Gå til innhold

Anmeldelse: Elden Ring


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (19 timer siden):

Jeg leste masse og så mange videoer om det jeg. Men det var tydeligvis ikke noe for meg. Hadde jeg spilt noen av souls spillene før så hadde jeg nok visst det, men dette er første gang jeg prøver denne sjangeren. Ikke så mye annet jeg kunne gjort.

Det verste var styringen faktisk. Det går alt for sakte for min smak. Litt for mye etterslep i alt man trykker på. 

"Etterslep". Det er det verste jeg vet. Opplevde samme i God of War. Føltes som om Kratos gikk i sirup. Alt skjedde x antall millisekunder etter at jeg trykket på knappen/bevegde musa. Snodige fenomen, og litt vanskelig å forklare. En slags dødgang. Tror ikke det er fordi jeg har dårlig hardware, men at det er by design. Er det fordi konsollkontrollere oppfører seg litt annerledes enn keyboard+mus, mon tro? Både Elden Ring og God of War er jo egentlig konsollspill. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har prøvd et ukjent antall ganger å komme inn i spillet, men nå legger jeg det på hylla. Har spilt alle andre souls spill og likt de svært godt. Men Elden ring er tydeligvis ikke noe for meg. For meg blir spillets struktur for åpen og jeg finner ingen rød tråd. Kan godt hende det er et 10/10 spill, men så lenge spillet ikke gir meg en eneste god opplevelse blir min karakter langt lavere. Samtidig vil jeg berømme From Software for å lage et spill de tror på og for at de går nye veier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (26 minutter siden):

Jeg har loka rundt i Limgrave i ti timer nå, og føler ikke at det er noen retning i dette spillet. Er dette egentlig gøy?

Vel, sites of grace har av og til noen retningsgivere. Det kan være verdt det å følge dem hvis du ikke helt vet hvor du skal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

150 timar tok det før eg var ferdig, men då var òg absolutt alt ferdig. Har sikkert gått glipp av ein gjenstand her og der, men trur eg rydda ganske bra og har saumfart det meste av verda. Det var i tillegg med litt cheese mot slutten, så det kunne fort blitt nokre titals timar meir.

Akkurat no får det terningkast fem av meg. Bloodborne fekk seks og er i mi bok det beste From har laga. Elden Ring var fantastisk moro og leverer på det meste, men det drog litt ut då eg nådde 100 timar. På det tidspunktet kjente eg at eg byrja bli klar for å koma i mål, men det dukka stadig opp nye områder.

Spoilere med navn på enkelte bosser i slutten av spelet og diverse anna:

Spoiler

Då eg kom til Mogh var eg ikkje så gira på å bruke timevis på han, så etter nokre forsøk oppgraderte eg Nightrider Flail og serverte litt ost.

Deretter gjekk eg tilbake til opprinneleg build med Longsword heilt fram til Malenia. Var ikkje motivert der heller, så etter å ha døydd ein del til Waterfowl Dance-angrepet endra eg build til ein med Rivers of Blood. Det vart som å skru spelet over på Easy Mode. Kombinert med Mimic Tear Ash her og der gjekk dei siste områdene og bossene ganske lett.

Kunne kanskje tatt ein pause og henta litt ny giv, men eg ville berre bli ferdig. Hadde alltids klart dei til slutt, eg har fullført DeS, DS 1-3, BB og Sekiro utan noko form for hjelp eller cheese. Alltid melee, enten eit stort, treigt våpen eller eit lite, raskt sverd.

Historia var ikkje så veldig fengande, det var i stor grad Dark Souls i ny drakt. Der skuffa dei litt. Eg hadde håpa dei klarte å koma med noko nytt. Igjen framstår Bloodborne som vinnaren i den kategorien. Synest heller ikkje det var så god framgang i måten spelet utvikla seg på, men det er nok der eit spel med ope verd kan slite litt. Eg synest Souls-formelen fungerer betre i Dark Souls og Bloodborne, der du ofte har ulike områder du kan utforske, men det heng saman på ein lineær måte. Det kjennes i større grad ut som at du er ein del av ei historie som går framover enn eg fekk av Elden Ring. Det er òg enklare å få områdene i riktig rekkefølgje i eit meir lineært spel. Det var ikkje godt å vite når du burde gje deg laus på f.eks. Caelid eller Shunning Grounds.

Det vart litt mange dungeons, catacombs og tunnels, som eg aldri har vore så glad i. Rom på rom med imper som sprett fram og dei same bossane gang på gang. Tydeleg inspirert av Chalice Dungeons i BB, som for øvrig var det eg likte minst med spelet, som der òg drog ut i tid.

Eg spelar alltid offline, så online-delen har eg ingen kommentar til.

