Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som har peil på VPN?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp.

Jeg er ikke så flink med data og VPN og alt sånn, men det må da være noen som kan hjelpe meg.

Lang historie kort. Tok min mann i "nett-utroskap" Etter dette ville han vise meg alt han har gjort for å prøve å vinne tilbake min tillit (lykke til med det) Men jeg er jo nysgjerrig på hva han har drevet med over de 8 årene vi har vært sammen. Det som er skumt er at han har hatt en hemmelig epost adresse, protonmail.com. Han har "plutselig glemt" passordet dit. Senere viser det seg at han har en Discord konto og en annen konto jeg ikke husker navnet på, som han har brukt til å lete etter bilder av venninner og bekjente. Denne kommer man ikke inn på fordi jeg logger inn med en annen IP adresse. Da får jeg beskjed om at jeg må inn på protonmail å bekrefte ny lokasjon. Han sier at han har vært på Discord på hjemme pc og på jobb pc, og kanskje på telefonen, men jeg kommer ikke inn på Discord på telefonen hans heller. Jeg leste litt om VPN og skjønner egentlig ikke noe av det. Han har byttet VPN til Norton på telefonen.

Jeg sa da at vi kunne dra opp på han sin jobb eller logge oss inn på pcen han har hjemme, men han sier at han har brukt en VPN via Cisco på jobbnett, og da går det ikke an (fordi nettet på jobben har blitt hacket, så det er ikke fungerende før tidligst etter sommeren i år) Er det noen måte å komme inn på VPNen som han har brukt før, på hans PC uten at han er på jobbnett? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å huttetu. Tydelig at din mann ikke er helt samarbeidsvillig, han drar beina etter seg.

Skrulla83 skrev (15 minutter siden):

han sier at han har brukt en VPN via Cisco på jobbnett, og da går det ikke an (fordi nettet på jobben har blitt hacket, så det er ikke fungerende før tidligst etter sommeren i år)

I call bullshit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (Akkurat nå):

Å huttetu. Tydelig at din mann ikke er helt samarbeidsvillig, han drar beina etter seg.

I call bullshit.

Ja, er nok det jeg også tenker. Men jeg vet at det har vært hacking i systemet, for de har brukt et annet nett.....Og det har vært i avisa. Men hele historien lukter....

Lenke til kommentar
Skrulla83 skrev (4 minutter siden):

Dette ble veldig rotete, men spm mitt er vel egentlig om VPN har noe med det orginale nettet å gjøre? Er ikke VPN en app man laster ned på pc eller mobil, eventuelt om det er USB-VPN, og kan ta med den VPNen overalt? Uansett hva slags nett man er på?

VPN er ikke en app,  det er en servertjeneste. Appen du tenker på gjør jobben med å sette opp den krypterte forbindelsen til serveren. All trafikk går så via denne, når man surfer eller er utro mot sin partner ..

At et firma blir hacket skjer jo fra tid til annen, men at et hackeangrep skal slå ut en tjeneste/server i flere måneder kan ikke stemme. At man heller har lagt om rutinene og bruker andre tjenester gir mer mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (7 minutter siden):

VPN er ikke en app,  det er en servertjeneste. Appen du tenker på gjør jobben med å sette opp den krypterte forbindelsen til serveren. All trafikk går så via denne, når man surfer eller er utro mot sin partner ..

At et firma blir hacket skjer jo fra tid til annen, men at et hackeangrep skal slå ut en tjeneste/server i flere måneder kan ikke stemme. At man heller har lagt om rutinene og bruker andre tjenester gir mer mening.

Så det du sier (fordi dette er gresk for meg :) ) er at den VPN som han bruker på jobb og hjemme (som er samme VPN-tjeneste, siden han har vært på disse sexsidene både på jobb og hjemme?) fremdeles er knyttet til serveren på jobben hans selv om de ikke kan bruke internett? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrulla83 skrev (Akkurat nå):

Så det du sier (fordi dette er gresk for meg :) ) er at den VPN som han bruker på jobb og hjemme (som er samme VPN-tjeneste, siden han har vært på disse sexsidene både på jobb og hjemme?) fremdeles er knyttet til serveren på jobben hans selv om de ikke kan bruke internett? 

