Gå til innhold

Vikingvinden blåser grønt i det skotske havgapet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten presisjon ift en faktafeil som ofte går igjen vedr vindkraft:

"Vindparken Viking Wind Farm skal ha på plass 103 turbiner innen 2023, noe som skal kunne produsere nok strøm til rundt 475.000 hjem"

Det burde stå: ... vil kunne produsere strøm tilsvarende forbruket til 475.000 hjem.

Det er ikke slik at 475.000 hjem kan få all strøm fra vindkraft, den leverer bare når det blåser, høyst ustabilt.

Dessuten undrer jeg litt, 475.000 hjem, la oss si 12.000 kWt per hjem per år.

Da må hver turbin levere 55.339.806 kWt pr år, dvs 55.339 MWt pr år

Det er 8760 timer pr år, la oss si de leverer 45% av tiden, det blir 3942 timer.

55339/3942 = 14 MW effekt pr turbin, ikke småtteri, ikke særlig utprøvd

Problemet er at når disse snurrer og går, så går stort sett alle andre vindkraftverk i området også.

Det finnes ikke lagringskapasitet, ei heller mottaksevne i hus og bedrifter til å ta imot så mye strøm. Derfor ender man fort med negative priser, og selve utbyggingen er et stort sett subsidiert overdreven utbygging og rasering av natur.

Vindkraft er for meg litt som keiserens nye klær.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sareptas skrev (34 minutter siden):

 

Dessuten undrer jeg litt, 475.000 hjem, la oss si 12.000 kWt per hjem per år.

 

Uten å ta stilling til verken saken eller resten av innlegget vil jeg spille inn at "strømforbruk per hjem" alltid regnes etter nasjonalt forbruk der strømmen leveres. For Skottland er det tallet rundet 4000 kWt per hjem per år.

 

Det er så klart en stor svakhet ved å bruke en slik størrelse siden det gjør det meningsløst å sammenligne prosjekter i områder med forskjellig strømforbruk.

 

Egentlig burde TU holde seg for god til å bruke denne "enheten" i det hele tatt. Den er utelukkende fordummende. Det burde som minimum være oppgitt enten totalproduksjon eller hva man egentlig mener med "hjem". Da må man også gjøre bittelitt journalistisk arbeid og ikke bare ukritisk spy ut notiser fra NTB.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Uten å ta stilling til verken saken eller resten av innlegget vil jeg spille inn at "strømforbruk per hjem" alltid regnes etter nasjonalt forbruk der strømmen leveres. For Skottland er det tallet rundet 4000 kWt per hjem per år."

Ja, forsåvidt riktig med 4000 kWt i strøm, men gass brukes i stor grad til oppvarming, der går det med ca 10-12000 kwt energi.

Om de skal bort fra gass så vil det trolig erstattes med elektrisitet, da ender vi på ca 12000 vil jeg tro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sareptas skrev (14 minutter siden):

"Uten å ta stilling til verken saken eller resten av innlegget vil jeg spille inn at "strømforbruk per hjem" alltid regnes etter nasjonalt forbruk der strømmen leveres. For Skottland er det tallet rundet 4000 kWt per hjem per år."

Ja, forsåvidt riktig med 4000 kWt i strøm, men gass brukes i stor grad til oppvarming, der går det med ca 10-12000 kwt energi.

Om de skal bort fra gass så vil det trolig erstattes med elektrisitet, da ender vi på ca 12000 vil jeg tro

Greit nok, men det brukes garantert ca 4000 kWt per husstand per år i artikkelen.

Endret av joakimb
slang in en circa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan bare gogle litt, ikke nødvendig å lure...

When complete in 2024, Viking Wind Farm will be the UK’s most productive onshore wind farm in terms of annual electricity output^.

We’re able to achieve this because Viking Wind Farm will use 103 Vestas V117-4.2 MW turbines, each installed in 4.3 MW Power Optimised Mode, to harness the excellent wind conditions in Shetland.

As a result, Viking Wind Farm will be expected to produce 1,796 GWh of electricity per annum^, making it capable of generating enough renewable energy to power 475,099 homes annually – that’s equivalent to almost half a million UK homes including every home in Shetland*.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er som vanlig dårlig terminologi i media. Problemet her er at strømforbruk i hjem hverken er en SI-enhet eller kan omregnes til en. Dette fungerer kanskje i Dagbladet, men ikke for TUs typiske publikum. Snart får vi vel også høre at turbinbladene roterer raskere enn Usanin Bolt kan springe og at vingene sveiper over et større areal enn en fotballbane og at volumet av luft som passerer er mer enn et olympisk svømmebasseng.

VÆR SÅ SNILL Å BRUK SI-ENHETER !!! Det må bli et folkekrav! Ut i gatene med paroler! Media fordummer samfunnet med våset sitt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"Det finnes ikke lagringskapasitet, ei heller mottaksevne i hus og bedrifter til å ta imot så mye strøm."

Svar til Sareptas:

Du mangler noen fakta. Det bygges kabel fra Shetland til Skottland Kapasitet 600 MW:

Sakset:

"A 257km subsea cable will link Shetland to mainland Scotland, the submarine cable will use High Voltage Direct Current (HVDC) technology to transmit power beneath the seabed between converter stations at Weisdale Voe on Shetland and Noss Head in Caithness."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...