Men det er mykje bra. Ridesystemet fungerte topp og du kunne bli straffa ved feil bruk. Det er eit hav av våpen, men diverre veldig avgrensa mengde oppgraderingsmateriale før du er ferdig med 95% av spelet, og det skuffa veldig. Du får mange Larval Tear, men kan kun oppgradere ei mindre mengd våpen til eit nivå som passar til kor langt du er kome. Det betyr at du må bruke svake våpen, vente til du er nesten ferdig, eller vente til NG+. NG+ har for øvrig ingen endringar anna enn enkelte ting som er vekke om du fann det på NG, og du er ekstremt OP langt ut i NG+, så det blir litt snodig. Mange føretrekk ein ny NG i staden for.

Eg har ikkje planar om å spele dette igjen med det første, mest pga. lengda. Ein ny runde vil sjølvsagt gå fortare og eg kan ev. droppe catacombs og sånt om eg vil, men det freistar ikkje akkurat no.

Ambientmusikken likte eg, sjølv om den var litt slitsom i Caelid.

Aller siste boss likte eg ikkje. Den dukka opp heilt frå det blå og den type boss som er stor og flyr rundt med mykje magi og AOE har aldri vore noko favoritt. Kunne avslutta med Radagon eller kanskje Marika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet er klink 10 av 10 for meg. Fantastisk spill som det meste From Software kommer med. Nå er jeg riktignok en som svært sjeldent spiller spill flere ganger så det at Elden Ring er det spillet i serien med det suverent største omfanget av mulige builds osv. tiltaler meg særs lite, så sånn i retrospekt så tilfører egentlig ikke den åpne verden meg så fryktelig mye.

Det gir spillet en helt egen skala, og jeg skal jo ikke nekte for at jeg måpte opptil flere ganger og synes det er kult. Men når alt kommer til alt så er det beste innholdet i spillet "legacy dungeons" som jo egentlig bare er som vanlige områder fra tidligere spill. Så om neste spill fra From Software ikke er åpen verden så gjør ikke det meg noe som helst, det er ikke sånn at jeg nå sitter å føler at nå må jeg ha åpen verden i alle fremtidige spill.

Her har jeg jo også den leie tendensen til at jeg vil se alt, oppdage alt, drepe alt. Så dette er jo det spillet fra From Software så langt hvor jeg har blitt suverent mest OP. De siste 40 timene så var det så godt som null utfordring i spillet, med unntaket av to optional bosser på slutten her som helt åpenbart er From Software sine typiske optional bosser som de gjemmer litt bort mot slutten av spillet som er langt vanskeligere enn alt annet. Jeg gikk heller ikke inn for å søke opp noe "S-tier" build, jeg spilte i utgangspunktet med det første kule sverdet jeg fant, gjør som jeg normalt sett gjør å går for quality build og eneste endringen jeg gjorde underveis var at jeg etterhvert gikk over til å kjøre dual-wield og jeg fortsatte da med samme main hand våpen som jeg har brukt i så godt som hele spillet. Så det var på ingen måte noen min/max fra min side for å gjøre meg så OP som overhode mulig, men det er jo gjerne en bieffekt av at du spiller disse spillene nøye, at du ender opp med å være altfor høy level etterhvert. Kastet til og med bort 30 poeng på Arcane på slutten, så mine siste 30 levels gikk rett inn i Arcane for jeg hadde nådd det jeg visste var siste fornuftige cap på vigor, endurance, strength og dexterity så jeg tenkte det var kulere å heller få litt bedre discovery. Og som vanlig så nekter jeg å bruke skjold.


Jeg rangerer Elden Ring på tredjeplass av de From Software spillene jeg har spilt så langt:

#1: Sekiro
#2: Bloodborne
#3: Elden Ring
#4: Dark Souls Remastered
#5: Dark Souls 3
#6: Demons Souls Remake
#7: Dark Souls 2


Sekiro for meg er fremdeles det spillet som faller mest i smak, og det skyldes først og fremst kampsystemet som er det jeg like best av alle i serien. Elden Ring er en slags fusjon av Dark Souls 2 sine systemer og Dark Souls 3 sitt kampsystem og det er det kampsystemet som appellerer minst til meg. Det er fremdeles driiit bra, men jeg foretrekker Sekiro sitt brutale og ekstremt offensive og responsive kampsystem. Og selv om Bloodborne har et veldig lignende kampsystem så liker jeg det bedre på grunn av konseptet rundt pistol i off-hand og parrymulighetene som det åpnet for. Bloodborne har jo også utvilsomt den kuleste estetikken og settingen. Men jeg elsker også den Japanske settingen i Sekiro. Sekrio synes jeg også gjør det hakket bedre hva gjelder historiefortelling, den er fremdeles veldig vag i From Software stil men noe mer i fokus og noe mer sammenhengene med tilfredsstillende slutt enn hva man blir servert i de øvrige spillene. Også er jo Sekiro det spillet som er best balansert og med best finjustering, som jo skyldes at spillere står langt mer begrenset i måten de kan forme karakteren sin som gjør at From Software sitter med mye bedre kontroll over hvordan de kan finjustere bosser og kurven for vanskelighetsgrad igjennom spillet. Og for en som sjeldent spiller et spill flere ganger så foretrekker jeg det, fremfor at man skal ha et svært mangfold av potensielle forskjellige måter man kan definere karakteren sin for å få større variasjon på gjennomspillingene.

