Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor fort får man erstatning ved en straffesak?


stekstek96

Anbefalte innlegg

Hei, fikk nettopp et brev fra politiet om at en som svindlet meg og en del andre må betale erstatning. Han skylder meg 2400 kroner og totalt 35000 kroner til alle. Står at han må betale innen to uker. Hva skjer hvis han ikke betaler med en gang? Legger politiet ut pengene eller får vi sakte men sikkert pengene i form av lønnstrekk osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Står at han må betale innen to uker. Hva skjer hvis han ikke betaler med en gang? Legger politiet ut pengene eller får vi sakte men sikkert pengene i form av lønnstrekk osv?

Hvis du ikke er ektremt heldig så må du se langt etter pengene

Andre får saken henlagt og penger tapt, så med mindre personen ikke har mye penger vil nok ta tid. Men du kan jo håpe du får pengene i tide. Hvis ikke rekke unskyldinger.

Saken kan jo gå i domstolen da personen blir straffet men hvis personen ikke har råd er vel pengene tapt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Hvis du ikke er ektremt heldig så må du se langt etter pengene

Andre får saken henlagt og penger tapt, så med mindre personen ikke har mye penger vil nok ta tid. Men du kan jo håpe du får pengene i tide. Hvis ikke rekke unskyldinger.

Men han er dømt og får 40 dager fengsel i tillegg. Er ikke da erstatningen sikret gjennom lønnstrekk osv?

Lenke til kommentar

Problemet er:

 

Dine rettigheterDu skal ha penger igjen til livsopphold.Dette betyr at hvis beregningen vår viser at du ikke har nok igjen til å kunne leve for, vil vi ikke sette i gang trekk. Les mer om livsopphold

Så det hjelper lite hvis forbryteren ikke har annet en sosialtrygd. Så vil ikke si det er trygghet. Men må gjerne høre med poltiet hva løsnignen blir. Eller forsikringselskapet.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, LMH1 said:

Problemet er:

Dine rettigheterDu skal ha penger igjen til livsopphold.Dette betyr at hvis beregningen vår viser at du ikke har nok igjen til å kunne leve for, vil vi ikke sette i gang trekk. Les mer om livsopphold

Så det hjelper lite hvis forbryteren ikke har annet en sosialtrygd. Så vil ikke si det er trygghet. Men må gjerne høre med poltiet hva løsnignen blir. Eller forsikringselskapet.

Dette har ikke du peiling på. Vet du hva rettskraftig dom faktisk er?

@stekstek96 Staten forskutterer ikke økonomiske erstatninger som følge av dom, på generelt plan. Det finst unntak gjennom voldsoffererstatningen, men det er neppe aktuelt. Du må med andre ord vente på at vedkommende har anledning til å betale. En rettskraftig dom er åpenbart gyldig tvangsgrunnlag, om vedkommende ikke betaler frivillig.

Lenke til kommentar
Just now, barfoo said:

Dette har ikke du peiling på. Vet du hva rettskraftig dom faktisk er?

@stekstek96 Staten forskutterer ikke økonomiske erstatninger som følge av dom, på generelt plan. Det finst unntak gjennom voldsoffererstatningen, men det er neppe aktuelt. Du må med andre ord vente på at vedkommende har anledning til å betale. En rettskraftig dom er åpenbart gyldig tvangsgrunnlag, om vedkommende ikke betaler frivillig.

Så jeg kan regne med å få pengene på lang sikt? Han er født i 1999, så han har åpenbart mange år på å betale for seg.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Så lenge du vil. Du hildre der varmt ved å sende purringer.

Men hva hvis personen flytter? hvis det er mulig med rulleblad til annet land blir vanskeligere å kreve penger da.

Eller gå til sosialstønad. Eller havner i fengel igjen, des lengere tid det går des vanskelige blir det å få penger igjen. Hjelper lite å økte renter hvis personen er konkurs eller firmaet er konkurs. Kan jo prøve å sette kravet til familjen men lykke til med det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
5 hours ago, LMH1 said:

Men hva hvis personen flytter? hvis det er mulig med rulleblad til annet land blir vanskeligere å kreve penger da.

Eller gå til sosialstønad. Eller havner i fengel igjen, des lengere tid det går des vanskelige blir det å få penger igjen. Hjelper lite å økte renter hvis personen er konkurs eller firmaet er konkurs. Kan jo prøve å sette kravet til familjen men lykke til med det.

Meningsløs krisemaksimering. Tenk om verden går under, da får du ihvertfall ikke penga!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (22 timer siden):

Hvor lenge vil kravet stå? Hva hvis han tjener bra med penger om 5 år?

Her var det mange merkelige svar... La meg gi deg noe mer seriøst å forholde deg til:

Med små forbehold om at jeg tar feil så mener jeg du selv må begjære utleggsforretning dersom skyldneren ikke gjør opp gjelden frivillig. Dette betyr altså at du ikke bare bør sitte passivt og tro at pengene kommer til å dukke opp. Dommen er et gyldig tvangsgrunnlag for denne gjelden. 

