Gå til innhold

ICE har slått på 5G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut til også å være en definisjonssak hva man regner som 4G og 5G. Vanligvis så beskrives jo NB-IOT og LTE-M som 4G teknologi. Det kan se ut som at man fortsatt vil bruke NB-IoT og LTE-M, men under ny "merkevare", og kanskje med noen oppgraderinger. Fant denne beskrivelsen.

https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/nb-iot-and-lte-m-in-the-context-of-5g-industry-white-paper

 

 

Lenke til kommentar

Denne tråden har sporet av ;)

Angående ice 5G, interessant hvis de ikke har antenner for N78 / 3.6GHz på pilotsitene i Oslo, noen som har tittet på disse antennene? Likner de på noen av disse? https://www.nokia.com/networks/radio-access-networks/

Janvik skrev (På 20.11.2021 den 20.16):

Forutsatt at siten er bygd med støtte for NR band 77/78. Kan ikke huske å ha sett det klargjort på en eneste site.

Lenke til kommentar
mandela skrev (15 minutter siden):

Denne tråden har sporet av ;)

Angående ice 5G, interessant hvis de ikke har antenner for N78 / 3.6GHz på pilotsitene i Oslo, noen som har tittet på disse antennene? Likner de på noen av disse? https://www.nokia.com/networks/radio-access-networks/

Jeg mener å ha lest i en pressemelding at piloten ble kjørt med 700 og 3.600 MHz. Under lanseringa brukes 700 og 2.100 MHz. De 80 MHz i 3.6GHz-båndet de kjøpte på auksjonen i høst, blir vel først tilgjengelig 1. januar.

Endret av Leif Tore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leif Tore skrev (3 timer siden):

Jeg mener å ha lest i en pressemelding at piloten ble kjørt med 700 og 3.600 MHz. Under lanseringa brukes 700 og 2.100 MHz. De 80 MHz i 3.6GHz-båndet de kjøpte på auksjonen i høst, blir vel først tilgjengelig 1. januar.

Det var bare snakk om en antenne i Tromsø på 3.6GHz: https://www.ice.no/ice-magasinet/verdens-nordligste-5g-mast/

I Oslo har de kun brukt N1 og N28 i piloten. Spørsmålet er om de eksisterende antennene allerede støtter 3.6GHz eller ikke, hvis ikke, er de langt på etterskudd bak Telia og Telenor.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
6 hours ago, arne22 said:

Har du sett noen markedsføring som hevder det? 100% av det som bygges ut av IoT fra 4G/5G mastene, helt splitter nytt nå i dag er 4G. Dette skyldes vel at 4G har bedre tekniske egenskaper til dette formålet enn 5G.  

4G har ikke bedre tekniske egenskaper på dette området. Her blir det litt "høna og egget", både med tanke på utbyggelse av nett, utbyggelse av 5G på lave frekvenser (det meste til nå har vel vært på ~2,5GHz) og at produkter som benytter 5G ikke helt er på plass (fordi nettene ikke har vært på plass). Foreløpig er også 5G-modem relativt kostbare (fordi volumet ikke helt er der - ref de andre punktene...).

 

Lenke til kommentar

For å få litt 5G erfaring og ikke bare snakke rinspikket teori, så fikk jeg omsider kjøpt meg en 5G telefon av biligste type. (Motorola G50), som jeg testet i går.

Jeg bor jo nesten rett ved siden av en 5G mast så jeg syntes jo nesten at det forpliktet.

Først så målte jeg hastigheten fra telefonen og opp mot Speedtest.net Den viste formidable 850 Mb/S og latecy 20 mS. (Klokken 06:00 i morges, sikkert ingen andre brukere å dele kapasitet med.)

Så satte jeg opp telefonen som modem og logget på PC. Da ble resultatet på PC 45 Mb/S symetrisk opp og ned. Latency fortsatt ca 20 mS.

Testet så med Ice. Der ble det de tilmålte 10 Mb/S og latency 25-30 mS.

For "vanlig bruk av Internett" så merket jeg i liten grad noen forskjell på den hastigheten som ble oppnådd med 4G Ice+ og 5G telenor, når jeg brukte mobiltelefonen som modem. Hvis jeg kobler opp mot 4G og Telia sitt nett, så blir måleresultatene nesten de samme for 4G og 5G, rundt 45 Mb/S og ingen praktisk merkbar forskjell.

Konklusjonen er vel den at hvis man skal ha noen større bruk for 5G, da behøves det utstyr som er i stand til å "svelge unna" så store hastigheter. Bruker man en mobiltelefon som modem, så er det nesten ingen forskjell mellom 4G og 5G.

Latency skulle være helt forskjellig, men de gir stort sett de samme verdiene for 4G og 5G, målt i fra telefon og i fra PC.

850 Mb/S fram til en telefon gir jo ikke så veldig mye mening. Skal man få noe fornuftig ut av dette så behøver man jo et "høykvalitets" 5G modem som gir hastighet helt fram til sluttbruker.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Latency skulle være helt forskjellig, men de gir stort sett de samme verdiene for 4G og 5G, målt i fra telefon og i fra PC.

Ser jeg en "trend" på de testene jeg selv har kjørt, ligger latencyen litt lavere - type 15-16 ms på 5G og 20+ på 4G+. I tillegg ser jeg imidlertid at jitter er langt lavere. Altså mer "stabil latency" i i tillegg til å være lavere.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 timer siden):

For å få litt 5G erfaring og ikke bare snakke rinspikket teori, så fikk jeg omsider kjøpt meg en 5G telefon av biligste type. (Motorola G50), som jeg testet i går.

