Gå til innhold

Jobb som pilot i Norge


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 20 år gammel gutt som for øyeblikket søker seg inn på Universitetet i Tromsø sin flygerutdanning.

Dog er jeg usikker på hvordan jobben som flyger i Norge er. Nå etter corona er jeg fullt klar over at arbeidsmarkedet er langt nede, men jeg har tro på at det kan ta seg opp igjen. 
Derfor lurer jeg på hvordan en vanlig pilots arbeidsdag i Norge var, før corona inntraff? Da mer spesifikt, hvordan var arbeidstidene, hvordan var lønnen? 

Jeg har også inntrykket av at en pilot gjerne er 12 timer "på jobb" en dag, men kun får betalt for eksempel 7 timer, da han kun var i luften disse 7 timene. Stemmer dette i Norge? Hvor mye er en vanlig norsk pilot borte hjemmefra, målt i timer, sammenlignet med en vilkårlig annen nordmann, med vanlig 8-4 jobb.

Håper det er noen aktive piloter i Norge/Norden som kunne svart meg på disse spørsmålene, og evnetuelt noen flere jeg kommer på. 

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke pilot, men har en god venn som er det (han ble oppsagt i SAS pga corona og jobber nå Flyr) - stort sett er det bare å glemme å få jobb i større flyselskap fra skolebenken. Mye av det de krever er timer og det er veldig dyrt å finansiere på egenhånd, så det han gjorde var å jobbe som vekter mens han søkte pilotjobber. Han fikk til slutt en i Danmark for å fly surveyflyging før han et par år etter det fikk jobb i SAS da. Du er heldig om du kommer inn på UiT - det er omtrent den eneste måten å få  sivil flygerutdanning på uten å sette seg i milliongjeld. I SAS var det mange stopp vekk fra hjem, men en får jo da diettgodtgjørelse for det. I Flyr er det stort sett ut og hjem igjen til Oslo på kvelden. Hvordan de interne lønnsbetingelsene er vet jeg ikke. Men er det en ting man skal være veldig obs på er at flybransjen er veldig konjukturutsatt, kanskje mer enn noen annen bransje. Det var en voldsom dupp etter 9/11 i USA før det tok seg opp igjen, før det duppa igjen rundt finanskrisa og ja nå under corona har det duppet voldsomt (selv om det er på vei opp igjen). Og i tillegg så foregår det en slags race to the bottom flere steder (SAS har jo mildt sagt havna i en skikkelig klinsj med sine piloter som man skal bo under en stein for å ikke ha fått med seg her til lands). 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring som pilot. Men, for en god del år siden kom jeg inn på en privat pilot skole. Når jeg fikk tilbud brukte jeg en del tid på å søke etter spørsmålene du stiller, og det var ganske dystert. Jeg la derfor i fra meg denne drømmen og fortsatte på utdanningsløpet jeg allerede hadde startet på(innenfor elektro/automasjon). Jeg har fortsatt fått flydd masse, men dog bak i kabinen. 

Ting som skremte meg vekk i fra det var:

-Så og si umulig å få drømme jobben(fly de store bussene over atlanteren etc)

-Så og si umulig å få innpass om en ikke drar til afrika og risikerer livet der nede for å få opp time antall

-Ekstremt dyr utdanning(jeg kom inn privat som sagt)

Så om dette ikke har vært en drøm fra du var liten gutt ville jeg ikke brukt alt for mye tid på dette, det er en vanskelig bransje. Men kommer du inn så slipper du iallefall de store utgiftene. men vær forberedt på å være arbeidsledig en god tid før din første jobb samt en del perioder ila karrieren. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
bjorni99 skrev (19 timer siden):

 
Derfor lurer jeg på hvordan en vanlig pilots arbeidsdag i Norge var, før corona inntraff? Da mer spesifikt, hvordan var arbeidstidene, hvordan var lønnen? 

Jeg har også inntrykket av at en pilot gjerne er 12 timer "på jobb" en dag, men kun får betalt for eksempel 7 timer, da han kun var i luften disse 7 timene.

