Kort fortalt
Vestlige land har innført sanksjoner mot Russland på grunn av krigen i Ukraina.

Til tross for sanksjonene har Russland anskaffet vestlige flydeler verdt nesten 12 milliarder kroner.

Russland kjøper delene via tredjepartsland som ikke er underlagt sanksjoner.

Eksperter mener sanksjonene fungerer, men Russland finner fortsatt måter å omgå dem på.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bruker-alle-midler/83306902

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Delvis skrev (17 timer siden):

Vi så jo i starten av putins invasjon, at flere tusen Russere som protesterte mot angrepet ble lagt i bakken og arrestert. Det ble fanget på kamera ute i gatene den første tiden. Så ja, vi skal helt klart ikke kjemme alle Russere over en kam. Der er helt sikkert ordentlige fine menneseker blant dem også. Kan bare tenke oss hvor mange som er redde, og ikke tør si sin mening.  

Ethvert land og folk har de lederne de fortjener.

Elendig unnskyldning å skylde på ledere - ved å vise til fåtallige unntak!
Hvorfor har vestlige land hatt demokrati i århundrer - er det bare ....flaks?
*tenke* - hvordan oppfører russere, kinesere, arabere, afrikanere, sør-amerikanere seg i andre land?
- ikke en oppførsel folk flest aksepterer. Dér har du årsaken til tilstandene i sine egne land.
Slutt med billige og dumme bortforklaringer for deres evige tilstand. Ta av nisselua.

Nordmenn er så fantastiske naive.
Sympatiserer med alle som oppfører seg som apekatter i Norge - óg klager på lederne i hjemlandet sitt, så derfor må de få bli her.
Migranter fra slike land hadde gjort akkurat det samme som lederne sine - om de hadde hatt muligheten.

Ca. 90% russere støtter Putin.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Cervinus said:

Lykke til!

Alle Russrene jeg kjenner har bank kontoer i Belarus som de fører overpenger til, Siden banker i Belarus ikke er under sankskjoner og kan bruke visa/mastervard og google/apple pay viker så kan de fint brukte penge i utlandet og fortsatt bestille/betale på nett

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Neptun1 skrev (10 minutter siden):

Ethvert land og folk har de lederne de fortjener.

Elendig unnskyldning å skylde på ledere - ved å vise til fåtallige unntak!
Hvorfor har vestlige land hatt demokrati i århundrer - er det bare ....flaks?
*tenke* - hvordan oppfører russere, kinesere, arabere, afrikanere, sør-amerikanere seg i andre land?
- ikke en oppførsel folk flest aksepterer. Dér har du årsaken til tilstandene i sine egne land.
Slutt med billige og dumme bortforklaringer for deres evige tilstand. Ta av nisselua.
Nordmenn er så fantastiske naive.

Det der blir for enkelt og plumpt. Ulike kulturer og historikk, ja for all del. Og det er sikkert sånn at for mange Russere er blitt påvirket negativt. Hva man vokser opp med, og får med morsmelken og sånn vet du.. 
Men det gir ikke grunn til dømme ned en og hver eneste russiske individ som et dårlig menneske. Det var det var det hele som ble sagt, og som jeg tror og håper du har forstand nok til å forstå. 
Og har russerne egentlig noengang vært i et leie, der de har fått en skikkelig sjans til å stemme for et demokrati, slik vi fikk? 
Ta av nisselua sjøl.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Delvis skrev (52 minutter siden):

Det der blir for enkelt og plumpt. Ulike kulturer og historikk, ja for all del. Og det er sikkert sånn at for mange Russere er blitt påvirket negativt. Hva man vokser opp med, og får med morsmelken og sånn vet du.. 
Men det gir ikke grunn til dømme ned en og hver eneste russiske individ som et dårlig menneske. Det var det var det hele som ble sagt, og som jeg tror og håper du har forstand nok til å forstå. 
Og har russerne egentlig noengang vært i et leie, der de har fått en skikkelig sjans til å stemme for et demokrati, slik vi fikk? 
Ta av nisselua sjøl
.

Fantastisk selvmotsigelse, når minst 90% russere støtter blodig diktatur.
Om de resterende 10% støtter vestlige verdier vet vi ikke! Jeg har ikke påtruffet noen.
Hvor mange muslimer støtter ikke islam?

Kunne "visst fanden skal det skytes med skarpt" kommet fra Støre eller Erna?
Tror vi vet svaret på det.

En slik "enkel og plump" reaksjon kunne ikke kommet fra naive fiskepuddinger som ikke vil fordømme fiender av Norge og det vi står for, for det fantes mange tyskere som var vennlig innstilt til Norge.
Langt flere enn hos russere, muslimer, afrikanere og andre fra fiendtlige land.
Men en kollektiv fiende var de - og ble behandlet deretter.

Det var et landsvikeroppgjør etter at krigen var slutt (google). 
Dem som jobbet for å tilrettelegge for fienden ble henrettet eller fikk strenge straffer.
I dag blir svik belønnet med hederlig omtale i mediene og tommel opp. Dagens svikere er forbilledlige og helter. Vi finner dem overalt, de trojanske hestene og 5. kolonner.

Endret av Neptun1
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (6 minutter siden):

minst 90% russere støtter blodig diktatur.

Høres mye ut? men du har vel greie på det du..

Og hellers tror jeg vi snakker forbi hverandre her. Vet egentlig ikke hva du vil fram til.
Har aldri sagt noe annet, enn at hardt mot hardt er det eneste som vil nytte mot putins invasjon.
Så det virker som du blander hummer og kanari her, på en så rotete måte at ikke lar seg gjøre å følge opp rasjonelt.

• Liker 1
Skrevet
Delvis skrev (8 minutter siden):

Høres mye ut? men du har vel greie på det du..

Og hellers tror jeg vi snakker forbi hverandre her. Vet egentlig ikke hva du vil fram til.
Har aldri sagt noe annet, enn at hardt mot hardt er det eneste som vil nytte mot putins invasjon.
Så det virker som du blander hummer og kanari her, på en så rotete måte at ikke lar seg gjøre å følge opp rasjonelt.  

Jeg skrev at alle land og folk har de lederne de fortjener. 
Og utdypet hvorfor.

Skrevet
Neptun1 skrev (24 minutter siden):

Jeg skrev at alle land og folk har de lederne de fortjener. 
Og utdypet hvorfor.

Og jeg skrev at det er en for enkel, og forsåvidt tullete konklusjon. 
For å ta et eksempel: Mener du at det i utgangspunktet er så stor forskjell på Nord og Sør-koreanere, at de respektive fortjener akkurat den forskjellen det er på de to landenes lederskaper? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...