Jeg bor jo nesten rett ved siden av en 5G mast så jeg syntes jo nesten at det forpliktet.

Først så målte jeg hastigheten fra telefonen og opp mot Speedtest.net Den viste formidable 850 Mb/S og latecy 20 mS. (Klokken 06:00 i morges, sikkert ingen andre brukere å dele kapasitet med.)

Så satte jeg opp telefonen som modem og logget på PC. Da ble resultatet på PC 45 Mb/S symetrisk opp og ned. Latency fortsatt ca 20 mS.

Testet så med Ice. Der ble det de tilmålte 10 Mb/S og latency 25-30 mS.

For "vanlig bruk av Internett" så merket jeg i liten grad noen forskjell på den hastigheten som ble oppnådd med 4G Ice+ og 5G telenor, når jeg brukte mobiltelefonen som modem. Hvis jeg kobler opp mot 4G og Telia sitt nett, så blir måleresultatene nesten de samme for 4G og 5G, rundt 45 Mb/S og ingen praktisk merkbar forskjell.

Konklusjonen er vel den at hvis man skal ha noen større bruk for 5G, da behøves det utstyr som er i stand til å "svelge unna" så store hastigheter. Bruker man en mobiltelefon som modem, så er det nesten ingen forskjell mellom 4G og 5G.

Latency skulle være helt forskjellig, men de gir stort sett de samme verdiene for 4G og 5G, målt i fra telefon og i fra PC.

850 Mb/S fram til en telefon gir jo ikke så veldig mye mening. Skal man få noe fornuftig ut av dette så behøver man jo et "høykvalitets" 5G modem som gir hastighet helt fram til sluttbruker.

 

Både Telia og Telenor leverer opp mot 1700 / 130 Mbps på oppgraderte siter. Ice sin nåværende løsning er mer "proof of concept", enn noen hastighetsforbedring for brukere, dette endres ikke før de tar i bruk båndbredde i 3.6GHz.

Brukte du telefonen som modem via USB? Motorola G50 kommer utstyrt med USB 2.0. Mobiler med USB 3.x, slik som Samsung sine toppmodeller, yter mer eller mindre like bra som PC-modem, som i "standalone mode".

Latency blir først sterkt redusert med introduksjonen av 5G kjernenett, per i dag er det kun 5G radionett som er kommersielt lansert.

 

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (10 minutter siden):

Nevner bare at finnsenderen.no fikk ny oppdatering 23.11.2021.

Men ser du noe endringer? for meg ser jeg ingen ting fra forrige så finner heller ikke noe når man søker ice og velger 5g ice skal ha kommet i oslo og vil settes i drift over nyttår men finner ikke hvor.

Lenke til kommentar
2 hours ago, mandela said:

Brukte du telefonen som modem via USB? Motorola G50 kommer utstyrt med USB 2.0. Mobiler med USB 3.x, slik som Samsung sine toppmodeller, yter mer eller mindre like bra som PC-modem, som i "standalone mode".

Takk for meget godt tips. Jeg brukte bare telefonen som Wifi-Hotspot og det er nok det som begrenser. Vil forsøke å teste ut litt videre. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, mandela said:

Hvis du bruker telefonen som Wi-Fi-hotspot, så husk å velge 5GHz båndet:

Normalt sett ville jeg sagt ja, men det kan også være fordeler her med 2,4GHz så lenge det ikke er veldig mye støy fra andre nett m.m. på 2,4 GHz. Spesielt for "dårlig aksesspunkt" som en telefon normalt sett vil være, vil det eksepelvis dekningsfordeler med 2,4 GHz. Og som skjermdumpen sier - fortsatt er det enheter som ikke støtter 5 GHz. Riktignok begynner det å bli få hvis man snakker om typiske klientenheter.

Lenke til kommentar
NULL skrev (26 minutter siden):

Normalt sett ville jeg sagt ja, men det kan også være fordeler her med 2,4GHz så lenge det ikke er veldig mye støy fra andre nett m.m. på 2,4 GHz. Spesielt for "dårlig aksesspunkt" som en telefon normalt sett vil være, vil det eksepelvis dekningsfordeler med 2,4 GHz. Og som skjermdumpen sier - fortsatt er det enheter som ikke støtter 5 GHz. Riktignok begynner det å bli få hvis man snakker om typiske klientenheter.

Det avhenger jo av hva som er målet, det gir ingen mening å bruke 2.4GHz Wi-Fi for å teste 4G CA + 5G throughput.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, mandela said:

Det avhenger jo av hva som er målet, det gir ingen mening å bruke 2.4GHz Wi-Fi for å teste 4G CA + 5G throughput.

Der var både 5GHz og USB-C (2.0) testet ut.

5Ghz Wifi ga ca 200 Mb/s ned men ganske ustabilt 10-40 opp.

USB-C 2.0 ga ca 200 ned og 60 opp.

Meget stor forbedring i forhold til 2.4 Mhz Wifi.

Mange takk for info. Da vet vi det. Mulig jeg kjøper meg en telefon med bedre ytelse neste gang.

Problem: Med såpass stor hastighet blir 100 GB veldig lite. Da behøver man større data-volum.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...