Gå til innhold

Sony røpet nye detaljer om VR-brillene for PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper det går an å slå det puls greiene. Eg liker ikke slikt da eg har høgt blodtrykk. Og så lurer eg på om eg blir mindre kvalm med disse nye vr brillene enn dei gamle? Tenkte siden det er bedre oppløsning? Vil det bli forbedret mon tro?

Lenke til kommentar
Peteguy skrev:

Gleder meg til å slippe kamera foran tven og bedre oppløsning!

Samme her. Tror du man blir mindre kvalm ved høyere oppløsning i vr? Blir forferdelig kvalm i det gamle settet:)
Lenke til kommentar
1 minute ago, Knetten82x said:
3 hours ago, Peteguy said:

Gleder meg til å slippe kamera foran tven og bedre oppløsning!

Samme her. Tror du man blir mindre kvalm ved høyere oppløsning i vr? Blir forferdelig kvalm i det gamle settet:)

Jeg mener det, kunne bli kvalm med Rift S men har enda til gode å bli uvell av Quest 2. FOV kan også ha innvirkning på det.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Knetten82x said:

Håper det går an å slå det puls greiene. Eg liker ikke slikt da eg har høgt blodtrykk. Og så lurer eg på om eg blir mindre kvalm med disse nye vr brillene enn dei gamle? Tenkte siden det er bedre oppløsning? Vil det bli forbedret mon tro?

Vibrasjon funksjonen i brillene skal vistnok motvirke VR syke. Hvor bra det vil fungere i praksis gjenstår å se. Blir spennende!

Edit:

Forskning som er gjort på området: https://www.roadtovr.com/researchers-head-mounted-haptics-combat-vr-discomfort-walkingvibe/

Personlig så var det høyere og stabil bildefrekevens (hz) som gjorde at jeg ble kvitt kvalme. Ble alltid syk av Oculus DK2 og Oculus Quest når jeg beveger med stikke. Blir ikke kvalm av 90hz eller mer på mer moderne headsett som Vive, Rift eller Index. Men folk har ulik toleranse. Skulle tro at med høyere specs på alt (oppløsning, bildefrekens, kraftigere hardware på PS5 vs PS4 etc) så vil kvalme bli et mindre problem for flere.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Z_E0 skrev:
1 minute ago, Knetten82x said:
3 hours ago, Peteguy said:

Gleder meg til å slippe kamera foran tven og bedre oppløsning!

Samme her. Tror du man blir mindre kvalm ved høyere oppløsning i vr? Blir forferdelig kvalm i det gamle settet:)

Jeg mener det, kunne bli kvalm med Rift S men har enda til gode å bli uvell av Quest 2. FOV kan også ha innvirkning på det.

Takktakk
Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (6 timer siden):
Peteguy skrev (9 timer siden):

Gleder meg til å slippe kamera foran tven og bedre oppløsning!

Samme her. Tror du man blir mindre kvalm ved høyere oppløsning i vr? Blir forferdelig kvalm i det gamle settet:)

Vanskelig å si sikkert, da det kan være flere faktorer som spiller inn. Vet at mange reagerer på f.eks bevegelse mens kroppen står stille, at det blir en slags disconnect der som gjør at man blir dårlig. Samboeren sliter veldig med dette, og kan ikke røre spill som Resident Evil VR eller spill der man beveger seg mye. Beat Saber derimot har hun null problemer med. 

Men såklart, høyere oppløsning og FOV (kanskje spesielt det siste) vil nok kunne hjelpe en del. :)  Det vil i hvert fall ikke gjøre det verre.

Lenke til kommentar

FPS er det aller viktigste. Noen blir dårlige ved type 75fps andre takler ikke under 90. Noen sekunder med lav hakkete FPS kan gi kvalme og hodepine. 

Men mange bruker uansett lang tid på å venne seg til det, jeg kunne få "VR syken" lenge tok vel et år eller noe før jeg var helt kvitt den. Noen blir aldri kvitt den.

Lenke til kommentar

Det går rykter om at Valve og Sony samarbeider om Half Life Alyx på PSVR2.

https://www.techradar.com/uk/news/psvr-2-is-reportedly-getting-one-of-the-best-vr-games-of-all-time

Spent på om dette også er noe mer enn bare ett spill. Kanskje et tettere samarbid? Steam på Playstation? PS ekslusiver på Steam? PSVR2 kompatibel med SteamVR!

Et tettere samarbid skulle en jo tro at var en vinn vinn situasjon. Og en fin måte å kontre Facebook sitt tilsynelatende forsprang i markedet.

Vel, vi får se. Spennende.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Pallehysa said:

Kor mykje må ein ha i sparegrisen for å få råd til disse mon tro?

Folk getter vilt men type $400 har jeg hørt virre rundt. 

Quest 2 blir nok fremdles billigere.

Blir interessant å se om det blir mulig å bruke PSVR2 på PC, det ville jo åpne brukermassen mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, henrikwl said:

Kanskje dette blir VR-brillene jeg endelig får rotet meg til å kjøpe. Skulle gjerne sett at det ble trådløst da. 

Hvis det ble muligheter for trådløst så ville det blitt et garantert kjøp for meg. Akkurat nå vet jeg ikke, jeg har liksom aldri vært noe stor på konsoll. Alle pengene går til å bygge en god PC og haugevis med spill på Steam salg.

Men la oss spekulere litt her; hvis Valve og Sony samarbeider tettere åpner det jo opp mange rare muligheter. Ikke minst Valve patenter og utstyr direkte knyttet mot PSVR2! F.eks trådløst som vi vet Valve lenge har arbeidet med. I fjor ble også WiGig2 godkjent og klar til bruk:

Så veien ligger nå åpen for trådløs med høy båndbredde på alle de neste store VR brillene. Det er godt mulig vi kan se trådløs tilleggutstyr til PSVR2.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...