Gå til innhold

Hver uniform koster 15.000 kroner: Da Norden gikk sammen, våknet de store produsentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder evnen til å stenge vær og vind ute må det vel være tillatt å sammenligne militær bekledning med sivilt turtøy? Jeg syns ytterjakkene blir kortere og kortere for hvert år, sammenlignet med hva som var definerte en real høst/vinter/vår-jakke for ....30-40 år siden. Da jeg vokste opp skulle en ytterjakke være så lang at den dekket baken. Gjerne med skrittstropp for å holde anorakken nede i dårlig vær. I dag er mange ekstremjakker ikke lenger enn at de akkurat når nedenfor midjen. Har mote gått forbi spesifikasjoner? Eller er det bare jeg som tar feil når jeg innbiller meg at en lang jakke er et varmere plagg og mer egnet til å stenge ute elementene enn en kort jakke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (51 minutter siden):

Når det gjelder evnen til å stenge vær og vind ute må det vel være tillatt å sammenligne militær bekledning med sivilt turtøy? Jeg syns ytterjakkene blir kortere og kortere for hvert år, sammenlignet med hva som var definerte en real høst/vinter/vår-jakke for ....30-40 år siden. Da jeg vokste opp skulle en ytterjakke være så lang at den dekket baken. Gjerne med skrittstropp for å holde anorakken nede i dårlig vær. I dag er mange ekstremjakker ikke lenger enn at de akkurat når nedenfor midjen. Har mote gått forbi spesifikasjoner? Eller er det bare jeg som tar feil når jeg innbiller meg at en lang jakke er et varmere plagg og mer egnet til å stenge ute elementene enn en kort jakke?

Nei, men det er flere faktorer i dette. Det å beskytte mot elementene er kun en av egenskapene som skal ivaretas. Vel så viktig er evnen til å regulere kroppstemp (hvor godt plaggene puster og ventilasjonsmuligheter), bevegelsesfrihet og hvordan klærne fungerer sammen med øvrig utrustning. Feks. ser man på militære plagg en tendens til at lommer flyttes bort fra bryst og mage til armer og lår, og at jakkene er korte eller laget for å dyttes ned i bukselinningen, fordi de brukes sammen med ustyrsrigger/vester og belter. Det er altså behov som må veies opp mot hverandre. I tillegg har man gjerne forsterkningsplagg som kan gi ekstra beskyttelse når forholdene krever det. Feks. har man aktuelt utlevert den såkalte JIB'en (jacket in bag) som er ei diger boblejakke som er ment å skulle bæres utenpå både yttertøy og stridsvest under statisk tjeneste eller når man hviler under marsj.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...