Gå til innhold

Nå er det over dobbelt så dyrt å kjøre el-bil som bensinbil


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Inkassobyråene fryder seg. Fattigfolk fryser. Rikfolk ler. SV går ideologisk amok. Kranglingen på tinget fører til at vi trolig når PNR innen sommeren. For sent og for lite er prinsippet.

Innbyggerne av Norge takker ikke for handelsoverskuddet på eksport i 2021. Vi betaler tross alt de høye strømprisene som gassprisene drar med seg. Refusjonsordningene er et eneste rot, som forventet: for lite og for sent. Hvis vi venter litt til, så vil det være for sent for mange. Inkassobyråene hanker inn gebyrer i fleng om et par mnd. Det er da folks økonomi viser seg i siste stadie: vi betaler strømregningen men lar andre utgifter ligge og pådra seg gebyrer og morarenter, frister går ut og raset starter. Når vi får for lite for sent, når vi til slutt PNR Point of No Return. Både sparepenger, kreditt og velvilje er brukt opp. Viruset har fra før tatt det meste av livsmot, fattigdommen tar resten - i en søkkrik stat.

Hva med å bruke noe av den store økningen i handelsoverskuddet i 2021 til å regulere og subsidiere strømprisene til de norske forbrukerne? Det ble eksportert varer for rekordhøye 1.378 milliarder kroner i 2021, drevet av høye priser på olje, gass, metaller og fisk. Det er 145 mrd mere enn i 2020. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/y4yEBA/tidenes-hoeyeste-handelsoverskudd-i-2021

https://www.tu.no/artikler/strompris-sjokket-skyldes-politiske-feilgrep/516490 

Å nei da, det er for lettvint å gi strømrefusjon, vi venter til PNR som et nytt eksperiment!! For å se om det blir så ille som økonomene sier - vi vet ikke før vi har prøvd. I mens krangles det på tinget og vi kaster bort uerstattelig tid.

Litt som viruset vi fikk : det kan da ikke være så ille, vi venter og ser. Det blir sikkert borte.

De har sikkert gjemt bort penger et sted.
Ved forrige strømprissjokk i 2006? fikk bare sosialklienter refusjon. Det kom også som et sjokk, da alle trodde at refusjon ville bli gitt til alle eller flere. SV kom som vanlig med påstanden at det var bare å spare på strømmen, så ville dette gå bra. Den vinteren klarte Norge å spare 4% - FIRE PROSENT! Det gikk ikke bra. Det betyr at de fleste har ikke noe valg. 40% av strømmen gikk til industrien, og de kunne ikke slå av noe. 90% av strømmen i Norge er natur- og miljøvennlig vannkraft. Hvorfor SV vil at vi skal spare strøm er fordi de hater alt forbruk og alt som lukter av "dekadanse". Overforbruk av strøm er dekadent, det henger igjen fra Gerhardsens kommunistdager. Litt lik holdningen til bilisme - dekadent og ganske unødvendig luksus. Når kommunistene ikke klarer å skaffe energi, ikke får samfunnet til å funke, ikke makter verdiskapning og ikke kan stille et helsevesen som virker, så innfører de ideen om dekadanse. Da blir det ideologisk flott å spare strøm og fryse, sunt å vaske seg i kaldt vann (fordi det ikke fins energi til å varme det), sunt å gå eller sykle (det fins ikke off. transport), fint å ikke ha sykehus og det innføres alternativ medisin (medisin og leger som ikke finnes, f eks akupunktur/placebo ), og syke har best av å dø hjemme i senga, ikke på dekadente og fine sykehus. Det er en ære å ikke trenge ting i livet, å leve/dø fattig.

Kanskje jeg burde beholdt dieselbilen likevel? En kg diesel tilsvarer 10 kWt energi, ca som fyringsolje og bensin. Jeg så for meg at jeg kunne kjøre elbil, energipris <1 kr pr mil - med strømpris 0,50 inkl et utall avgifter og moms. Det kan jeg ikke. Og i hvert fall ikke etter påslaget i ladestasjonen etter dagens strømpris.

"Mer" drifter over 600 hurtigladere i Norge.
  • Hurtiglading og lynlading med ladebrikke eller mobilapp: 1,25 kr per minutt + 3,75 kr per kWt.
  • Hurtiglading og lynlading med SMS: 2,50 kr per minutt + 3,90 kr per kWt.
  • Normallading med ladebrikke eller mobilapp: 0,20 kr per minutt + 2,90 kr per kWt.

Jeg fant fort ut at det optimale å lade er 75%, de siste 25% er i praksis mye dyrere.

Prisen blir fort over 50 kr for 10 Kwt. Det tilsvarer en bensin/dieselpris på 50 kr/l, el-drift er nå altså over dobbelt så dyrt som bensindrift.

