Gå til innhold

EU-forslag om karbon­toll kan ramme norsk eksport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betryggende at noen nå begynner å tenke litt rasjonelt i EU. Det har siden den famøse natten i Paris 2015 (hvor bla kina og inda fikk gratisbiletter til festen) vært et massivt bransje/medie-propagandatrykk om "grønt skifte". EU har faktisk helt seriøst tenkt å ensidig belemre ALL industri i EU med blylodd i form av CO2 skatter, dette tror og håper jeg vil snu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (49 minutter siden):

Betryggende at noen nå begynner å tenke litt rasjonelt i EU. Det har siden den famøse natten i Paris 2015 (hvor bla kina og inda fikk gratisbiletter til festen) vært et massivt bransje/medie-propagandatrykk om "grønt skifte". EU har faktisk helt seriøst tenkt å ensidig belemre ALL industri i EU med blylodd i form av CO2 skatter, dette tror og håper jeg vil snu.

Når jeg leser innlegg som dette, er jeg utrolig glad for at vi har EU som har både kraft, vilje og evne til få til en utvikling mot bedre klima. Om det hadde vært bare enkeltland som skulle kjempe for et bedre klima, hadde oppgaven vært totalt umulig. I motsetning til elysium74 både tror og håper jeg at EU fortsetter sitt systematiske og gode arbeid (til tross for at det ikke enkelt og det er mange motkrefter).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja Kjetill J, det er en veldig sympatisk ting å si at man er bekymret for klima, barnebarna og greier. Så jeg har full forståelse for at så mange hopper på tankegangen. Men sett i lys av EUs andel av globale utslipp er en annen tolkning av EUs politikk at det er rent hykleri ift problemstillingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan lure på om markedspris for strøm fra gasskraft og kullkraft settes på samme måte i feks Kina og EU. I Kina kan det feks være mer subsidiering av gass og kull (hvis man feks importerer dyr gass og dyr kull til Kina så påvirker kanskje ikke dette den interne prisen for gass og kull i Kina som kan være mye lavere enn i verdensmarkedet?). Og spot-markedene for gass i Asia og Europa er ikke synkronisert mht pris, det er to ulike markeder som i stor grad forsynes via rørledninger med ulike kapasiteter/volumer. Og dette kan skape ulikheter i strømpris før man i det hele tatt begynner å legge på CO2-avgifter på strømprisen.

Lenke til kommentar

Et av de fundamentale problemen i verden i dag, er at marked og politikk ikke har samme grenser. Dette har gjort at det er et press på skatt og regler for arbeidsmiljø og ytre miljø. CBAM et et første skritt på å prøve å begrense dette problemet, så det er svært viktig at dette lykkes også av helt andre grunner enn klima.

 

Lenke til kommentar

Akkurat den samme problemstillingen gjelder jo i utgangspunktet for merverdiavgift. Der har man løst det enkelt og greit ved at man betaler mva for alt som importeres og får refundert hele mva-beløpet for alt som eksporteres. Er det noen grunn til ikke å gjøre tilsvarende for CBAM og andre karbonrelaterte merkostnader?

Hvis man fører regnskap over karbonavgift og kvotekostnad for hver transaksjon internt i EU/EØS på samme måte som mva-regnskap, ville det også kunne bety at eksportbedrifter automatisk får refundert merkostnadene for elektrisitet og andre kvotepliktige innsatsvarer. Ikke helt enkelt, men sannsynligvis mindre komplisert enn å utforme en skog av særskilte kompensasjonsordninger. Er det noen grunn til ikke å utforme systemet på den måten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...