Gå til innhold

Telenor advarer mot massivt svindelforsøk på SMS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått tre SMS med litt forskjellig innhold som nok må havne i denne kategori, men hvorfor tillates det at det sendes fra norske telefonnummer? Vil jo anta at en del av denne kampanjen ikke faktisk sendes fra telefonene som innehar disse mobilnummerne, eller er det faktisk infiserte mobiler som sender disse smsene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg fikk sms fra nr +47 918 31 ***, og tre andre norske nr med sms i løpet av noen minutter:
Du / har mottatt en @ ny talemelding: //38.87.224.......
 

Hvordan kan jeg stoppe slike sms meldinger til meg?
Jeg søkte på de nr, kommer til andre kommunale mob tjenester..
De må være svindel....

Endret av Leif1961
Lenke til kommentar

@Leif1961: Protokoll for telefoni (ring + sms) har dessverre ingen verifisering av avsender. Derfor klarer ikke Telenor å stoppe alle.

Men når mange nok nær identiske meldinger forsøkes levert på kort tid, har de forhåpentligvis algoritmer som fanger opp og stopper slik mistenkelig aktivitet.

 ---

Problemet: Når du sender en sms til nummer 99887766, så sender du også med ditt eget telefonnummer sammen med meldingen. Litt sånn som at du kan oppgi avsender på et brev på baksiden av konvolutten, om du vil. Men protokollen har ingen måte å kontrollere meldingen og nummeret ditt på. Du kan i grunn oppgi akkurat hva som helst! Ønsker du å sende melding hvor avsender er 112, naboens nummer eller tilfeldige nordmenn så er det rett frem - værsågod! 🙀

(Forøvrig også derfor vi kan motta meldinger med tekst som avsendernummer, slik de fleste har sett når det gjelder automatiserte tjenester, engangskoder, etc.)

Vi må ha i bakhodet at teknologien ble utviklet for mange tiår siden, i en mer naiv verden, uten større frykt for svindel og misbruk. Akkurat samme problem har e-post-teknologien. Alt for lett å sende en mail med spoofet avsenderadresse! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...