Hadde jeg hatt både bensin og el-drivlinje, så kunne jeg bytte mellom bensin og strøm etter som prisen på de to varierer. Det kan jeg ikke etter at el-bilen er et faktum. Vel, jeg kan kjøpe en liten bensinbil i tillegg....... jaaa, og bruke den når strømmen er dyrest... 

Ha det bra fram til PNR. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

SV og Ap har notert seg at folket hittil har investert 94 mrd i IPS (Individuell Pensjons Sparing)

Dette har trolig gjort at de tror vi har mere penger gjemt bort enn vi vil innrømme. Bl a derfor er mange på den politisk venstre siden overbevist om at vi har for mye penger mellom henda. De pengene skulle vært tatt inn som skatt og blitt brukt til offentlig forbruk. F eks flere ansatte i NRK eller NAV. Flere ansatte i det offentlige, flere enn de 40% vi er over nå. (Andelen off ansatte av de yrkesaktive i Norge). Andre land vi sammenligner oss med har <25%  (Sverige) og <15% (Spania, Tyskland, GB)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Veiviseren6 skrev (17 minutter siden):

Hvem i all verden er det som baserer bruken av el-bil på å lade på hurtigladestasjoner? 

Her i Trøndelag er prisen for strøm ca 14 øre kWh i dag. 

Forsøk regnestykket da :)

Retorikk 🙂

14 øre er det vi burde ha betalt i Norge inkl alt. Som norske borgere burde vi ha alle fordeler av å ofra våre ressurser for å produsere el-kraft. Da ville en gjennomsnittlig elbil kjøre et år for 500 kr i strøm. Det lar seg høre. Det er det jeg trodde skulle være mulig. Men venstresiden ser skatteinntektene bli borte, og dekadansen overta. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Kanskje jeg burde beholdt dieselbilen likevel? En kg diesel tilsvarer 10 kWt energi, ca som fyringsolje og bensin.

I praksis får man ikke ut så mye, kun 2-3 kWh en plass. Pga. lav virkningsgrad. Om man derimot hadde brent diesel/bensin/whatever for å få varme blir saken en annen.

Veiviseren6 skrev (23 minutter siden):

Her i Trøndelag er prisen for strøm ca 14 øre kWh i dag. 

Dyrere strøm lengre sør.

--

Norge er ikke syden. Dette er det mange som ikke tar innover seg. Synd ikke flere forsøker å fyre med ved. Umulig i blokk osv. selvsagt, men om man bor i eget hus burde strømfyring være det man gjør helt til slutt.

Lenke til kommentar
Dart skrev (5 minutter siden):

Retorikk 🙂

14 øre er det vi burde ha betalt i Norge inkl alt. Som norske borgere burde vi ha alle fordeler av å ofra våre ressurser for å produsere el-kraft. Da ville en gjennomsnittlig elbil kjøre et år for 500 kr i strøm. Det lar seg høre. Det er det jeg trodde skulle være mulig. Men venstresiden ser skatteinntektene bli borte, og dekadansen overta. 

Jeg er forsåvidt helt enig i at en burde regulere strømmarkedet, begrense strømeksporten, droppet å bygge kablene til Tyskland og England osv. 

Skylden for den situasjonen vi er i er imidlertid ikke "venstresidens" feil. Her er det særlig tre partier som har bidratt, det er Ap, H og Frp. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

Prisen blir fort over 50 kr for 10 Kwt. Det tilsvarer en bensin/dieselpris på 50 kr/l, el-drift er nå altså over dobbelt så dyrt som bensindrift.

Hvordan kommer du frem til den literprisen?!

En vanlig elbil har et forbruk på omkring nærmere 1,5KWt, og opptil omkring 2/mil. Med kr.50,- for 10KWt (kr.5,-/KWt),  utgjør det en kostnad på kr.7,50-10-/mil... Med en diesel-/bensin-pris på kr.17,--20,- for tiden så skal du ha en drivstoffgjerrig bil for å komme ned i den kostnaden/km med tilsvarende størrelse på bilene.

https://www.tu.no/artikler/har-analysert-data-fra-tusenvis-av-hjemmeladere-disse-elbilene-bruker-mest-og-minst-energi/514046

  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Veiviseren6 said:

Jeg er forsåvidt helt enig i at en burde regulere strømmarkedet, begrense strømeksporten, droppet å bygge kablene til Tyskland og England osv. 

Skylden for den situasjonen vi er i er imidlertid ikke "venstresidens" feil. Her er det særlig tre partier som har bidratt, det er Ap, H og Frp. 

Hva skulle vi da gjort de årene Norge ikke er selvforsynt med strøm? Lar seg vanskelig gjøre å frakte strøm i tankskip for eksempel, og hadde det vært positivt med ennå høyere strømpriser de årene Norge ikke er selvforsynt, og på sikt?:

https://www.faktisk.no/artikler/zl9dw/dette-ma-du-vite-om-stromprisene

Endret av Gjest MKII
"Trykkleif"
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Prisen blir fort over 50 kr for 10 Kwt. Det tilsvarer en bensin/dieselpris på 50 kr/l, el-drift er nå altså over dobbelt så dyrt som bensindrift.

