Gå til innhold

Klikk-profiler gjør at du kan tekke taket med vanlige solcellepaneler [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er selv godt over middels interessert i solceller og har en kraftig off-grid løsning på hytta. Dette fungerer helt supert om sommeren, men om vinteren er strømproduksjonen en brøkdel av det den er om sommeren både på grunn av lavere effekt når det er sol og lang færre soltimer.

Derfor er jeg i tvil på om man kan regne hjem installasjon av solcellepaneler hjemme og lurer på hvordan produsert effekt fordeler seg både gjennom året og på dagen.

Man vil nok produsere mest om sommeren når strømmen ofte er billig og ikke trenger strømmen i særlig grad. Om vinteren får man litt strøm noen få timer, men ikke på den tiden av dagen den faktisk trengs som typisk er tidlig på morgenen og på kvelden/natten når man skal lage mat og lade elbilen. Hvis spot prisen er 30øre/kWh og man må selge strømmen til nettleverandøren og kjøpe den tilbake med nettleie til 80øre/kWh time fordi man trenger den først noen timer senere er det dårlig butikk.

Vel og bra å produsere f.eks 10000kWh/år men det interessante er hvor stor % andel av energikostnadene gjennom året sparer man på dette?

På våre breddegrader er det nok bedre å forske og satse på strømproduksjon med f.eks. saltsmelte-reaktorer der man som energikilde kan benytte det problematiske atomavfallet fra Kjeller og Halden reaktorene som vi potensielt må bruke mangfoldige milliarder på å oppbevare.

 

Endret av daha
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Nedbetalingstid på 5 til 12 år er vanlig for solceller" -> Nå må TU slutte å gjengi slike påstander ukritisk. Dette er bare tøys. Er selv positiv til solceller og har selv et 10kwp anlegg, men realiteten er at tilbakebetalingstiden realistisk sett er typisk dobbelt så lang som de nevnte 5-12 år for privat-anlegg. Mange caser vil med dagens priser på solcelleinstallasjoner og en fornuftig internrente aldri bli lønnsomt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, ErikEH said:

"Nedbetalingstid på 5 til 12 år er vanlig for solceller" -> Nå må TU slutte å gjengi slike påstander ukritisk. Dette er bare tøys. Er selv positiv til solceller og har selv et 10kwp anlegg, men realiteten er at tilbakebetalingstiden realistisk sett er typisk dobbelt så lang som de nevnte 5-12 år for privat-anlegg. Mange caser vil med dagens priser på solcelleinstallasjoner og en fornuftig internrente aldri bli lønnsomt.

 

Har du noe materiale av noe slag for å vise at de tar feil? Eller er det en case av "jeg vet"?

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

ErikEH – Når du sier at du klarer å bruke 75% selv. Tar du hensyn til at vi nå har fått timesavlesning av strømmen og vel må selge og kjøpe tilbake strømmen på samme dag hvis strømmen produseres på dagen og elbilen skal lades på kvelden etter jobb?

Endret av daha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, ErikEH said:

The Very End

>Har du noe materiale av noe slag for å vise at de tar feil? Eller er det en case av "jeg vet"?

Svar:

Jeg kan jo bruke mitt eget anlegg som case. (med litt generaliseringer og tilleggsinfo)

Jeg har et 9,6 kwp anlegg. Dette gir 8.000 kwh pr år. (har normalt god plassering; ideelt plasserte anlegg på 9,6kwp kan gi opptil 10.000 kwh pr år).

Jeg er ganske flink til å bruke mye av strømmen selv og klarer å bruke 75% selv – de fleste med et så stort anlegg ville nok slite med det - 67% vil nok være mer realistisk.

Realistisk (muligens optimistisk) besparelse inkludert nett og avgifter er 1,- pr kwh for strøm man bruker selv og 50% for strøm som selges på spot. (Merk at den klart største delen av produksjonen skjer i april – september; for min del ca 80% av produksjonen – det er altså sommerprisen på strøm som er viktig – produksjonen i nov-februar er neglisjerbar så vinterprisen er nesten irrelvant).