For å vanskeliggjøre dette, har han ikke vært på disse sidene siden desember, fordi han sier at han ikke kommer inn siden hacker-angrepet i slutten av desember. Men jeg lurer jo egentlig på hvordan jeg får logget meg på denne VPN-tjenesten som han har brukt? Følger den enhetene? Eller følger den VPN-tjenesten? For slik jeg har forstått dette, så logger man på en VPN for å skjule sin egen IP-adresse. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får logget på Discord på noen av enhetene hans.... Har han slettet VPN tjenesten, kanskje? Hvordan kan jeg opprette den? Det er nok sikkert masse juicy stuff på denne Discord-kontoen hans, så jeg vil så veeeldig inn å se da, vettu.... 

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at han har brukt jobben sin VPN.. Den type bruk kan jo være grunnlag for oppsigelse. Spesielt vil den type aktivitet være interessant for sikkerhetsavdelingen i etterkant av et angrep som du sier de var utsatt for.

Også har han selvfølgelig ikke glemt passordet på protonmail..

Uansett, om det i tilfellet er jobben sin VPN så har du heller ikke lov til å logge inn på den.

Avhengig av type VPN så kan det være en frittstående klient man kan installere på PC, mobil osv, hvor du skriver inn adressen til VPN serveren du vil logge på (vanlig for jobb-bruk). Eller så kan det være spesifikke klienter for kjøpte VPN-tjenster som ExpressVPN o.l. som bare er til for å skjule egen IP.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar
Skrulla83 skrev (6 minutter siden):

For å vanskeliggjøre dette, har han ikke vært på disse sidene siden desember, fordi han sier at han ikke kommer inn siden hacker-angrepet i slutten av desember. Men jeg lurer jo egentlig på hvordan jeg får logget meg på denne VPN-tjenesten som han har brukt? Følger den enhetene? Eller følger den VPN-tjenesten? For slik jeg har forstått dette, så logger man på en VPN for å skjule sin egen IP-adresse. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får logget på Discord på noen av enhetene hans.... Har han slettet VPN tjenesten, kanskje? Hvordan kan jeg opprette den? Det er nok sikkert masse juicy stuff på denne Discord-kontoen hans, så jeg vil så veeeldig inn å se da, vettu.... 

VPN har en egen nettside hvor du kan bestille deres tjenester.

Angående mannen din, tenker jeg at du ikke bør orke å snope rundt hans stoff. Hvis du har tatt ham for «internett-utroskap», burde du enten advare eller dumpe ham. Ditt valg.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan forklare deg nok om VPN, du kan sikkert lese det selv også. Men er det egentlig saken din? Som posteren over er inne på, om mannen din er tatt på dette, spiller det da noen rolle hvordan damene han har kommunisert med ser ut? Eller hva de snakket om? Er ikke spørsmålet om du vil ha ham videre eller ikke? Forstår det slik at det ikke er fysisk utroskap, men følelsesmessig kan involveringen for så vidt være like sterk, særlig i en pandemi med mye hjemmetid over 2 år. Og da kommer like gjerne spørsmålet om dere begge kan få interessen for hverandre tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (6 minutter siden):

Kan ikke tenke meg at han har brukt jobben sin VPN.. Den type bruk kan jo være grunnlag for oppsigelse. Spesielt vil den type aktivitet være interessant for sikkerhetsavdelingen i etterkant av et angrep som du sier de var utsatt for.

Også har han selvfølgelig ikke glemt passordet på protonmail..

Uansett, om det i tilfellet er jobben sin VPN så har du heller ikke lov til å logge inn på den.

Avhengig av type VPN så kan det være en frittstående klient man kan installere på PC, mobil osv, hvor du skriver inn adressen til VPN serveren du vil logge på. Eller så kan det være spesifikke klienter for kjøpte VPN-tjenster som ExpressVPN o.l.

