Gå til innhold

Alternativer til Asus Mesh


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En rekke fordeler med WiFi 6, forenklet sett både knyttet til lavere forsinkelser, høyere båndbredde, bedre utnyttelse av tilgjengelig airtime, bedre sikkerhet, bedre rekkevidde m.m. En del elementer blir naturligvis i teorien, ettersom det kommer an på implementasjonen. Det blir ikke slik at en "dårlig WiFi 6-ruter" automatisk er bedre enn en "god WiFi 5-ruter". Her kan det være store forskjeller i implementasjonene, på samme måte som man finner store forskjeller mellom WiFi 5-produktene også (eks. en billig 2x2-ruter vil på en del områder kunne være en del dårligere enne en mer påkostet 4x4-ruter når det gjelder selve WiFi-egenskapene også).

Eksempelvis kan det være at f.eks. X60 er bedre enn M9+, men det er ikke sikkert M9+ nødvendigvis er dårligere enn X20 selv om X20 er WiFi 6 og koster omtrent det samme. Noe av den store forskjellen her er jo at M9+, i likhet med X60, har en dedikert radio for "backhaul"-trafikk som kan bety en del for ytelsen i praksis hvis ikke mesh-aksesspunktene står med kablet tilkobling. 

Av det som har kommet av nye produkter nå det siste 1,5 året, har vel det aller meste vært med WiFi 6-støtte. Skal man kjøpe nytt utstyr i dag, vil WiFi 6 normalt sett være å anbefale. 

Hadde Orbi for et par år siden, og var egentlig godt fornøyd med løsningen. Orbi-løsningen med to enheter ga bedre ytelse og dekning enn Google WiFi med tre enheter. Orbi-løsningen jeg da hadde, var var med dedikert backhaul-radio.

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (2 timer siden):

Har i dag asus mesh hjemme. Fungerer OK, men krever at systemet restartes ukentlig. bor i enebolig, med tre noder. 
vurderer noe annet. Har inntrykk av at Orbi kan være like vrang. 
noen som har alternativer til Ubiquiti?

tp-link, mikrotik, cisqo?
hadde vært ålreit med Wifi6. 

Hvorfor må det restartes ukentlig?

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (10 minutter siden):

For hvis jeg ikke gjør det - så synker hastigheten kraftig på trådløs nett, og noen ganger kobler hoved ruteren seg av nettet. Da må jeg slå av strømmen bak på ruteren og slå den på igjen, så er alt opp og går. 
Har 1GB linje fra HomeNet.

Står tilfeldigvis router eller strømforsyning til router på et lukket sted?

 

Lenke til kommentar

Gikk fra asus aimesh med samme problematikk til unifi og har ikke sett meg tilbake. Unifi ble en del dyrere, men nå har jeg ubegrenset fleksibilitet mtp utvidelser.
 

Kjører to Unifi 6 Lite aksesspunkt og en UDM Pro. Er mye enklere å sette opp og kan drifte det fra hvor som helst. Aldri noe trøbbel og alt bare funker.

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (6 minutter siden):

Asus XT8 med tre noder. 

Har du siste firmware 3.0.0.4_386_45898? av en eller annen grunn var det flere enheter som ville koble seg automatisk på 2.4gz rett etter, måtte skru av "triband" i instillinger og sette nytt passord for hver antenne så hopper ikke enhetene frem og tilbake

i appen: Slå av smart connect i network settings- wifi settings
 

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (6 minutter siden):

Gikk fra asus aimesh med samme problematikk til unifi og har ikke sett meg tilbake. Unifi ble en del dyrere, men nå har jeg ubegrenset fleksibilitet mtp utvidelser.
 

Kjører to Unifi 6 Lite aksesspunkt og en UDM Pro. Er mye enklere å sette opp og kan drifte det fra hvor som helst. Aldri noe trøbbel og alt bare funker.

Har vært inne på tanken. Men UDM Pro virker så overkill. En svær maskin i stua. Må ha den i tv benken. Og så har jeg hørt at Unifi har en tendens til å bli veldig varme. 
DreamMachine blir jo som å ha en ruter med wifi innebygd…

var inne på tanken med TP link Omada med Controller, to switch med POE og to noder…. Men så så jeg at disse Unifi og tp link wifi6 AP er 24cm i omkrets? Det er jo SVÆÆÆÆRT?

Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (2 minutter siden):

Har du siste firmware 3.0.0.4_386_45898? av en eller annen grunn var det flere enheter som ville koble seg automatisk på 2.4gz rett etter, måtte skru av "triband" i instillinger og sette nytt passord for hver antenne så hopper ikke enhetene frem og tilbake

 

Nei. Har den forrige versjonen før denne. _43181.

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (2 timer siden):

Har vært inne på tanken. Men UDM Pro virker så overkill. En svær maskin i stua. Må ha den i tv benken. Og så har jeg hørt at Unifi har en tendens til å bli veldig varme. 
DreamMachine blir jo som å ha en ruter med wifi innebygd…

var inne på tanken med TP link Omada med Controller, to switch med POE og to noder…. Men så så jeg at disse Unifi og tp link wifi6 AP er 24cm i omkrets? Det er jo SVÆÆÆÆRT?

Lite versjonen er ikke så stor. Min UDM pro står på stua, men har fortsatt til gode å høre at vifte går. Du kan jo kjøre unifi kontroller på gammel pc av et slag som du kanskje har på i huset uansett. Så trenger du bare wifi 6 punktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...