Gå til innhold

Oppdatering øker rekkevidden på E-Tron 55


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (26 minutter siden):

Det skal godt gjøres.

Og alikevel skjer det hele tiden. Biler som ender opp med bugs etter oppdatering, biler med funksjoner som ikke virker, eller biler som dauer helt. Og slike problemer må fikses med en restart/reboot, telefonsupport fra Tesla, eller i verste fall ukevis på verksted der man bytter for titusener av kroner i deler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ano__Nym skrev (19 minutter siden):

Det trenger vel verdens minst effektive elektriske personbil? Bare og ringe stå litt i ventekø hos Møller før du får time til software oppdatering om 3-4 uker. Så kan man ta seg litt fri fra jobb for å levere bilen, få tilbud om leiebil for å komme seg på jobb til bare 650kr, stå 15-20 minutter i kø på Møller for levering av bilen sin, bruke 10-15 minutter på leiebilregistrering og så tilsvarende kjøre tidlig fra jobb for å hente bilen bruke nye 15-20 minutter i hentekø og høre på jatt i 5 minutter om hva de har gjort med bilen din.. Utrolig effektive greier Møller!

Men med flere tusen ansatte bare i Norge så er jeg sikker på at dere en gang i fremtiden klarer å bli mer effektive å imøtekomme de kundene som meg som har 8-16 jobb og ikke er hjemmeværende eller pensjonist....

Jeg er sikker på at de som har kjøpt en E-Tron kan vente til neste planlagte verkstedbesøk før de får de ekstra kilometerene, feks i anledning dekkskift i neste måned. Hvis det var så akutt, så ville de nok ha kjøpt en dieselbil 🙂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, AL123 said:

Og alikevel skjer det hele tiden. Biler som ender opp med bugs etter oppdatering, biler med funksjoner som ikke virker, eller biler som dauer helt. Og slike problemer må fikses med en restart/reboot, telefonsupport fra Tesla, eller i verste fall ukevis på verksted der man bytter for titusener av kroner i deler.

Ja jøss det skjer hele tiden det gitt.

Model S sliter med defekte EMMC brikker på gamle modeller. Er det dette du har lest om? Dette problemet er borte på nyere biler.

Ang andre bilmerker så er det en del ymse problemer ja. VW har jo tronet litt her etter lanseringen av ID.3.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ja jøss det skjer hele tiden det gitt.

Teslaforumene er fult av eksempler.

Complexity skrev (4 minutter siden):

Ang andre bilmerker så er det en del ymse problemer ja. VW har jo tronet litt her etter lanseringen av ID.3.

Vet ikke hvor gammel du er, men de problemene vi har sett hos VW og til en viss grad hos Polestar er jo ingenting i forhold til hva vi så fra Tesla de første årene. Poenget er at jeg ikke skiller på de ulike merkene her, men på OTA vs vanlig oppdatering. Det var en bruker som hevdet at det ikke var noen ulemper med OTA. Det er selvsagt bare tull.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (19 minutter siden):

Det er jo bare enda et argument mot OTA. Ingen biler trenger oppdatering en gang i måneden hvis de er skikkelig utviklet. OTA har ført til at uferdige biler slippes på markedet. Og det gjelder ikke bare Tesla.

Ja, bevares. All programvare skal være feilfritt og relevant til evig tid fra lanseringstiden. Alle biler får oppdateringer. Selv min 2007mod passat fikk det i 2015 da jeg hadde service på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (1 minutt siden):

Ja, bevares. All programvare skal være feilfritt og relevant til evig tid fra lanseringstiden. Alle biler får oppdateringer. Selv min 2007mod passat fikk det i 2015 da jeg hadde service på den.

Jeg vet, jeg har jobbet som VAG (Audi)-tekniker for mange år siden, men du må se hva jeg faktisk skriver før du hamrer løs på tastaturet....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke at noen kan være imot OTA.

Sjekk formumet til Ioniq 5.  Det er kommet en oppdatering til den som det virker som folk er gira på å få installert.

Men bilen støtter ikke OTA (enda iallefall) Så man må formatere en minnepenn i riktig format, kopiere over en 26GB oppdateringsfil til den, plugge den i bilen og håpe på at den detekteres av bilen og kan installeres.
Når den er ferdig er bilen nullstilt og man må sette opp alt på nytt igjen.

Dette er bedre enn å måtte ta en dag fri fra jobb for å levere bilen inn til ett verksted, men alikevell...

Jeg digger at jeg hele tiden får nye funksjoner til bilen helt sømmløst. Bare de siste månedene har det kommet masse nytt, og det er enda planlagt masse nytt som vil komme i oppdateringene fremover.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke at noen kan være imot OTA.

Hvis det var meg du refererte til, så er ikke jeg imot OTA. Jeg bare responderte på en som påstod at det ikke var noen ulemper med OTA. Det er selvsagt feil. Det er både fordeler og ulemper med OTA, og de gjør seg til kjenne alt etter hvilken situasjon du er i. For noen er det bare halleluja, og for andre, feks meg, vil ulempeen lett overskygge fordelene.

Complexity skrev (4 minutter siden):

Dette er bedre enn å måtte ta en dag fri fra jobb for å levere bilen inn til ett verksted, men alikevell...