Nei, jeg sa det jeg og, at han ikke kan ha brukt jobben sin VPN fordi han etterlatte spor. Men han er IT-ingeniør selv, så alt han da sier tilbake til meg, har jeg jo ikke noe motargument på. Det er såpass innvikla svar at jeg ikke husker hva han har sagt til og med ;) :)  

Passordet på protonmailen kan jeg garantere deg at han ikke har glemt. Derfor hadde det vært fantastisk kult at lille meg som er så IT-idiot, kunne logget meg inn på hans Discord (Har fått lov av han, og har passord og innloggingen hans) Presentert hans lugubre adferd på Discord og pakket bagen hans og kjørt han til moren sin (som er en ganske så brutal straff for en 40-og noe åring)

Så han har allerede adressen til den VPN serveren siden han har logget seg på x-antall ganger?

Tusen takk som svarer ❤️ Jeg forsto det meste :)  

Lenke til kommentar
Pop skrev (9 minutter siden):

Kan forklare deg nok om VPN, du kan sikkert lese det selv også. Men er det egentlig saken din? Som posteren over er inne på, om mannen din er tatt på dette, spiller det da noen rolle hvordan damene han har kommunisert med ser ut? Eller hva de snakket om? Er ikke spørsmålet om du vil ha ham videre eller ikke? Forstår det slik at det ikke er fysisk utroskap, men følelsesmessig kan involveringen for så vidt være like sterk, særlig i en pandemi med mye hjemmetid over 2 år. Og da kommer like gjerne spørsmålet om dere begge kan få interessen for hverandre tilbake.

Skjønner hva du mener. Problemet er at jeg har funnet ut litt og litt, men han nekter på visse ting. Han har snakket med damer på jobb på mail (griseprat) men mener at han ikke har snakket med noen på Discord, for eksempel. Det er mange ting han nekter for som jeg ikke har mulighet til å hverken bekrefte eller avkrefte, og for min egen del, vi jeg da vite om jeg gjør det rette ved å kaste han på hodet og r... ut :) 

Så derfor vil jeg se hvor langt han har gått, så kanskje situasjonen er endelig.... Så er jeg kanskje grunnleggende nysgjerrig også..... >_< 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Skrulla83 said:

Passordet på protonmailen kan jeg garantere deg at han ikke har glemt. Derfor hadde det vært fantastisk kult at lille meg som er så IT-idiot, kunne logget meg inn på hans Discord (Har fått lov av han, og har passord og innloggingen hans) Presentert hans lugubre adferd på Discord og pakket bagen hans og kjørt han til moren sin (som er en ganske så brutal straff for en 40-og noe åring)

Så du eier med andre ord boligen deres alene? Ellers er vel ikke dette noen selvfølge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Så du eier med andre ord boligen deres alene? Ellers er vel ikke dette noen selvfølge.

Nei, huseier eier leiligheten vi bor i. Men det er jeg som står på kontrakten.

Uansett ville han nok ikke bodd med meg etter disse hendelsene, for jeg er ikke kul å ha med å gjøre om dagen.

Lenke til kommentar

Mtp at du åpenbart ikke stoler på personen og alt har tatt personen i "nett-utroskap", er det så mye å tenke på?
Vil han noen gang klare å stole på deg om du f.eks tar feil?
Høres dødsdømt ut uansett hvilken vei det tar fremover.
Helt ærlig høres det ut som om du er mye mer ute etter ren snoking enn å bruke det til noen avgjørelse.

Men nei, du kommer ikke inn på hans/jobben hans sin VPN..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skrulla83 skrev (14 minutter siden):

Men han er IT-ingeniør selv, så alt han da sier tilbake til meg, har jeg jo ikke noe motargument på. Det er såpass innvikla svar at jeg ikke husker hva han har sagt til og med ;) :)  

Han har nok selv sabotert dette og diktet opp et eventyr til deg med mange halvsannheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Mtp at du åpenbart ikke stoler på personen og alt har tatt personen i "nett-utroskap", er det så mye å tenke på?
Vil han noen gang klare å stole på deg om du f.eks tar feil?
Høres dødsdømt ut uansett hvilken vei det tar fremover.
Helt ærlig høres det ut som om du er mye mer ute etter ren snoking enn å bruke det til noen avgjørelse.