Jeg har altså ca kr. 7.000,- i besparelse pr år.

Betalte netto 102.000,- (etter refusjon fra enova) for anlegget for 2 år siden. Dette var nok en meget god pris. Prisene har gått betydelig opp siden det. Typisk vil nok et 9.6kwp anlegg i dag koste oppunder 140.000,-

For min del gir dette altså en tilbakebetalingstid – uten noen form for internrente – målt i faste priser – på 14,5 år. Med dagens priser på anlegg ville det blitt oppunder 20 år.

 

Takker for informasjonen, og tviler ikke på at dine opplevelser stemmer for ditt regnestykke. Spørsmålet blir om vi kan generalisere dette til å gjelde samtlige annlegg? Jeg har ikke noe fasit på hvor effektivt eller ikke slike er, men vil tro at det er noen forskjeller fra anlegg til anlegg? 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Spørsmål fra «daha»:

>ErikEH – Når du sier at du klarer å bruke 75% selv. Tar du hensyn til at vi nå har fått timesavlesning av strømmen og vel må selge og kjøpe tilbake strømmen på samme dag hvis strømmen produseres på dagen og elbilen skal lades på kvelden etter jobb?

Svar:

Ja for så vidt, dette går ‘av seg selv’. Timesavlesningen gjelder egentlig bare priser, mens måling av forbruk/kjøp (og leveranser/salg til nettet) går kontinuerlig, på sett og vis på to ‘målere’. I sum så har jeg altså levert ca 2.000 kwh ut til nettet i de periodene jeg har vært netto leverandør av strøm. En kan være leverandør et sekund og kjøper det neste (og må betale nettkostnader og avgifter når man kjøper) så man vil typisk være både kjøper og selger innenfor samme time, begge tall akkumuleres kontinuerlig. Får betalt/trukket fra å strømregningen fra strøm-leverandør. Det er typisk i perioder fra formiddag til ettermiddag man er netto-leverandør/selger.

(De finnes varianter (utenom spotbetaling for levert strøm) der man får overbetalt eller regnskapsmessig setter strøm ‘på konto’ og kan ta ut senere, men disse ordningene vil neppe vare evig og kommer gjerne i en ‘pakke’ der pris for kjøpt strøm kanskje er dyrere).

 

Lenke til kommentar

Her er mitt case:

15,2kWp anlegg montert i 2013, kostet 143k minus Enova-støtte på 28k = 115k netto kostnad. 

Produserer i snitt 13.000kWh i året hvorav 5000kWh brukes selv og 8000kWh eksporteres. 

Gitt en snittpris på 1,- spart for egenprodusert strøm gir det 5000,- i besparelse.
Midt Energi betaler meg 110 øre/kWh for inntil 8000kWh eksportert pr. år, det gir 8800,- i inntekt. 
Avtalen med Midt Energi betyr dog at jeg har et påslag på ca. 8 øre/kWh over de beste avtalene fra andre selskaper. Siden jeg kjøper 25.000kWh i året gir det  2000,- i ekstra kostnad på denne avtalen. 

5000,- + 8800,- - 2000,- -= 11.800,- i besparelser pr. år. 

Nedbetaling på rett under 10 år altså, uten internrente. Det synes jeg er helt ok. 

De 7,6kWh jeg produserte i dag sparte jeg nok minst 2,- pr. kWh på. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ErikEH skrev (2 timer siden):

The Very End

>Har du noe materiale av noe slag for å vise at de tar feil? Eller er det en case av "jeg vet"?

Svar:

Jeg kan jo bruke mitt eget anlegg som case. (med litt generaliseringer og tilleggsinfo)

Jeg har et 9,6 kwp anlegg. Dette gir 8.000 kwh pr år. (har normalt god plassering; ideelt plasserte anlegg på 9,6kwp kan gi opptil 10.000 kwh pr år).