 

Etter å ha jobbet i bilbransjen noen år, så tror jeg at jeg med sikkerhet kan si at godt under 5% tar seg fri for å ha bilen på verksted. Så og si alle leverer bilen enten dagen før, eller før arbeidstid og finner alternativ  transport til jobb, vanlivis ved at de blir kjørt av ektefelle eller sitter på med en kollega. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Du verden, så mye bryderi. 🙂

Akkurat det minner litt om den diskusjonen jeg hadde med noen Toyotaeiere i en del år. De lo av bilvalget mitt, og viste til statistikk som fortalte at min Alfa måtte på verksted dobbelt så ofte som en Avensis. Hørtes jo litt kjedelig ut, men i praksis betydde det at en Alfa måtte på et ufrivillig besøk en gang hvert andre år, mens Avensisen i snitt slapp unna med ett besøk hvert 4. år. Det betydde med andre ord at i løpet av 730 dager hadde jeg en dag som var bedriten, og 729 dager som var helt fantastiske, mens Toyotaeieren hadde null dager som var dritt, og 730 dager som var fullstendig grå og kjedelige. Så kan det diskuteres hvem som hadde gjort det beste kjøpet.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Om Teslan min skulle bli "hacket" og slutte å virke til løsepenger er betalt ville det sikkert vært en enkel fiks for Tesla å bare ta en Format C:/ og installere softwaren på nytt.

Gjelder nok de fleste biler. Når det kommer til datamaskinen så betaler jo folk løsepenger fordi de gjerne har verdifull informasjon på PCen, men de færreste har selvangivelsen sin lagret i bilen.

Først må jo Tesla (eller hvilken bilfabrikk det gjelder (kan være hvilken som helst med o.t.a-oppdateringer)) restore riktig programvare fra sin backup og få kontroll på systemene sine. Og så vil de ha en lang kø med biler som må fikses. Hackerne vil jo selvfølgelig ha lagt inn en tidsforsinkelse så flest mulig får den hackede softwaren før det blir oppdaget.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Det finnes masse eksempler på at Teslabiler har blitt oppdatert uten samtykke. Det finnes også eksempler på at Tesla straffer de som ikke vil oppdatere med å fjerne vitale funksjoner. Og Tesla endrer policyen sin hele tiden (slik også software og PC/mobilprodusenter gjør) og ingen vet hva neste overaskelse blir. Ellers er det jo endel ulemper med OTA på nye biler også. Det største er selvfølgelig at Tesla tester oppdateringene sine dårligere, siden det er så enkelt å endre på i ettertid. Det har ført til at mange kunder sliter med bugs i ettertid av en oppdatering som er mye mer tidkrevende enn å ta en oppdatering på verkstedet (noe man kan gjøre når man likevel skal inn for service/bremseservice/dekkskift etc). Ellers er det jo ikke alle som har Wifi der man parkerer, evt har hatt andre grunner til å utsette en oppdatering. Da hender det at Tesla rett og slett stenger for bruk av bilen frem til den er oppdatert. Veldig gøy å måtte ta Taxi dersom man skal på jobb, eller har det veldig travelt. Alt i alt så er det minst like enkelt å finne argumenter mot OTA som å finne argumenter for. Men for all del, dersom man kjøper en helt ny bil, så er det en kjekk funksjon. Men det er en kjekt-å-ha funksjon på linje med massasjeseter, HUD eller 360-graders kamera, ikke en "dette betyr at Tesla ligger 10 år foran alle andre" funksjon.

Ja, men som sagt er det lett å hindre at tesla får gjort dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja, men som sagt er det lett å hindre at tesla får gjort dette...

Hvordan hindrer man at Tesla oppdaterer bilen uten samtykke? Hvordan hindrer man at Tesla ikke fjerner funksjoner dersom man ikke oppdaterer? Hvordan garderer seg mot at Tesla slår av hurtiglading?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Man fjerner nett tilgangen. Så kan de ikke oppdatere bilen din..

Men da mister man jo samtidig det som er bra med Tesla, og sitter igjen med en bil uten spotify, uten skikkelig navigasjon, uten internettradio, uten gratislading, mao funksjoner det allerede er betalt for. Da kan man jo likegodt kjøpe en gammal Passat...

Endret av AL123
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Men da mister man jo samtidig det som er bra med Tesla, og sitter igjen med en bil uten spotify, uten skikkelig navigasjon, uten internettradio. Da kan man jo likegodt kjøpe en gammal Passat...

Det var du som ville hacke bilen, ikke jeg. Og nei, hadde aldri like gjerne kjørt en gammel passat... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke om å hacke bilen, men om å ha rett til å reparere sin egen bil, med de delene man ønsker. 

Det kan man også men tesla tar selvfølgelig tiltak om det kan føre til trøbbel med lade nettverk feks. Det er helt åpenbart. 

Ellers kan en fikse på alt slags greier uten noen problemer 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det kan man også men tesla tar selvfølgelig tiltak om det kan føre til trøbbel med lade nettverk feks. Det er helt åpenbart. 

Ellers kan en fikse på alt slags greier uten noen problemer 

Ja, men det er jo fordi det ikke finnes alternative deler eller alternative verksteder ennå. Men hva skjer med den dagen man har det? Erfaringen fra andre Silicon Valleyfirma er ikke gode, og foreløpige erfaringer fra Tesla feks verdr. salvage title eller nåværende praksis  ovenfor kunder som sier nei til oppdateringer lover jo ikke godt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Det kan man også men tesla tar selvfølgelig tiltak om det kan føre til trøbbel med lade nettverk feks. Det er helt åpenbart. 

Ellers kan en fikse på alt slags greier uten noen problemer 

Det er jo ikke riktig. Tesla straffer i dag de som ikke vil oppdatere med å fjerne funksjoner som ikke har noe med hvekern oppdateringer eller sikkerhet å gjøre. Funksjoner man faktisk har betalt for. Og man fjerner hurtiglading på biler som er økonomisk kondemnert, selv om skaden ikke hadde noe med elektronikk å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...