Gå til innhold

Seks av ti tror ikke vogntogene er godt nok skodd på vinterføre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

80 000 ble kontrollert og 23000 fikk kjøreforbud. Heldigvis kan de fleste sjåførene rydde opp på stedet og kjøre videre. Det kan jo i første omgang høres ut som de fleste har alt i orden. 
Dessverre er sannheten en helt annen. 
Bare på Svinesund blir kun 2-3 % av vogntogene som kommer over grensen kontrollert. Altså blir bortimot nesten alle vogntog som kjører rundt i Norge aldri kontrollert. Det er sannheten. Det er forsvinnende lite kontrollvirksomhet i forhold til antall vogntog på veiene i Norge. Derfor har vi massevis av farlige store kjøretøy på veiene hver dag i Norge. At ett vogntog er bare 2-3 år gammelt og nesten nytt materiell som det skrytes av i media nytter ikke,pga at disse vogntogene lett kan gå minst 300 000 km i året. Noe som fører til at selv 3 år gamle bil er rullet opp i 1 million kilometer og kan ha masse farlige feil pga stor slitasje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart folk tror det når vi ser hva som skjer år etter år når snøen kommer. Det er alltid vogntog som ender opp med å sperre veien da de ikke klarer å håndtere glatt føre. Og dette skal liksom være profesjonelle sjåfører. Det pekes ofte på utenlandske biler, men en god andel av bilene jeg ser slite er norske. 

Det er bare flaks at vogntogene ofte bare ender opp med å sperre veien fremfor å drepe andre bilister. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (På 14.1.2022 den 15.01):

At ett vogntog er bare 2-3 år gammelt og nesten nytt materiell som det skrytes av i media nytter ikke,pga at disse vogntogene lett kan gå minst 300 000 km i året. Noe som fører til at selv 3 år gamle bil er rullet opp i 1 million kilometer og kan ha masse farlige feil pga stor slitasje. 

Ta en til titt på hvor langt 2-3 år gamle lastebiler har kjørt. Her filtrert så de eldste er fra 2015. https://www.finn.no/b2b/truck/search.html?sort=PUBLISHED_DESC&truck_segment=250&year_from=2015

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (1 time siden):

Ta en til titt på hvor langt 2-3 år gamle lastebiler har kjørt. Her filtrert så de eldste er fra 2015. https://www.finn.no/b2b/truck/search.html?sort=PUBLISHED_DESC&truck_segment=250&year_from=2015

Norske Finn er ikke representativ på antall kilometer. Dette pga at det er lite vogntog på Finn og de som er nokså nye selges pga feilinvestering og div. 
Du må se på nettstedet Mascus som er internasjonal og tar imot lastebiler fra hele Europa inkl Norge. Da ser du reel km stand på nokså nye biler. Se f.eks på Mercedes hvor bilene fra 2019 har gått over 500,000km og biler fra 2015-16 har gått 1,3 millioner kilometer. 
Det er fakta om tungtransport på de lange transportetappene. Bilene må byttes etter 3-4 år fordi de er utslitt. Det er langt fra Spania og til Finnmark og videre 10,000 km til kanskje Vladivodstok. Mange av bilene på kontinentet kjører også på Russland og da snakker vi virkelig om distanser. Disse bilene kommer også ofte innom Norge med påfølgende kabotasje rundt om i landet. Du må huske på at 1 enkelt lastebil kan kjøre 18 timer i døgnet med 2 sjåfører. Bare Girteka har vel minst 30,000 vogntog og mange av disse kjører mye på det enorme Russland og videre etter omlasting til Norge. Det jeg kaller handletur-kjøring mellom norske byer i Sør-Norge som norske vogntog utfører blir det ikke så mye kilometer av. Mange av dem ser man på Finn. Transport mellom Sør-Norge og Finnmark blir det fort kilometer av. Disse bilene selges ut av landet og havner aldri på Finn. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...