Et tvangsgrunnlag fra domstolen står i utgangspunktet i 10 år. Innen den tid må du sørge for å "friske opp" kravet hos namsmannen ved å begjære ny utleggsforretning, som igjen gir deg 10 nye år for hver oppfriskning. Dette koster deg ett komma tjuefem rettsgebyr, som for tiden tilsvarer kr. 1498,-, og dette legges til på toppen av kravet ditt. Du kan i utgangspunktet kreve forsinkelsesrenter fra første forfall, som er 14 dager etter domsavsigelse. 

Det store spørsmålet er om du ønsker å satse ytterligere kr. 1500,- for å forsøke å inndrive et krav på kr. 2400,-? Du risikerer helt klart å tape alt. Får han f.eks. innvilget gjeldsordning om 8 år fjerner dette siste spor av tvangsgrunnlaget ditt. Du må aldri la deg lure til å tro at verden er rettferdig...

Et alternativ er selvfølgelig å følge med på ligningen hans hver høst, og så går du først videre med saken når det virker som han begynner å få kontroll på livet sitt igjen. 

Men ta nå ikke mine ord for god fisk, les deg heller opp her, jeg har ikke orket å lese gjennom selv... :

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/dom

Endret av X10anT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/30/2021 at 2:59 AM, X10anT said:

Her var det mange merkelige svar... La meg gi deg noe mer seriøst å forholde deg til:

Med små forbehold om at jeg tar feil så mener jeg du selv må begjære utleggsforretning dersom skyldneren ikke gjør opp gjelden frivillig. Dette betyr altså at du ikke bare bør sitte passivt og tro at pengene kommer til å dukke opp. Dommen er et gyldig tvangsgrunnlag for denne gjelden. 

Et tvangsgrunnlag fra domstolen står i utgangspunktet i 10 år. Innen den tid må du sørge for å "friske opp" kravet hos namsmannen ved å begjære ny utleggsforretning, som igjen gir deg 10 nye år for hver oppfriskning. Dette koster deg ett komma tjuefem rettsgebyr, som for tiden tilsvarer kr. 1498,-, og dette legges til på toppen av kravet ditt. Du kan i utgangspunktet kreve forsinkelsesrenter fra første forfall, som er 14 dager etter domsavsigelse. 

Det store spørsmålet er om du ønsker å satse ytterligere kr. 1500,- for å forsøke å inndrive et krav på kr. 2400,-? Du risikerer helt klart å tape alt. Får han f.eks. innvilget gjeldsordning om 8 år fjerner dette siste spor av tvangsgrunnlaget ditt. Du må aldri la deg lure til å tro at verden er rettferdig...

Et alternativ er selvfølgelig å følge med på ligningen hans hver høst, og så går du først videre med saken når det virker som han begynner å få kontroll på livet sitt igjen. 

Men ta nå ikke mine ord for god fisk, les deg heller opp her, jeg har ikke orket å lese gjennom selv... :

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/dom

Han får høyst sannsynlig ikke innvilget gjeldsordning da det vil stride med den "alminnelige rettsfølelsen" om straffedømte (attpåtil for svindel) får gjeldsordning for gjeld som følge av en straffbar handling. Det sagt er jeg forsåvidt enig i resten av det x10anT skriver. TS må stille deg selv spørsmålet hvor mye tid og energi du gidder å benytter for å inndrive et krav på 2,400kr. Den skyldige kan f.eks ikke ha nok penger som er sagt tidligere her. 

Lenke til kommentar
Mohdaw skrev (18 timer siden):

Han får høyst sannsynlig ikke innvilget gjeldsordning da det vil stride med den "alminnelige rettsfølelsen" om straffedømte (attpåtil for svindel) får gjeldsordning for gjeld som følge av en straffbar handling.

Vel, det er nå ikke helt uvanlig at noen også får innvilget gjeldsordning som inkluderer erstatninger etter straffbare handlinger. Nå kom jeg med eksempelet på at det kunne skje allerede etter 8 år, men det kan gjerne være noe tidlig for en slik type gjeld. Men dersom en person har ubetjenelig gjeld og ikke har dratt på seg ny ubetalt gjeld over de siste 10 til 15 årene, behøver det slett ikke være dødfødt å søke gjeldsordning.

Tiden leger alle sår er det noe som heter, så derfor virker det slett ikke like støtende når jeg får slettet de siste rester av gjelden 20 år (med tillegg av 5 år gjeldsordningstid) etter at jeg svindlet deg...

Endret av X10anT
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest 68f7f...b01

Stekstek96, fikk du pengene eller går prosessen fortsatt? Mistenker at en slik prosess er lang... Jeg har en tilsvarende sak hvor jeg vet at vedkommende har absolutt null sjanse på å betale meg tilbake. Er snakk om 22 000 kr, og vet hen ikke har økonomien til det. Jeg har samtidig et helt ok.. forhold til vedkommende. Jeg lurer vel egentlig på om jeg kan sette i gang lønnstrekk via namsmannen slik det beskrives her, uten at han får vite at det kommer fra meg? Føles feil å sette det i gang nemlig.. hadde vært bedre om jeg kunne si at "saken gikk automatisk videre til Statens Innkrevinssentral" slik Krikkert ovenfor skriver. Men i realiteten så bare kontakter jeg kommunen om det og tipser de om det så de kan sette det i gang. Så kan jeg få pengene mine forhåpentligvis og uten å ødelegge forholdet til hen.. hvertfall lært en ting, aldri lån penger til en bekjent.

Anonymous poster hash: 68f7f...b01

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...