Gå til innhold

Boikotte Juleprodukter


Ola Drunk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De første sporene av jula dukker opp allerede i september og det er altfor tidlig.
F.eks. P24-7 Kos blir til P24-7 Juleradioen og begynner å spille julemusikk allerede før september er over og den første julebrusen dukker opp i butikkene før oktober er over.

Jeg mener de burde vente til minimum 1. november før de i det hele tatt begynner med de første sporene og minimum 24. november eller den uka denne datoen faller på før de begynner for alvor med alle ting jul i butikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En boikott kan kanskje få ned antallet typer juleprodukter. Ihvertfall når de sier at antallet juleprodukter er grunnen til at de må begynne å legge dem ut i butikken i september.

Garborg skrev en jul; "Jol.  - Høgtid. Klokkeringing. Jolevers. Jolepreiking. Jolebilete. Jolegåvur. Jolestas. Joleglede.Jolebrennevin. Jole-snikksnakk. Fred på jordi og hugnad med menneskjom.

(les i bladet om tilstanden i Russland og Deutschland)

Fred på jordi og hugnad med menneskjom.. Ein sputtar. Ein hiver bladi og vaskar hendene. Hjelper ikkje, ufysin, ufysin, ufysin kjenner ein seg av å vera menneskje, av å høyra til denne Vargeheimen som kallar seg kultur, kristindom o.s.fr., det er helvite er det.

Jol!

Uh, ein vert so elgjen.

Åh, ein vert so trøytt. "

Dette skrev han allerede i 1906, så en kan tenke seg hvor mye han ville ha klagd over dagens julepynt fra Glasmagasinet, Europris, Nille og lignende. 😃

Lenke til kommentar

Man må vel ha mat uansett, så om de kjører en ny logo på leverposteien (o.l.) bare fordi noen koser seg med jul, samme for meg, selv om det er dumt.

Antallet juleprodukter? Det er vel 2000-2500 kcal per dag som er anbefalt… om noen spiser mer, må de spise mindre etterpå med mindre de vil forbli julefete.

Overvekt, er et problem såklart. Men det er ikke anbefalt å slutte å spise bare fordi det er jul, så om det er den eller den matvaren er ett fett.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Det er mye kritikkverdig med julen, men problemet er ikke julen i seg selv.

At det er kritikkverdige forhold ved julen angår ikke meg, jeg syns bare det er dumt med jule-leverpostei som er helt identisk. Sild er lik også… de eneste juleproduktene de bare har i tiden før jul er bare skrot, esom julebrus og pepperkaker.

Og grunnen til det er at handelsnæringen selger noe folk vil ha til enhver tid, i alle fall så lenge det er tilgang på det.

De dumme etikettene, med snø og nisser og rød skrift, er bare misvisende.

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot juleprodukter. Det jeg ikke liker er det latterlige konseptet med å bytte penger. Greit nok med gaver til unger og ungdom. Men synes det blir tåpelig at man på død og liv må kjøpe et eller annet tankeløst fjas til voksne som allerede kan kjøpe akkurat det de vil selv.

F.eks. gavekort. "Ja! La oss ta penger som man kan bruke hvor som helst og gjøre det om til penger man bare kan bruke ett sted, og som kanskje ikke blir brukt i det hele tatt!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper noe spiselig som julegave hvis jeg ikke finner noe spesielt de kan ha bruk for eller sette pris på.

Jeg har for øvrig ikke noe imot tidlig salgstart på julebrus, pepperkaker ol. for å være ærlig, det er stort sett tidlig julemusikk og salg av julepynt og julealtmuligannet som irriterer meg, men generelt sett ser jeg helst at de venter til i hvertfall første uka i november.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...