 

Det er lange dager, du er ofte borte på hotell, som da spiser av din fritid hjemme. Mye tidlig start, helger, seine kvelder etc. Arbeidsåret er ofte ca samme timer som andre, men altså mindre hjemme. Flygere er unntatt fra arbeidsmiljøloven.

I kjente norske selskap er det fast lønn. Startlønn er lavere enn folk tror, og topplønn og pensjon er ikke det den var. Få flygere anbefaler yrket til nærstående.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (8 minutter siden):

Det er lange dager, du er ofte borte på hotell, som da spiser av din fritid hjemme. Mye tidlig start, helger, seine kvelder etc. Arbeidsåret er ofte ca samme timer som andre, men altså mindre hjemme. Flygere er unntatt fra arbeidsmiljøloven.

I kjente norske selskap er det fast lønn. Startlønn er lavere enn folk tror, og topplønn og pensjon er ikke det den var. Få flygere anbefaler yrket til nærstående.

Stemmer dette? Eller mener de bare det selv? 

Lenke til kommentar

Alle med tariffavtale kan få dispensasjon fra de punkter i AML som åpner for dette (i mitt tilfelle hviletid imellom vakter og mulighet for å jobbe 12,25t vakter i helg etc).. Det betyr ikke at AML ikke gjelder.. Men du skal se lenge etter en norsk arbeidsgiver som pilot de 10-15 første årene av livet ditt. Før den tid må du til alle mulige rare land (Indonesia og Afrika etc) for å anskaffe deg type-rating på de aktuelle flymaskinene (og skal du jobbe med norsk arbeidsgiver er det snakk om mange tusen timer i den aktuelle flymaskin hvis du ikke har gått veien via Luftforsvaret som pilot der).

Lenke til kommentar
Gjest 3c7d5...d03
bjorni99 skrev (20 timer siden):

Jeg har også inntrykket av at en pilot gjerne er 12 timer "på jobb" en dag, men kun får betalt for eksempel 7 timer, da han kun var i luften disse 7 timene. Stemmer dette i Norge? Hvor mye er en vanlig norsk pilot borte hjemmefra, målt i timer, sammenlignet med en vilkårlig annen nordmann, med vanlig 8-4 jobb.

Det virker som om du kun tenker på piloter ansatt i flyselskap for rutetrafikk?

Har flere venner som har gått studiet i Tromsø, en jobb som ruteflyver kan du se langt etter rett ut fra skolebenken. Den best utdannede av de har tatt etterutdanning som instruktør og får fortsatt ikke jobb.

Den enkleste, men samtidig vanskeligste måten å bli pilot med jobb på i Norge er å gå veien via forsvaret. Når du er ferdig med pliktårene etter endt utdanning vil du ha så mange flytimer at jobbene vil bli kastet etter deg fra selskap over hele verden.

Anonymous poster hash: 3c7d5...d03

Lenke til kommentar
Gjest 3c7d5...d03 skrev (2 timer siden):

Det virker som om du kun tenker på piloter ansatt i flyselskap for rutetrafikk?

Har flere venner som har gått studiet i Tromsø, en jobb som ruteflyver kan du se langt etter rett ut fra skolebenken. Den best utdannede av de har tatt etterutdanning som instruktør og får fortsatt ikke jobb.

Den enkleste, men samtidig vanskeligste måten å bli pilot med jobb på i Norge er å gå veien via forsvaret. Når du er ferdig med pliktårene etter endt utdanning vil du ha så mange flytimer at jobbene vil bli kastet etter deg fra selskap over hele verden.

Anonymous poster hash: 3c7d5...d03

Krever de ikke 16 år eller noe slikt før du kan forlate?

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (23 minutter siden):

Nei?

Plikttjenesten er tolv år for flygere og åtte år for navigatører.. Inkluderer du Bacheloren for Flyger- og navigatørutdanningen så er den i seg selv 3-6 år..

