Gå til innhold

Erfaringer med tectyl/støydemping?


The Very End

Anbefalte innlegg

Heisann!

Når jeg omsider får min nye bil, har jeg bestemt å gi den litt ekstra omtanke mtp. rust og støydemping. Tectyl i kombinasjon med støydemping kommer ofte opp som et forslag (virker som det er samme greia, bare at man legger på ekstra tectyl på visse områder for å dempe støy). Av de testene jeg har lest så virker det realistisk med 1-2 decibel reduksjon, men jeg er usikker på om jeg stoler på disse testene da disse kommer fra selskapene som gjennomfører behandlingen (2 decibel er veldig merkbart).

Derfor: har noen av dere erfaringer med dette? Pros / cons / annet å tenke på? Og vektmessig, hvor mye ekstra vekt legger slike behandlinger på bilen?

 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, sedsberg said:

Ulempe med tectyl er at den krever ny behandling ved visse intervaller. Da må alt fjernes og legges på nytt. Hvis ikke kan du risikere skjult rust som får kose seg sammen med salt og vann som er fanget bak tectylen.

Takker for info :) Dessverre snakket jeg med selger, og viser seg at om jeg tar en slik behandling (Ford Mach E forøvrig), vil garanti utløpe. Argumentet var at grunn aluminium på en rekke steder samt at kjøling av batterier kunne bli forstyrret. Så da har jeg ikke så mye valg da. 18 tommer hjul i det minste så støyen burde være håndterbar, og så forhåpentligvis ruster det ikke i stykker de første 10 årene hvertfall heh... Har du / dere noen erfaring vedrørende Ford og rust? Bra / dårlig? 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 13.12.2021 den 11.33):

Har du / dere noen erfaring vedrørende Ford og rust? Bra / dårlig?

Har en 2012 Mondeo, som ikke har vært antirustbehandlet, og kjører på østlandet på godt saltede veier. 
Ikke noe problem med rust etter det jeg kan se, men om det er noen god referanse mtp Mach E vet jeg ikke (europeisk vs. amerikansk)
Bildet viser hvordan det ser ut når jeg tok bort innerskjermene bak og vasket bort møkka som samler seg der. 
Tar en slik runde hver vår, sprayer på litt lakk om det er tilløp til overflaterust. Er vel kanskje litt i overkant nøye med vasking, og det hjelper jo. :)
Har også en Ioniq, og den er heller ikke antirustbehandlet, men tror det skal gå fint. 
Regner med å ha den i 10 år så det burde den holde uten behandling.

etter_vask.thumb.jpg.9f1ffc7e9e2fae09344f028b5d3013c3.jpg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
The Very End skrev (På 13.12.2021 den 11.33):

Takker for info :) Dessverre snakket jeg med selger, og viser seg at om jeg tar en slik behandling (Ford Mach E forøvrig), vil garanti utløpe. Argumentet var at grunn aluminium på en rekke steder samt at kjøling av batterier kunne bli forstyrret. Så da har jeg ikke så mye valg da. 18 tommer hjul i det minste så støyen burde være håndterbar, og så forhåpentligvis ruster det ikke i stykker de første 10 årene hvertfall heh... Har du / dere noen erfaring vedrørende Ford og rust? Bra / dårlig? 

Rust er desverre en av Fords største svakheter, og de er nok blant der verre der. Uansett tror jeg du vinner mer på godt vedlikehold enn på omfattende antirustbehandling. Du kan kanskje våge deg på en litt behandling på innsiden av skjermbuene, samt montere skvettlapper. Husk bare å montere de slik at de ikke gnisser mot lakken. Vil imidlertid poengtere at mine erfaringer bare omfatter europeiskbygde Ford.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...