Jeg er ganske flink til å bruke mye av strømmen selv og klarer å bruke 75% selv – de fleste med et så stort anlegg ville nok slite med det - 67% vil nok være mer realistisk.

Realistisk (muligens optimistisk) besparelse inkludert nett og avgifter er 1,- pr kwh for strøm man bruker selv og 50% for strøm som selges på spot. (Merk at den klart største delen av produksjonen skjer i april – september; for min del ca 80% av produksjonen – det er altså sommerprisen på strøm som er viktig – produksjonen i nov-februar er neglisjerbar så vinterprisen er nesten irrelvant).

Jeg har altså ca kr. 7.000,- i besparelse pr år.

Betalte netto 102.000,- (etter refusjon fra enova) for anlegget for 2 år siden. Dette var nok en meget god pris. Prisene har gått betydelig opp siden det. Typisk vil nok et 9.6kwp anlegg i dag koste oppunder 140.000,-

For min del gir dette altså en tilbakebetalingstid – uten noen form for internrente – målt i faste priser – på 14,5 år. Med dagens priser på anlegg ville det blitt oppunder 20 år.

Vi har også et greit lite anlegg og ser mye av det du ser. Men, det er lite sannsynlig at kostnaden for strøm faller til de lave nivåene fra tidligere år. Årsaken er ikke bare kabler hit og dit, men også at det skal bygges ut mye kraftkrevende industri i årene fremover. Vokser ikke kraftproduksjonen dramatisk så vil prisene være betraktelig høyere i årene fra 2024 og fremover. Da kommer flere store satsinger på nett. Elektrifisering av oljeproduksjon, batterifabrikker og datasenter trekker forbruket kraftig opp.

Lenke til kommentar

@daha I saken i artikkelen må man uansett trekke fra kostanden for takstein e.l. så man får kostnadsdifferansen mellom tradisjonelt tak og solcelletak.

Skal man regne med internrenter bør man vel også regne med inflasjon og prisuviklingen i strømmarkedet i solcellenes levetid.

Ennå en ting er at man bør kombinere solceller med andre energikilder som f.eks vedfyring på hytta eller varmepumpe hjemme. Da blir regnestykket noe annerledes fordi man bruker disse kildene mye når det er lite sol, så man man bruke solkrafta til ting man trenger på dagtid på sommeren, som f.eks varmtvann til dusjing. Belysning har et svært lavt forbruk og som ofte er etter at sola har gått ned. En UPS dimmensjonert til belysning kan være ganske rimelig (noen få tusenlapper).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 timer siden):

Har du noe materiale av noe slag for å vise at de tar feil? Eller er det en case av "jeg vet"?

Har TU noe materiale av noe slag for å vise at de har rett? Eller er det en case av «vi vet»? 
 

Det er TU som setter frem påstanden da har også TU bevisbyrden. Ser ellers at det har kommet godt svar.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Her er mitt case:

15,2kWp anlegg montert i 2013, kostet 143k minus Enova-støtte på 28k = 115k netto kostnad. 

Produserer i snitt 13.000kWh i året hvorav 5000kWh brukes selv og 8000kWh eksporteres. 

Gitt en snittpris på 1,- spart for egenprodusert strøm gir det 5000,- i besparelse.
Midt Energi betaler meg 110 øre/kWh for inntil 8000kWh eksportert pr. år, det gir 8800,- i inntekt. 
Avtalen med Midt Energi betyr dog at jeg har et påslag på ca. 8 øre/kWh over de beste avtalene fra andre selskaper. Siden jeg kjøper 25.000kWh i året gir det  2000,- i ekstra kostnad på denne avtalen. 

5000,- + 8800,- - 2000,- -= 11.800,- i besparelser pr. år. 

Nedbetaling på rett under 10 år altså, uten internrente. Det synes jeg er helt ok. 

De 7,6kWh jeg produserte i dag sparte jeg nok minst 2,- pr. kWh på. 

Hva er effektiviteten på anlegget ditt?