12 var det ja, var ikke klar over at utdannelse er inkludert. Så det er jo godt å få frem. Men fortsatt, 6 år er lenge i starten av en karriere. 

Lenke til kommentar

Tilbud og etterspørsel. De har enormt med søkere, veldig få de egentlig trenger, de dekker alt under utdanning og selv når du er ferdig utdannet har du god lønn under plikttjenesten. Og utdanningen du fikk helt gratis gjør deg superpopulær hos private flyselskaper (og helikopterselskaper offshore) når plikttjenesten er over. Det er ikke små utgifter Forsvaret har med å utdanne en supermotivert student, så det er ikke akkurat urettferdig at de krever en viss innsats etter du er ferdig med utdanningen. Tenk på alle de som faller fra som Forsvaret bare må spise kostnaden til uten å få noe igjen. De som ønsker å fly jagerfly eller militære helikoptre ser ikke akkurat på de 12 årene som et mareritt, det er jo den jobben de har drømt om hele livet og jobbet knallhardt for å få levd ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ITtraktor skrev (På 4.11.2021 den 15.45):

https://www.aftenposten.no/brandstudio/i/KzGW8G/en-fantastisk-folelse-a-fly

"– Det er spådd stor pilotmangel i fremtiden. Studentene som begynner på den toårige utdanningen nå har veldig store muligheter til å komme rett i jobb når de er ferdig utdannet."

 

Jeg lurer på hva de baserer dette på? Høres ut som reinspikka løgn for meg. 

 

Legg merke til at dette er annonsørinnhold fra en privat flyskole, som jo er kun ute etter en ting, selge en dritdyr utdannelse. Det er heller ikke noen dato på annonsen, og før covid så var nok dette ikke så langt fra sannheten.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

Forventet absolutt at det ikke skulle være rett i jobb i Norwegian etter utdanning. Men er det virkelig slik at selv de best utdannede på den skolen i landet med vanskeligste opptakskrav, ikke får jobb som instruktør engang?

Det virker for meg rart. Jeg skjønnet at IKEA piloter (navn en tidligere lærer ga piloter med utdannelse fra USA) sliter mer, men de som har bevist at de er svært dyktige ved å komme inn på UiT sin skole, samt gjør det bra under utdanning burde vel ha muligheter for å komme i arbeid etter utdanning? Dog ikke som ruteflyer men instruktør eller annet.

Skjønner selvsagt at det ikke er perfekt akkurat nå (mtp corona), men er ikke ferdig utdannet før om 3 år, og da er det vel anslått at rutetrafikken er tilbake til slik den var før corona, om ikke mer.

Når det gjelder forsvaret er ikke det aktuelt for meg da jeg allerede har forsøkt det :P

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må du betale utdannelsen selv.. ? Mener ikke å være negativ, men det er generelt dårlige jobbmuligheter i Norge og Skandinavia selv i "gode tider" og ville bare satset på en pilotutdanning om den ikke må finansieres av deg selv. Har selv jobbet som Styrmann i 13 år på B-737 runt om i verden, men er nå arbeidsledig. Har kontaktet flere bemanningsbyrå, men de har 0 ledige stillinger akkurat nå.. Og når det igjen skal ansettes, vil de med erfaring få jobb først, sånn har det alltid vært. Jeg har 6000 timer totalt, og 5000 timer på B-737, men vurderer å gå over i et annet yrke permanent. Sånn er det desverre.. 😯

Lenke til kommentar

Hva med å heller vurdere lokfører? Gratis utdanning, svært gode jobbmuligheter, og god lønn. Innen gods og regiontog kan du også få "pilotfølelsen" med tanke på borteligging og hotell. Men du har også muligheten til å jobbe slik at du kommer hjem hver dag. Noe å tenke på dersom det skulle bli aktuelt med familie etterhvert. Jeg har mange kolleger, både førere og konduktører, som kommer fra flybransjen. Har fått inntrykk fra de fleste av dem at det er uaktuelt å gå tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...