Gå til innhold

Nå er det over dobbelt så dyrt å kjøre el-bil som bensinbil


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veiviseren6 skrev (47 minutter siden):

Skrev jeg om kabelen til Nederland? Sverige? Danmark?

Ikke det nei...

Ja du skrev om kablene til Danmark, Nederland og Tyskland da du skrev "kablene til kontinentet".  Til Sverige har vi ingen kabel, men flere ordinære linjer, jeg tok de med i tillegg for info. Strømkabelen til England går forøvrig ikke til kontinentet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Hva skulle vi da gjort de årene Norge ikke er selvforsynt med strøm?

Du mener det ene året (2010) i perioden 2007-2021 (som er det jeg har giddet å lete frem statistikker for)? Vel, guess what: om vi hadde vært litt mer fornuftige (forsiktige) og ikke eksportert fullt så mye i 2008 og 2009, så hadde vi ikke hatt noe kraftunderskudd, da hadde kraftmagasinene vært fullere ved inngangen til 2010. Riktignok med den risikoen (som alltid når man "holder igjen vann" i magasinene) at man kanskje hadde måttet slippe vann i overløp utenom turbinene om 2010 hadde blitt et ekstremt vått år og man ikke hadde hatt mulighet for høy eksport.

https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2019/energi-har-vi-kraft-nok-til-a-mote-fremtiden/

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/import-og-eksport/

"Det er større usikkerhet på lang sikt, men trass i elektrifisering og økt forbruk er det sannsynlig med kraftoverskudd i Norge (...) i mange år fremover"

Ellers finnes faktisk ordet "rasjonering" i det norske ordforrådet fremdeles. Nå, med dagens elektroniske målere, ville det også vært mye enklere enn det i sin tid opprinnelig var med et topris-system (som i og for seg ikke er hard rasjonering i betydningen "du får så mye, ikke mer", bare en brukbar kombinasjon av regulering og marked som gjør at folk frivillig reduserer forbruket, samtidig som de fattige ikke fryser ihjel for å spare penger på "grunnforbruket"), altså lav pris opp til en grense på f.eks. 5kW, og f.eks. ti ganger så høy pris når man bruker "for mye".

Lenke til kommentar

Fører de variable kraft-prisene til at det blir investert mindre i strøm-sparing/-produksjon på mellom-lang sikt (investor-horisont)?

Dersom jeg var investor så ville jeg lett skygge unna å investere i strøm-sparing/-produksjon, for om 3-4 år kan det bli gratis strøm en periode. Og da vil firmaet, som jeg eventuelt investerer i, lett gå konkurs. Ikke smart å investere i firmaer som risikerer å gå overende. Jeg kunne dog investere i firmaer som på kort sikt prøver å suge ut fortjeneste å dagens situasjon - uten å sløse bort mye penger på investering.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (50 minutter siden):

Fører de variable kraft-prisene til at det blir investert mindre i strøm-sparing/-produksjon på mellom-lang sikt (investor-horisont)?

Dersom jeg var investor så ville jeg lett skygge unna å investere i strøm-sparing/-produksjon, for om 3-4 år kan det bli gratis strøm en periode. Og da vil firmaet, som jeg eventuelt investerer i, lett gå konkurs. Ikke smart å investere i firmaer som risikerer å gå overende. Jeg kunne dog investere i firmaer som på kort sikt prøver å suge ut fortjeneste å dagens situasjon - uten å sløse bort mye penger på investering.

Hvorfor skulle en bedrift lett gå konkurs pga de bruker lite av noe som er gratis? Det er vel mye verre å bruke mye av noe som blir dyrt, som nå.

Lenke til kommentar

Skal ikke hoppe for mye inn i tallene knyttet til selve forbruket på tvers av drivlinjene da dette er noe som er dekket av andre allerde. Men, vedlikeholdskostnadene er helt forskjellige. Har hatt (brukt) elbil siden 2013, og det eneste jeg har betalt er årlige service på 2-3000. Så selv med strømpris som 4 måneder i året er helt på trynet, og selv om du hurtiglader en del, blir det feil å tenke at elbil er en dårlig investering når du må ha bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Very End skrev (2 timer siden):

Skal ikke hoppe for mye inn i tallene knyttet til selve forbruket på tvers av drivlinjene da dette er noe som er dekket av andre allerde. Men, vedlikeholdskostnadene er helt forskjellige. Har hatt (brukt) elbil siden 2013, og det eneste jeg har betalt er årlige service på 2-3000. Så selv med strømpris som 4 måneder i året er helt på trynet, og selv om du hurtiglader en del, blir det feil å tenke at elbil er en dårlig investering når du må ha bil.

Sikkert greit. Jeg har en ide til: kjøpe to biler, en el-bil til sommerbruk og en bensinbil til vinterkjøring. Bensin om vinteren har fordeler, prisen på strøm kan være høy, varme i bilen er sikret god, man slipper den ekstra rekkeviddeangsten når varmeapparat må brukes i køer om vinteren. Media skriver ikke så mye om el-biler som har trøbbel på flere områder om vinteren, og må ha ekstra "vinterpleie".

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Sikkert greit. Jeg har en ide til: kjøpe to biler, en el-bil til sommerbruk og en bensinbil til vinterkjøring. Bensin om vinteren har fordeler, prisen på strøm kan være høy, varme i bilen er sikret god, man slipper den ekstra rekkeviddeangsten når varmeapparat må brukes i køer om vinteren. Media skriver ikke så mye om el-biler som har trøbbel på flere områder om vinteren, og må ha ekstra "vinterpleie".

Ser dessv ikke helt den logikken at d skal lønne seg å kjøpe to biler, med den bakgrunnen OP har, ikke minst har færre råd/plass til dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

nacario skrev (1 time siden):

Ser dessv ikke helt den logikken at d skal lønne seg å kjøpe to biler, med den bakgrunnen OP har, ikke minst har færre råd/plass til dette.

Mange familier har både to og tre biler, eller vil få to eller tre. Bensinbiler vil bli billige brukt.

Lenke til kommentar
On 1/25/2022 at 7:21 PM, Veiviseren6 said:

Jeg er forsåvidt helt enig i at en burde regulere strømmarkedet, begrense strømeksporten, droppet å bygge kablene til Tyskland og England osv. 

Skylden for den situasjonen vi er i er imidlertid ikke "venstresidens" feil. Her er det særlig tre partier som har bidratt, det er Ap, H og Frp. 

Du glemte SV, V, SP og KrF .. hele Stortinget har skyld i dette

Lenke til kommentar
Dart skrev (På 26.1.2022 den 14.08):

 

Mange familier har både to og tre biler, eller vil få to eller tre. Bensinbiler vil bli billige brukt.

Om problemet er at det er dobbels så dyrt å kjøre elbil som bensin så er ikke løsningen å kjøpe seg 2 biler når problemstillingen for det første ikke er riktig med tilstrekkelig hjemmelading og at strømprisene bare er sånn noen korte perioder av året.
Da har man heller en bil som samlet er billigere å ha og bruke en å ha 2 selv om det er vanlig med 2 biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...