Gå til innhold

– Smittestopp-appen fanger ikke opp smitte raskt nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (19 minutter siden):

Men det betyr ikke at den ikke virker

 

Jo, det gjør faktisk det. Ingen av versjonene har fungert noe særlig, se innlegget til Trond over. 

Det at appen virker rent teknisk betyr ikke at den fungerer i praksis. Du må være litt mer kritisk og ikke ærbødig sluke alt myndighetene sier.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (13 minutter siden):

Har foretatt en kost/nytte vurdering for meg av å ha appen og avinstallerte den når jeg ble fullvaksinert....

For min del gikk den kost/nytte vurderingen motsatt. Det koster meg ingenting å ha den, så om nytten er begrenset har jeg den fortsatt installert. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (5 timer siden):

Jo, det gjør faktisk det. Ingen av versjonene har fungert noe særlig, se innlegget til Trond over. 

Har lest alle innleggene til Trond i denne tråden -- uten at jeg forstår hvordan det devaluerer min mening. 

Et spennende moment fra ham, er at hver positive varsel visstnok koster oss millionen. Dessverre var det ingen kilde her, kun «jeg mener å ha lest en gang at ...», så med mindre noen kan bidra med litt mer kjøtt på beina her (helst med oppdaterte tall - ikke fra rett etter lansering), tror jeg vi kan konkludere med at vi strengt tatt ikke vet kostnad per varsel. 

At appen totalt sett har kostet mye penger - alt for mye penger - er jeg forøvrig enig i. (Det nevnte jeg også i mitt forrige innlegg.)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (24 minutter siden):

At appen totalt sett har kostet mye penger - alt for mye penger - er jeg forøvrig enig i. 

Flott, det var en nyttig innrømmelse, men enkelte av oss forsto (og skrev på Digi og TU) at slik kriteriene og konseptet for appene var spesifisert så kom den ikke til å gi noen fornuftige/kosteffektive resultater. Dette gjelder alle de tre variantene vi har sett.

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (6 minutter siden):

slik kriteriene og konseptet for appene var spesifisert så kom den ikke til å gi noen fornuftige/kosteffektive resultater.

Det kan du si om samtlige produkter, tjenester og ordninger som krever at mennesker gjør ting som ikke direkte og umiddelbart har målbare fordeler for dem selv, men det er da ingen grunn til å bare legge inn årene og gi opp.

Smittestopp-appen er et flott konsept, men det krever at folk trekker hodene ut av baken og bruker appen. Da må jo løsningen på manglende effektivitet være å jobbe med å få folk til å oppføre seg på en måte som alle av oss tjener på, ikke bare gå «lol, folk er idioter uansett så det er ingen vits i å prøve».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (24 minutter siden):

Det kan du si om samtlige produkter, tjenester og ordninger som krever at mennesker gjør ting

Nei, naturligvis ikke. 

Men ta en kikk på programvareprosjekter definert av "det offentlige". Den ene pengesløsende fiaskoen etter den andre. Noen prosjekter (slik som smittestopp-appen) er dødfødte allerede før de lanseres.

henrikwl skrev (28 minutter siden):

Smittestopp-appen er et flott konsept, 

Beklager, men det er den ikke. Ta en kikk på kriteriene for å gi reelle advarsler, det er opplagt at denne appen bare vil fungere på tegnebrettet og ved uttesting - ikke i praktisk bruk.

Lenke til kommentar

Det er åpenbart at dette programmet ble drevet frem av to årsaker:

- FHI synes det var kult å ha en app.

- Det var en gjeng konsulenter som synes det var interessant, som fikk erfaring i programmering, og som fikk meget godt betalt.

Da dette først var satt i gang gikk det veldig raskt prestisje i prosjektet (dette skjer ofte når politikere involveres), og man måtte bare fortsette å kaste penger på produktet. Når helseminister Høie skulle presentere appen så virket det som om han egentlig ikke helt forsto hva dette var for noe.

 

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (1 time siden):

Beklager, men det er den ikke. Ta en kikk på kriteriene for å gi reelle advarsler, det er opplagt at denne appen bare vil fungere på tegnebrettet og ved uttesting - ikke i praktisk bruk.

Jeg har gjort det, men det virker det ikke som om du har. Igjen: prinsippet er solid, men det fordrer at folk bruker den. Kanskje du har en formening om nøyaktig hva det er som gjør appen så dårlig?

Per Magus skrev (1 time siden):

Det er åpenbart at dette programmet ble drevet frem av to årsaker:

- FHI synes det var kult å ha en app.

- Det var en gjeng konsulenter som synes det var interessant, som fikk erfaring i programmering, og som fikk meget godt betalt.

Da dette først var satt i gang gikk det veldig raskt prestisje i prosjektet (dette skjer ofte når politikere involveres), og man måtte bare fortsette å kaste penger på produktet. Når helseminister Høie skulle presentere appen så virket det som om han egentlig ikke helt forsto hva dette var for noe.

 

Står det fortsatt juni 2020 i kalenderen din? Denne kritikken er nemlig kritikk som passer godt på versjon 1 av smittestopp-appen. Men den ble altså trukket, og den nyere versjonen fungerer på en helt annen måte. Sånn hvis du ikke hadde fått det med deg. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (17 minutter siden):

Kanskje du har en formening om nøyaktig hva det er som gjør appen så dårlig?

Ja, nettopp det at folk ikke bruker den. Det var ikke vanskelig å forutse når man leste kriteriene for bruk og varsel. 

henrikwl skrev (18 minutter siden):

Denne kritikken er nemlig kritikk som passer godt på versjon 1 

Den kritikken passer på alle versjonene, jeg HAR sjekket kriteriene, lastet ned appene (alle sammen),  prøvd dem og slettet dem. 

Dette har jeg forøvrig nevnt flere ganger allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...