Gå til innhold

Norske tog kjøper inn 47 nye lokal- og fjerntog


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Lodium said:

Nei

Jeg kan nevne at bare i mitt fylke i trøndelag så er arbeidsrettigheter og hvem som kjører bussene vært under press i en god del år allerede

Deltid for å sørge for at arbeiderne får minst mulig lønn er ikke uvanlig og derfor sliter busselskapene her nå med å få tak på sjåfører så når det kjører busser her så er det enten pensjonister eller utlendinger som kan litt Norsk som godtar dårlig betaling eller folk som sper på annen inntekt de måtte ha...

Krav til lønn og arbeidsbetingelser har gjerne ikkje vert stillt. (Annbud har vel ofte blitt brukt til å presse akkurat dette.)

Krav til materiell har vært tydeleg. Utsleppsnorm på motor till buss, gassdrift på buss og krav om bruk av biodiesel på buss. Fart og størrelse på hurtigbåter, størrelse og elektrisk drift på ferger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (20 timer siden):

Hæ? Det går da sovevogn Mo-Trd. Jeg sjekket i kveld, og toget går litt over midnatt. Du kan kjøpe sovekupe for 950,- ekstra. 

Det er god etterspørsel etter sitteplasser på nattog, så mange sover bra i vanlige stoler. Jeg er en av de, pendler en drøy time hver vei til jobb og sover som regel. Null problem å sove i vanlige sittestoler der ryggen kan legges litt bakover. 

På Bergensbanen kan man nå velge liggevogn, som en mellomting mellom sittevogn og sovekupe. Disse har 6 liggebenker pr. kupe, men pga. Covid må man foreløpig reservere en hel kupe, så stort sett et alternativ for de som reiser mange sammen. På sikt vil man kunne reservere kun en liggebenk. I disse liggekupeene har man pute, men ikke dyne. Kun et pledd. Så man må sove med klærne på. Til gjengjeld blir det langt rimeligere. 

Jeg sa ikke det IKKE var sovevogn, jeg sa du MÅ ha sovevogn og det er ikke mange av dem. Det er ikke null problem å sove i vanlige sittestoler, det er helt forferdelig. De gamle togene der stolene faktisk kunne legges skikkelig bakover var gode.

Igjen, jeg (og en del flere som jeg kjenner) kjører heller strekningen Mo - Trondheim enn å ta natt-toget.... Får man ikke sovevogn så er valget ditt enten: A: Ha vondt i nakke/rygg etter å forsøke å sove i en stol. B: Ta bilen fatt, som ofte er ett godt alternativ. Det høres ut som du ikke er fra området og tror det er samme vogner som går på Bergensbanen som de som går imellom Bodø og Trondheim... Tips: Det er bedre tog som går på de strekningene enn de som går her Nord, så ikke sammenlign disse togene, for da sammenligner du pærer og poteter.

Lenke til kommentar

Det er ikke en universell sannhet at alle får vondt i rygg/nakke av å sove i en stol. 

De avgangene det kjøres med lok + vogner, så er det samme vogner som brukes på alle fjerntogstrekninger, med unntak av de nye vognene Vy satte i trafikk på Bergensbanen i desember.

Sier ikke at det er feil å foretrekke bil fremfor tog altså

Lenke til kommentar
1 hour ago, Samms said:

Krav til lønn og arbeidsbetingelser har gjerne ikkje vert stillt. (Annbud har vel ofte blitt brukt til å presse akkurat dette.)

Krav til materiell har vært tydeleg. Utsleppsnorm på motor till buss, gassdrift på buss og krav om bruk av biodiesel på buss. Fart og størrelse på hurtigbåter, størrelse og elektrisk drift på ferger.

Joda, krav har vært  ofte prøvd stilt fra myndighets nivå

men så måtte man ha rygget tilbake fordi at kravspesifakasjonene ikke sammensvarer med andre markeder i den Europeiske Union og derfor blir Konkurransevridende.

Krav til matriell kan også presses på denne måten

dersom det er produsert i Bulgaria med en mye mindre kravspessifakkasjon enn det Norge stiller som krav er det ikke mye Norske myndigheter kan gjøre med dette.

Dette ser man spesielt med Østeuropeiske Lastebilsjåfører fordi de østeuropeiske firmaene ikke følger kravspessifikkasjonene til Norskt regelverk.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Samms skrev (På 10.1.2022 den 13.20):

Togsett, vedlikehald av togsett, billettsystem, drift av bilettsystem, personale og alt anna stiller budgjevar med. Og minst til minimumstandard i annbudspapirene. Skal nokon tjene penger på offentleg annbud så får dei ta alle kostnader og risiko også.

Det hadde jo blitt ekstremt lite sømløst. Alle tilbyderene ville hatt hvert sitt billettsystem. Dette prøvde de i England, og resultatet var at jeg måtte kjøpe billetter fra tre forskjellige tilbydere for å ta toget frem til studiestedet. Her kan jeg kjøpe hele turen med Entur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...