Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp leietaker ASAP - kan ~fysisk trussel brukes til noe?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Du kommer ingen veg med en trusselanmeldelse. Slik jeg ser det, er ikke "du har tre sekunder på å fjerne deg, ellers dytter jeg deg ut" egnet til å fremkalle alvorlig frykt under de omstendighetene det ble fremsatt.

Den aggressive dørklokkeringingen/bankingen kan muligens straffes etter straffeloven § 266 om hensynsløs atferd, men jeg tror egentlig at noe av historien er utelatt her - kanskje særlig delen mellom da din samboer "trampet ned" og da leieboeren kom opp og ringte aggressivt på døra.

Endret av Star Fox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært meg så hadde ikke TS fått de tre sekundene på å fjerne seg, han hadde blitt fjernet tvert, uansett om han var min huseier eller ikke. Utenfor nødsituasjon så vil jeg anse ethvert forsøk på å tilegne seg adgang til min bopel som et angrep på meg, mitt, og mine og reagere deretter. TS innrømmer at han brukte en "myndig tone", som jeg leser som overdreven tøffe-seg tone, og at han eskalerte det til en amper situasjon. Når leieboeren forsøker å trekke seg unna til sin egen bopel, forsøker TS å sperre for dette. Noe sier meg, når TS velger å dra frem at han er en "gammel (god) bokser" i tråden at dette også kom frem under samtalen, utifra min erfaring med andre personer med samme bakgrunn.
Det faktum at TS var i leieboerens hjem og fremstod som truende, gjør at TS ikke har en sak mot leieboer her. At leieboer er en problematisk leieboer har ingenting å si. Man kommer lenger med honning enn drit når man skal fange bier.

Jeg har selv blitt anklaget for "aggressiv dørbanking" gjennom tidligere jobb når alt jeg gjorde var å ringe på og banke på etter et minutt når jeg skulle levere blomster. Hva TSs samboer har opplevd, er diskutabelt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for fine svar, folkens. Og for både støtte, men også uenighet. Også beklager jeg sent svar - har hatt mye å gjøre denne uka. 

Noen presiseringer/klargjøringer angående leieboeren: jeg skrev ikke veldig utførlig om dette, for å unngå en altfor lang Op. Men det er ikke et ålreit opplegg, dette. Det er altså oftere nattesbråk enn det ikke er det. Et forsiktig estimat: 70-80-90% av dagene. Besøk, høye stemmer, TV på veldig høyt volum. Og vi snakker ikke klokka ti; vi snakker 12-01-02-03-04-05. Meldinger - vennlige forespørsler om han kan dempe seg besvares ikke/møtes med benekting. Så får det være ulike meninger om dette, men jeg finner dette både a) belastende, og b) uakseptabelt.

Hamre på døra-hendelsen: nattesbråk. Gjentatte meldinger fra en samboer som blir holdt våken, om ikke han kan dempe seg. Han hadde besøk, og det var høylytt. Når han ikke svarer på de gjentatte meldingene, da tramper hun i trappa. Klokka er på dette tidspunktet fem på morran. Det kan det gjerne også være ulike meninger om, men også dette mener jeg er helt, helt uakseptabelt. Og det er en rimeig reaksjon å trampe i trappa. Da løper han opp og hamrer på døra. Ikke banker - hamrer. Aggressivt. Over tid. Det er helt - helt ute. Samboer har vært redd når hun har vært hjemme etter det. Det er helt uakseptabelt. 

Så har han altså både røyka vanlig røyk og hasj både inne i leiligheten og på tomta flere ganger. Det er det levert skriftlig advarsel på, ja :)

Ikke at det er et så stort problem for oss, men han betaler heller ikke leie når han skal. Vi overtok han med huset, og da hadde allerede Utleiemegleren satt i gang en tvangsfravikelsesprosess. Som vi for øvrig stoppa - vi har ikke lyst til å sette folk på gata. Ble satt i gang en ny prosess nylig, men han fikk betalt dagen før utkastelse.

Summen av alt dette, er for øvrig at vi har levert en oppsigelse. Det er Utleiemeglers faglige vurdering av saken.

Jeg skrev "gammel bokser" for å få fram at jeg ikke kjenner på den samme utryggheten som samboeren. For å få fram at dette oppleves mye verre for en spe kvinne, enn for en mann i god form som slipper å være redd for om han kan forsvare seg. Jeg har for øvrig aldri vært i slagsmål. Vold er umodent, og dessuten også farlig. En slåsskamp har alltid bare tapere. I bokseklubben jeg gikk i, var klubbens beste i selvforsvar hen som var raskest å løpe. 

Skrev en utførlig anmeldelse til politiet, der jeg både nevnte hasj, hamring, og den konkrete situasjonen. De har valgt å kalle det for "hensynsløs atferd" :)

 

Takk for alle svarene!

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Helt enig i at oppførselen fra leietakeren er uakseptabel. Jeg vil tro at man har grunn til å si opp med dette alene. Det er jo flere kontraktsbrudd her såvidt jeg kan se og dere har levert skriftlige advarsler.

Man kan vel også muligens vurdere opptak av disse tingene når de foregår.

EDIT:
Ser at leieavtalen selvfølgelig er sagt opp. Da får man ringe politiet når det er bråk og be de komme. Ellers får man telle ned dagene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for oppdatering, TS! 

Eksisterer det depositumskonto? Mtp manglende leiebetaling. Du har jo grunnlag til å holde tilbake depositum ved manglende leiebetaling og dekning for evt skader på utleierdelen. Her håper jeg at du tok bilder av leiligheten før leietaker flytter inn og evt etterbilder etter han flytter ut, slik at du har dokumentasjon. Og: da utgår selvfølgelig det som angår normal slitasje.

Til neste leieforhold kan det være lurt å gjøre en referansesjekk (gjerne mer enn 1) og heller la leiligheten i verste fall være ubebodd litt enn å få inn noen fortest mulig for å ikke miste leieinntekter, og lurt å ha møtt leietaker alltid ansikt til ansikt. spesielt hvis dere bor så tett ved leietaker. Hvis noen naboer evt reagerer på nattestøy og evt andre problemer så er det vel ikke utenkelig at det gjør at deres sak stiller sterkere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksisterer depositum, ja :) Utleiemegleren forskutterer leie i opp til to måneder, pælmer ut på tredje, også tas evt skyldig leie fra depositumet. 

Men, ja, skader på leiligheten er også noe som stresser oss. Vi har grunn til å tro at han, hva skal man si, ikke er ekstremt opptatt av å holde leiligheten best mulig. Vi gjorde et raskt tilsyn da vi kjøpte huset, der vi tok bilder. Utfra hva vi vet nå, så skulle jeg gjerne gjort det tilsynet litt grundigere. Utleiemegleren skrev i hvert fall protokoll da leietakeren flytta inn (som altså var før vi kjøpte huset), og er både kvikk og oppegående. Så vi får håpe at ting enten ordner seg i form av at leiligheten er bedre holdt enn jeg frykter - eller at vi får skvisa penger av han ved evt mislighold. 

Neste leietaker kommer til å sjekkes grundig, ja!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...