Elden Ring blir en smule preget av kvantitet over kvalitet, noe som er helt naturlig når det blir en så stor og åpen verden. Som en som tilnærmet 100% spillet på første gjennomspilling så ble det jo en del repeterende fiender, bosser, katakomber osv. utover i spillet. Og for min del personlig så er spill som tar 100 timer+ å gjennomføre litt seige å komme seg igjennom nærmest uavhengig av hvor bra de er. Og det gjør jo egentlig bare tanken på å spille igjennom flere ganger enda mindre sannsynlig for min del. For selv om jeg svært sjeldent spillet et spill flere ganger så har jeg spilt igjennom Sekiro, Bloodborne, Dark Souls Remastered og Dark Souls 3 to ganger. Men Elden Ring blir nok fort litt seigere selv om gjennomspilling nummer to vil gå langt raskere da jeg vet alt fluffet jeg kommer til å hoppe over.

Lenke til kommentar
On 4/15/2022 at 8:55 AM, KarvaBlad said:

Jeg har loka rundt i Limgrave i ti timer nå, og føler ikke at det er noen retning i dette spillet. Er dette egentlig gøy?

Klokket vel selv inn nesten 30 timer før jeg gikk videre fra Limgrave.  Om du alt har brukt 10 timer i Limgrave så burde du jo være sterk nok til å komme deg videre i spillet, så om du teleporterer tilbake til der hvor du startet og fant din første site of grace så er det bare å følge lysstrålen som tar deg rett i retningen av første legacy dugeon i spillet og som gir deg dine første main story bosser og progresjon videre til det neste området.

Spillet holder deg på ingen måte i hånda, og det gjelder jo progresjon i form av hvor man skal bevege seg i den svære åpne verdenen også. Så om du ikke er en som er i så glad i bare bevege seg rundt uten mål og mening for å oppdage ting så burde du egentlig bruke lysstrålene fra site of grace da de stortsett alltid peker deg til en eller annen legacy dugeon med kule bosser og loot for å dytte deg fremover i spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/16/2022 at 9:26 AM, KarvaBlad said:

"Etterslep". Det er det verste jeg vet. Opplevde samme i God of War. Føltes som om Kratos gikk i sirup. Alt skjedde x antall millisekunder etter at jeg trykket på knappen/bevegde musa. Snodige fenomen, og litt vanskelig å forklare. En slags dødgang. Tror ikke det er fordi jeg har dårlig hardware, men at det er by design. Er det fordi konsollkontrollere oppfører seg litt annerledes enn keyboard+mus, mon tro? Både Elden Ring og God of War er jo egentlig konsollspill. 

Opplever selv ikke noe etterslep, men kampsystemet er jo litt brutalt i den forstand at du køer opp angrep og det kan du ikke reversere. Så om du har trykke to ganger for å angripe, så vil karakteren din som oftest følge opp med sving nummer to etter at animasjonen fra sving nummer en er ferdig og innen dette skjer så kan det være at du angrer deg og heller vil rulle og det får du ikke, du må fint ta konsekvensene av at du valgte å trykke to ganger på angrepsknappen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (1 time siden):

Jeg rangerer Elden Ring på tredjeplass av de From Software spillene jeg har spilt så langt:

#1: Sekiro
#2: Bloodborne
#3: Elden Ring
#4: Dark Souls Remastered
#5: Dark Souls 3
#6: Demons Souls Remake
#7: Dark Souls 2

Lister er moro.

  1. Bloodborne
  2. Dark Souls
  3. Demon’s Souls
  4. Dark Souls 3
  5. Elden Ring
  6. Dark Souls 2
  7. Sekiro

Det du likte med Sekiro er det som sender det nederst for meg. Likte ikkje kampsystemet og er ikkje noko tilhengar av Japansk setting.

Elden Ring er kanskje litt vanskeleg å plassere så langt, men sidan det kjentes så mykje ut som Dark Souls 4, men med 2-3 ganger høgare timebruk pga. mykje utforsking, katakomber og fleire bosser enn DS2 kan drøyme om, så likte eg DS3 betre.

Bloodborne troner ganske suverent på toppen, der From leverte ei heilt anna oppleving som hadde ei fantastisk endring underveis. Historien, karakterane, våpen, musikk, bossene. Det blir ikkje meir 10/10 enn Bloodborne for min del. Det som kanskje skuffa mest med Elden Ring er at historien minna for mykje om Dark Souls, som eg har vore gjennom minst to ganger per spel i den serien.

Det er alltid vanskeleg å samanlikne spel som er spelt med over eit tiår mellom, men eg kan ikkje ignorere opplevinga DeS og DS1 gav meg som dei første spela. Dei var meir magisk enn ER var. Eg har spelt alt i kronologisk rekkefølgje.

For øvrig litt snedig at Dark Souls 2, som ofte er mest kritisert og det som blir rangert nederst, har høgast metacritic-score av alle Dark Souls-spela.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...