Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 06:37 Skrevet tirsdag kl 06:37 12V-problematikken er velkjent på Outlander PHEV. 12V-batteriet bør vedlikeholdslades med jevne mellomrom. BTDT!
Mykesider Skrevet tirsdag kl 07:15 Skrevet tirsdag kl 07:15 Hanhijnn skrev (41 minutter siden): Legg inn reg.nr. her: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/ Vi finner ingen Kjøretøybatterier for dette registreringsnummeret
Mykesider Skrevet tirsdag kl 07:16 Skrevet tirsdag kl 07:16 Hanhijnn skrev (38 minutter siden): 12V-problematikken er velkjent på Outlander PHEV. 12V-batteriet bør vedlikeholdslades med jevne mellomrom. BTDT! Hva står forkortelsen BTDT for?
Mykesider Skrevet tirsdag kl 07:17 Skrevet tirsdag kl 07:17 Mykesider skrev (1 minutt siden): Hva står forkortelsen BTDT for? BTDT er en forkortelse for "Been There, Done That" (Har vært der, har gjort det)
Mykesider Skrevet tirsdag kl 07:18 Skrevet tirsdag kl 07:18 Biltema har tydeligvis ikke batteri til 2019 modell outlander.
sedsberg Skrevet tirsdag kl 07:27 Skrevet tirsdag kl 07:27 Sjekk også om batteribytte må programmeres. Spesielt hvis du setter inn større batteri.
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 07:52 Skrevet tirsdag kl 07:52 Mykesider skrev (30 minutter siden): Biltema har tydeligvis ikke batteri til 2019 modell outlander. Det var rart. Kjøpte batteri til vår (tidl.) 2017-mod. der. Norges mest solgte bil i Norge, mange år på rad, så absolutt en bil de bør ha batteri til i sortimentet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt til nærmeste BT-butikk.
Simen1 Skrevet tirsdag kl 08:15 Skrevet tirsdag kl 08:15 (endret) Hanhijnn skrev (1 time siden): Legg inn reg.nr. her: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/ Konfiguratoren fungerte ikke på min Outlander og gjorde heller ikke det på de tre foregående bilene mine. Jeg fant likevel batteri der ved å sjekke lengde, bredde, høyde, maks startstrøm (A), kapasitet (Ah), polenes plassering, polenes diameter og sjekke at det hadde det lille hullet til lufteslangen. Endret tirsdag kl 08:18 av Simen1 1
Mykesider Skrevet tirsdag kl 18:10 Skrevet tirsdag kl 18:10 (endret) Jeg hadde bilen stående i et døgn etter fabiøsen igår å ikke få start på bilen da den hadde stått stille i 4 døgn, urørt, men bilen startet lett i dag i ekstrem kulden. Endret tirsdag kl 18:11 av Mykesider
Dachs33 Skrevet tirsdag kl 20:44 Skrevet tirsdag kl 20:44 (endret) Mykesider skrev (13 timer siden): Biltema har tydeligvis ikke batteri til 2019 modell outlander. De kommer ikke opp i søket til Biltema eller Thansen på registreringsnummer men de har i sortimentet. Jeg fant etter å ha tatt målene på det gamle, og klikket gjennom utvalget. Endret tirsdag kl 20:58 av Dachs33
Powertrainer Skrevet onsdag kl 15:11 Skrevet onsdag kl 15:11 Mykesider skrev (På 6.1.2026 den 8.15): Vi finner ingen Kjøretøybatterier for dette registreringsnummeret Typisk biltema, men når jeg tar målene(HxBxL)samt polplassering så finner jeg et batteri som passer av alikevel. 1
Powertrainer Skrevet onsdag kl 15:13 Skrevet onsdag kl 15:13 Mykesider skrev (21 timer siden): Jeg hadde bilen stående i et døgn etter fabiøsen igår å ikke få start på bilen da den hadde stått stille i 4 døgn, urørt, men bilen startet lett i dag i ekstrem kulden. Har du målt strømtrekket med et ampermeter når den står parkert?
Mykesider Skrevet onsdag kl 17:14 Skrevet onsdag kl 17:14 Powertrainer skrev (1 time siden): Har du målt strømtrekket med et ampermeter når den står parkert? jeg har ikke gjort det enda. Men ingen tvil om at det er noe strømtyver eller at batteri er svakt. Jeg har startet bilen igjen i dag i ekstrem kulden. Den startet lett. Jeg gjorde dette for sikkerhetsskyld. Paradoks er at jeg startet en Toyota ren bensin bil som har stått siden sommer, og har stått i kulda også, og startet uten problem.
Powertrainer Skrevet onsdag kl 17:35 Skrevet onsdag kl 17:35 Mykesider skrev (3 minutter siden): jeg har ikke gjort det enda. Men ingen tvil om at det er noe strømtyver eller at batteri er svakt. Jeg har startet bilen igjen i dag i ekstrem kulden. Den startet lett. Jeg gjorde dette for sikkerhetsskyld. Paradoks er at jeg startet en Toyota ren bensin bil som har stått siden sommer, og har stått i kulda også, og startet uten problem. Mål ladespenningen når den står på tomgang bare for å utelukke feil på lader/dynamo, den bør være minst 14V. Blir den friskmeldt kan du gå over til strømmåling når den står parkert. Koble ampermeteret i serie med hovedpluss på batteriet og begynn å nappe ut de store sikringene først, følg med på om ampertrekket går ned, slik kan du avgrense feilsøkingen til mindre sikringsbokser og reelerer og koble videre ut derfra. Kan også være lurt å koble fra ladeledningen da det ofte er periodisk overslag på den som bidrar til problemet. Er strømtrekket i utgangspunktet over 0,3A når den står avslått så er det noe som trekker unødvendig mye strøm. Målte 0,9-1,1A på en Forrester en gang og det var ganske ekstremt egentlig. Hvis det overnevnte ikke er et problem og du likevel får et betydelig spenningsfall på batteriet når den står parkert så er batteriet mest sannsynlig på tur å takke for seg. 1
kremt Skrevet onsdag kl 17:43 Skrevet onsdag kl 17:43 Sjekk om lyset i kupeen eller bagasjerommet står på. Enten skru de helt av eller sjekk ekstra godt om dørene og luka er helt lukket. Halvveis åpne dørlåser kan holde moduler aktive/våkne. Sjekk batteripoler at det er rent og godt tilskrudd. Korrosjon her kan føre til krypstrøm. Sjekk jordkabel fra batteri til chassis og fra motor til chassis. Dårlig kontakt kan føre til alskens feil. Dynamo må ha høy nok ladespenning, gjerne 14.5 volt. Hvertfall ikke noe særlig under 14. 1
sedsberg Skrevet torsdag kl 07:54 Skrevet torsdag kl 07:54 16 hours ago, Powertrainer said: Typisk biltema, men når jeg tar målene(HxBxL)samt polplassering så finner jeg et batteri som passer av alikevel. Og sjekk riktig batteritype. Setter du inn et ikke-AGM hvis bilen skal ha AGM så varer ikke det nye batteriet særlig lenge. 1
Powertrainer Skrevet torsdag kl 08:13 Skrevet torsdag kl 08:13 sedsberg skrev (18 minutter siden): Og sjekk riktig batteritype. Setter du inn et ikke-AGM hvis bilen skal ha AGM så varer ikke det nye batteriet særlig lenge. Sant nok😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå