Gå til innhold

VPN/filnedlasting og opplasting via VPN stengte på søndag


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke enig i at VPN er noe vanlige folk trenger å tenke på. «Overvåkning av ISP og myndigheter» er generelt sett ikke noe man trenger å tenke på, og uansett er det ikke noe man får gjort med det. Et VPN er funksjonelt identisk med ditt ISP-nettverk, og VPN-tilbyderen står i nøyaktig samme situasjon som din ISP, så hvis din ISP kan tvinges til å oppgi data om deg så kan også VPN-tilbyderen det. Det er riktignok vanskeligere hvis du bruker en VPN som ikke ligger i et 5 Eyes land (eller 9 Eyes, eller 11 Eyes), men du er fortsatt avhengig av å stole på at VPN-leverandøren ikke oppgir data om deg. Og hvis du først skal stole på en VPN-leverandør kan du like gjerne stole på ISP-en din. 🤷🏼‍♂️ Jeg ser rett og slett ikke vitsen med å innføre en betydelig ytelsesreduksjon i all sin internettrafikk kun på grunn av en abstrakt hangup på «overvåkning».

Og igjen: hvis man er av en sånn overbevisning at man er redd for overvåkning så ville jeg vært ekstra skeptisk til VPN-tilbydere, fordi det er en smal sak for diverse lands etterretningstjenester å opprette utallige VPN-tjenester og bare meske seg i data.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
henrikwl skrev (26 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at VPN er noe vanlige folk trenger å tenke på. «Overvåkning av ISP og myndigheter» er generelt sett ikke noe man trenger å tenke på, og uansett er det ikke noe man får gjort med det...


Det kommer vel an på øyet som ser.
Personlig er jeg ikke redd for å bli overvåket, jeg er ikke terrorist eller hacker, men jeg foretrekker likevel å ikke bli overvåket.

Store deler av min og din internett-trafikk går trolig gjennom norske ISP'er, gjennom NIX, gjennom nasjonale linjer, som igjen går gjennom Sverige og en rekke andre land, på vei til den serveren vi forsøker å hente ned data fra osv.
Hele veien sitter det folk å overvåker hva som foregår, å tro noe annet er naivt.

Dersom store deler av den trafikken i stedet var kryptert mellom brukeren og en VPN-server stående i en eller annen øystat i Karibia eller lignende, så ville det være svært vanskelig å overvåke noe som helst.

Desto flere som benytter VPN, desto vanskeligere blir det for myndigheter i ymse land å overvåke hva vanlige folk driver med på nett.
Og igjen, de virkelige kriminelle benytter andre løsninger, så de er irrelevante.

I tillegg til å slippe problemer dersom man skulle fått lastet ned noe som er et beskyttet åndsverk, så er det en kollektiv innsats for å kryptere mest mulig trafikk som går gjennom ISP'er og/eller som kan overvåkes av myndighetene.
 

henrikwl skrev (35 minutter siden):

Og hvis du først skal stole på en VPN-leverandør kan du like gjerne stole på ISP-en din.


Mange ISP'er samarbeider med myndighetene og leverer villig ut brukerdata, så nei, det kan man rett og slett ikke.
 

henrikwl skrev (35 minutter siden):

...det er en smal sak for diverse lands etterretningstjenester å opprette utallige VPN-tjenester og bare meske seg i data.


Det tipper jeg ville blitt oppdaget temmelig raskt. Det finnes også en rekke veletablerte VPN-selskaper som har blitt stevnet av myndigheter, FBI og andre, uten å levere ut informasjon, kun trukket på skuldrene og hevdet at de ikke fører logger osv.

Det finnes også motsatte eksempler, hvor VPN-selskaper som hevder de ikke fører logger, likevel har ført logger, og har utlevert de til myndigheter, men de tidligere nevnte godt etablerte selskapene gjør generelt det de hevder de gjør.

Det koster uansett et par tiere i måneden, verdt hver krone etter min mening.

Lenke til kommentar
0laf skrev (På 26.2.2022 den 2.35):

Poenget med VPN er i stor grad for vanlige folk å skjule sin nettaktivitet for ISP og myndigheter.

Om de vil ha tak i din informasjon, så får de tak i din informasjon, de må bare gå via domstolen.

VPN er kun for å se på regionsperret innhold, alt annet er propaganda som folk ikke har bruk for.

Netflix har funnet måter å sperre for VPN, og det er mer stress enn det er verdt.
Paramount+ krever USA abb. for å se innhold fra USA.

Prime fungerer fint med VPN.

Regionsperrer er som å skyte seg selv i foten, for de kunne gjort innholdet tilgjengelig, men istedet så laster folk ned de vil se, og de som har laget innholdet får ingenting. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Om de vil ha tak i din informasjon, så får de tak i din informasjon, de må bare gå via domstolen.

 

Lykke til med det, når trafikken går kryptert med AES128 til en server hvor det ikke føres logger, gjennom et selskap som gjentatte ganger har bevist at de ikke fører logger.
 

Dubious skrev (10 minutter siden):

VPN er kun for å se på regionsperret innhold, alt annet er propaganda som folk ikke har bruk for.


Det er i så fall feil bruk, VPN er ikke egnet for å komme seg rundt regionsperrer, til det man bruker man SmartDNS.

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):

Dersom store deler av den trafikken i stedet var kryptert mellom brukeren og en VPN-server stående i en eller annen øystat i Karibia eller lignende, så ville det være svært vanskelig å overvåke noe som helst.

Det er teknisk sett riktig, men det du i praksis har gjort er å forlenge nettverksbanen betraktelig, og kryptert forlengelsen. Jeg personlig mener altså at den ekstra tiden hver eneste nettverksforespørsel tar ikke er verdt det. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (8 timer siden):

Det er teknisk sett riktig, men det du i praksis har gjort er å forlenge nettverksbanen betraktelig, og kryptert forlengelsen.


Det er korrekt, all trafikk går da selvfølgelig gjennom VPN-tjenesten, med de flaskehalser og problemer det medfører.

Det blir åpenbart en avveining for hver enkelt, hvorvidt man mener det er verdt noe redusert hastighet, dog kan jeg ikke si at jeg merker noe særlig til det selv, eller kryptert trafikk som ikke like enkelt kan overvåkes.

G skrev (3 timer siden):


https://www.nrk.no/dokumentar/her-gar-din-nett-trafikk-1.11403663
https://www.digi.no/artikler/ny-e-lov-vedtatt-i-stortinget/493994

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
NULL skrev (På 23.2.2022 den 21.19):

Det er vel mer trolig at du har ett eller annet problem med løsninger du benytter enn at noe her har blitt "sperret" av nettleverandøren.

Nå har jeg sjekka litt rundt. Andre har samme problem på samme nett. Andre har "alltid" hatt det problemet. Både trackere, peers og seedere er i kontakt og synlige, men dataene strømmer ikke, bare ca 1 KB, og så stopp. Dette har vi drevet med i snart 15 år, og byttet leverandører og maskiner og programvare. Alltid har datastrømmen tikket og gått. Nå er det slutt. Brått som et lyn. Vi har 5 maskiner å prøve (alt) på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 2/25/2022 at 10:48 AM, NULL said:

Blri en VPN-aktør "tatt for noe" der det blir skriverier o.l., forsvinner den og dukker opp under et nytt navn etc. Det er jo også en del av disse aktørene som i praksis har samme tjeneste levert under en haug forskjellige navn eller forskjellige selskaper. 

Og i tillegg til å kjøre trafikken gjennom dem, vil det jo i mange sammenhenger også bety at brukeren installerer en app med "gode tilganger" til systemet for å bruke tjenesten. Det blir nesten litt komisk når noen er redd for "hva en norsk internettleverandør skulle finne på"(med mye markedsmessig å tape, og potensielt enorme bøter både myndigheter om noe skulle komme fram), men installerer gjerne applikasjoner fra "gud vet hvem" og kjører all trafikken gjennom dem.

En nedlåst VM og anerkjent VPN leverandør er helt stuerent i mine øyne. VM resettes etter hver boot eller ved ønske. Selvsagt da i en brannmursone med minimale tilganger til annet utstyr i nettverket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hallo folkens. Sent innlegg,

men nå fikk jeg en ny epost fra Telenor med tyt om "Nettvern+". Minnet mye

om den 'chezy' TV-reklamen som går nå.

Eposten hadde mye tekniske detaljer om hvordan "Nettvern+" virker. Eller hva som er nyheten i "Nettvern+"

vs. det gamle "Nettvern".  Bare fortsatt et simpelt DNS-filter ser det ut til. Eller hva?

Så før jeg vurderer dette "produktet", lurer jeg på hvordan jeg kan teste et slikt DNS-filter med

f.eks. 'dig' eller 'adig'. Nærmere sakt, 'dig -s x.x.x.x -t a evail-domain.com'.

Men hvilke DNS adresse 'x.x.x.x' må jeg bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...