Hva slags bensinbil er det du sammenligner med som bruker 0,15 liter bensin på mila? Selv motorsykler og mopeder klarer ikke så lavt forbruk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, nightowl said:

I praksis får man ikke ut så mye, kun 2-3 kWh en plass. Pga. lav virkningsgrad. Om man derimot hadde brent diesel/bensin/whatever for å få varme blir saken en annen.

En bensinmotor henter ut omkring 20% av energien i bensin til fremdrift, og en dieselmotor henter ut omkring 40%. Resten er "bortkastet" i form av varme bortsett fra oppvarming av kupe'en om vinteren. Så av 10KWt bruker en bensinmotor omkring 2KWt, og en dieselmotor ca.4KWt til fremdrift.

https://rentar.com/understanding-fuel-economy-gas-mileage/

Effektiviteten på en elbil hvis man tar med regenerering er 77-100%:

https://fueleconomy.gov/feg/atv-ev.shtml

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

En bensinmotor henter ut omkring 20% av energien i bensin til fremdrift, og en dieselmotor henter ut omkring 40%. Resten er "bortkastet" i form av varme bortsett fra oppvarming av kupe'en om vinteren. Så av 10KWt bruker en bensinmotor omkring 2KWt, og en dieselmotor ca.4KWt til fremdrift.

https://rentar.com/understanding-fuel-economy-gas-mileage/

40% er ved nær perfekte forhold. TS' gamle dieselbil på vinterstid kommer antagelig ikke i nærheten en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (28 minutter siden):

Hva skulle vi da gjort de årene Norge ikke er selvforsynt med strøm? Lar seg vanskelig gjøre å frakte strøm i tankskip for eksempel, og hadde det vært positivt med ennå høyere strømpriser de årene Norge ikke er selvforsynt, og på sikt?:

https://www.faktisk.no/artikler/zl9dw/dette-ma-du-vite-om-stromprisene

Strømkablene til England og Tyskland er ikke for vår forsyningssikkerhet. De er for eksport.

2010 trekkes ofte frem som et ekstremt tørrår. Vi gikk ikke tom for strøm da heller, og det var før kablene til kontinentet var bygd. Prisen var lavere også :)

Lenke til kommentar
Veiviseren6 skrev (4 minutter siden):

Strømkablene til England og Tyskland er ikke for vår forsyningssikkerhet. De er for eksport.

2010 trekkes ofte frem som et ekstremt tørrår. Vi gikk ikke tom for strøm da heller, og det var før kablene til kontinentet var bygd. Prisen var lavere også :)

Bare sånn for info, kabelen til Nederland ble satt i drift i 2007, og de to første danmarkskablene ble satt i drift på 70-tallet og den tredje i 1993. Strømlinjene til Sverige har vel vart ennå lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er det ingen av dere som ofrer en tanke på de som føler strømregningen som et overfall? Som nå ikke stoler på myndighetene. 

Eller de som har kjøpt elbil og innser at de er på vei inn i en felle?

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

Er det ingen av dere som ofrer en tanke på de som føler strømregningen som et overfall? Som nå ikke stoler på myndighetene. 

Eller de som har kjøpt elbil og innser at de er på vei inn i en felle?

Jeg ofrer mange tanker til høye strømpriser og privatpersoner og bedrifter som sliter, men det betyr ikke av vi skal forvirre dem med desinformasjon.

Den eneste feller jeg ser her er din påstand som flere av oss allerede har forklart deg er feil, første trinn nå kan være å endre tittelen til noe som er sant.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Dart said:

Er det ingen av dere som ofrer en tanke på de som føler strømregningen som et overfall?

Jeg bor i det området som har hatt høyeste strømprisene og har ikke merket den helt store forskjellen fra en vanlig vinter. Lurer på om folk bor i ekstremt trekkfulle hus der de aldri lukker døren og ikke har isolering, med store svømmebasseng som de skal varme opp hele året. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
RJohannesen skrev (47 minutter siden):

Hva slags bensinbil er det du sammenligner med som bruker 0,15 liter bensin på mila? Selv motorsykler og mopeder klarer ikke så lavt forbruk.

Det var vel mest det rene energi-innholdet.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (17 minutter siden):

Bare sånn for info, kabelen til Nederland ble satt i drift i 2007, og de to første danmarkskablene ble satt i drift på 70-tallet og den tredje i 1993. Strømlinjene til Sverige har vel vart ennå lengre.

Skrev jeg om kabelen til Nederland? Sverige? Danmark?

Ikke det nei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...