Men nei, du kommer ikke inn på hans/jobben hans sin VPN..

Det er vel ikke snoking når han selv sier at han vil vise meg alt han har gjort, men ikke klarer fordi det er så mange "hinder"?

Ok, så jeg kommer ikke inn på hans VPN med han sin PC?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Skrulla83 said:

Skjønner hva du mener. Problemet er at jeg har funnet ut litt og litt, men han nekter på visse ting. Han har snakket med damer på jobb på mail (griseprat) men mener at han ikke har snakket med noen på Discord, for eksempel. Det er mange ting han nekter for som jeg ikke har mulighet til å hverken bekrefte eller avkrefte, og for min egen del, vi jeg da vite om jeg gjør det rette ved å kaste han på hodet og r... ut :) 

Så derfor vil jeg se hvor langt han har gått, så kanskje situasjonen er endelig.... Så er jeg kanskje grunnleggende nysgjerrig også..... >_< 

Skjønner, tror jeg.

At han plutselig har glemt sine passord er jeg ganske sikker på er bull. De fleste tjenester man logger inn på via nett, har en "glemt passord" funksjon. Som regel sendes en epost til den oppgitte adressen med enten et engangspassord, eller en side hvor man kan sette sitt nye passord. Dette gjelder Discord også, selv om jeg skal innrømme å ikke ha glemt passordet her noen gang. Har heller ikke sett at Discord har noen krav til hvor ip kommer fra, og Norge skulle vel ikke akkurat være bannlyst. Så ser ingen grunn til at vpn skal være påkrevd for å logge inn. Men mulig andre vet noe jeg ikke vet om det, jeg er ingen erfaren bruker på tjenesten.

Og for å oppklare litt, vpn er altså et virtelt privat nettverk (virtual private network) som sikrer transporten av info fra et sted til et annet, og lar deg slik beskytte din egen ip. Så om din maskin A skal snakke med maskin C, så kobler du først opp til maskin B, krypterer trafikken mellom A og B, og benytter deretter ip til B for å snakke med C. Veldig forenklet.

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 minutt siden):

Skjønner, tror jeg.

At han plutselig har glemt sine passord er jeg ganske sikker på er bull. De fleste tjenester man logger inn på via nett, har en "glemt passord" funksjon. Som regel sendes en epost til den oppgitte adressen med enten et engangspassord, eller en side hvor man kan sette sitt nye passord. Dette gjelder Discord også, selv om jeg skal innrømme å ikke ha glemt passordet her noen gang. Har heller ikke sett at Discord har noen krav til hvor ip kommer fra, og Norge skulle vel ikke akkurat være bannlyst. Så ser ingen grunn til at vpn skal være påkrevd for å logge inn. Men mulig andre vet noe jeg ikke vet om det, jeg er ingen erfaren bruker på tjenesten.

Og for å oppklare litt, vpn er altså et virtelt privat nettverk (virtual private network) som sikrer transporten av info fra et sted til et annet, og lar deg slik beskytte din egen ip. Så om din maskin A skal snakke med maskin C, så kobler du først opp til maskin B, krypterer trafikken mellom A og B, og benytter deretter ip til B for å snakke med C. Veldig forenklet.

Når jeg logger inn på han sin Discord, med han sin PC (jeg har fått ut av han innloggingsinfo, både passord og brukernavn), får jeg tilsendt mail til protonmailen om at det er en annen IP adresse enn den eneheten han logget på sist, så jeg må inn å bekrefte den enheten/ip-adressen på protonmail (som han har glemt passordet på) Protonmail får du ikke glemt passord på. Eller, du får det, men da slettes alt i mailen. Det er jo sånn darkweb mail-lignende. Så det jeg må få til nå, er jo rett og slett å få logget meg på med den VPNen han har brukt på hjemmepc. Men han sier at siden jobben hans ikke har internett, funker ikke den samme VPNen som han har brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...