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden):

Her er mitt 15,2kWp anlegg montert i 2013, kostet 143k minus Enova-støtte på 28k = 115k netto kostnad. 

Interessante tall. Jeg fikk nylig tilbud om 8 kWp til ca. 120k etter Enova-støtte. Det er i samme prisleie som Otovo og Solcellespesialisten. Så prisen er ca. det dobbelte nå som da du installerte. Ni år seinere, riktignok.

Jeg har lyst til å installere, men enn så lenge står pengene og ruger i indeksfond. Det har økt ca. 120% på de samme ni årene. Så det sitter litt langt inne å bytte fond mot solceller. Er ikke overbevist om økonomien. Redd det "bare" blir et teknisk eksperiment som går ca. i null. Venter vel egentlig på at en av naboene installerer, så får jeg tilfredstilt nysgjerrigheten uten å legge ut ei krone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (5 timer siden):

Hva er effektiviteten på anlegget ditt?

Effektiviteten? Hvordan tenker du da? Selve panelene er ikke spesielt effektive da de er noen år gamle. 225W og 235W mens like store paneler i dag gir typisk 325W. Så i dag ville dette anlegget ha blitt på  21-22kWp. 

Pr. år får jeg ut rett under 900kWh per kWp. Den ene tredjedelen av anlegget har skyggeproblematikk i vinterhalvåret, hadde nok ligget litt høyere uten. 

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (3 timer siden):

Interessante tall. Jeg fikk nylig tilbud om 8 kWp til ca. 120k etter Enova-støtte. Det er i samme prisleie som Otovo og Solcellespesialisten. Så prisen er ca. det dobbelte nå som da du installerte. Ni år seinere, riktignok.

Jeg har lyst til å installere, men enn så lenge står pengene og ruger i indeksfond. Det har økt ca. 120% på de samme ni årene. Så det sitter litt langt inne å bytte fond mot solceller. Er ikke overbevist om økonomien. Redd det "bare" blir et teknisk eksperiment som går ca. i null. Venter vel egentlig på at en av naboene installerer, så får jeg tilfredstilt nysgjerrigheten uten å legge ut ei krone.

Jeg gjorde mye selv da. Nesten alt, men det har blitt mye strengere etter hvert. Det er fortsatt lov å gjøre mye selv så vidt jeg vet. Den mest arbeidskrevende delen er montering av takkroker og monteringsskinner, gjør man den biten selv så har du vel kuttet arbeidsmengden for montørene til en tredjedel tenker jeg. Men du bør være glad i å klatre rundt på tak og lempe takstein. Og ha et godt forhold til elektrikeren som skal montere paneler, så han godkjenner at du gjør den delen selv. 

Jeg importerte også alt materiell selv, og kjøpte invertere selv. Kjøper man alt ferdig fra et firma blir det selvfølgelig dyrere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Effektiviteten? Hvordan tenker du da? Selve panelene er ikke spesielt effektive da de er noen år gamle. 225W og 235W mens like store paneler i dag gir typisk 325W. Så i dag ville dette anlegget ha blitt på  21-22kWp. 

Pr. år får jeg ut rett under 900kWh per kWp. Den ene tredjedelen av anlegget har skyggeproblematikk i vinterhalvåret, hadde nok ligget litt høyere uten. 

Jeg tenker på hvor mange % av energien som treffer panelene som du får utnyttet. Mest for å kunne leke med tall om dagens virkelighet sett opp mot potensialet i Oxford PV og andre sine kommende panel.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 1/17/2022 den 23.38):

Så noen forresten denne? Hvis vi leker at det bygges, hva skal de bruke all energien til?

 

https://www.nrk.no/norge/enorme-solparker-kan-gi-mer-regn-1.15805655

Saudi-arabia har over 80GW elektrisitetsproduksjon, og ca 99% av dette er fossilt, hovedsaklig gass og olje. Og de bruker mest på dagen med store behov for kjøling så solceller passer bra inn der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...