Gå til innhold

Datamus oppfører seg rart


Anbefalte innlegg

Hei,

Datamusen har begynt å oppføre seg rart. Den klikker når den ikke skal det, spesielt når jeg holder inne venstre museknapp for å merke noe. Vanskelig å merke en tekst, da den bare avslutter merkingen når halve teksten er merket. OSV...

Jeg har vært inne på enhetsinnstillinger og ser ok ut der. Har også prøvd med 2 andre muser og problemet er liknende der, men ikke like ille som ved bruk av andre muser.

Skal sies at jeg bruker en eldre pc fra 2010. Jeg begynner å mistenke det er noe med softwaren som er problemet og ikke selve musen. Ja må prøve musen på en annen pc for å utelukke musen. 

Noen som vet hva dette kan være? Noe med musedriverne? Windows update? Ser ut som det går litt i hytt og pine med signaler fra mus til PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje noen av punktene her kan være relevante?
https://www.computerhope.com/issues/ch001532.htm

Edit:
Har nå prøvd 3 muser alle optiske. Alle har problemer. 
Har også koblet de til en annen pc og samme problem. Så problemet må ligge hus musene. 

Fått koblet til en trådløs mus nå. Og den virker uten problemer. 

Uansett litt sært at alle mine 3 forrige muser alle har det samme problemet. 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Har vært en del tull med venstreknappen på musen min (Logitech). Faller ut når jeg holder inne knappen, eller så virker den ikke i det hele tatt. Alle de andre knappene fungerer helt fint. Tidligere har det virket å slå inn knappen, eller presse inn lengre bak, så det har jo virket å være maskinvarebasert, men tro det eller ei, det å åpne skrivebordsprogrammet deres for musekontroll, for så å gå inn i oppgavebehandlingen, og tvinge avslutning av alt fra Logitech (spesielt bakgrunnsprogrammer), virker ofte. 
 

OS: Windows 10. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
ltdata skrev (11 timer siden):

Har nå prøvd 3 muser alle optiske. Alle har problemer. 
Har også koblet de til en annen pc og samme problem. Så problemet må ligge hus musene. 

Fått koblet til en trådløs mus nå. Og den virker uten problemer. 

Så det er tydeligvis et strømproblem, iogmed at den trådløse har egen strøm.

Lenke til kommentar

Museknapper er microswitcher som blir ustabile etterhvert. Pleier bare å kjøpe nye og bytte dem ut med loddebolt, da det som regel er den mest brukte knappen som tuller med multitrykk mens resten av musen vanligvis er helt iorden.

Det at 3 stk feiler hos deg høres litt merkelig ut og også det at det å bytte USB-port heller ikke fungerer.

Jeg ville bare testet å boote opp en linux-variant (f.eks PuppyLinux) og sjekket om det er iorden. Da vet du i alle fall at det ikke er noe galt med maskinen din. Etter å ha testet dette kan du vurdere om du vil reinstallere maskinen din.

Lenke til kommentar

Det kan ikke være noe problem med maskinen min. Fordi musene oppfører seg rart også når jeg bruker de på konas bærbare maskin. Men det er snodig uansett at alle 3 musene har samme problem! 

Prøvde også en trådløs mus som kona har og den funket utmerket på maskinen min.

Problemet er at jeg må ha en ergonomisk mus, så det er et annen diskusjon. Men da vet jeg ganske sikkert at det ikke er maskinen min det er noe i veien med. Vil jeg tro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...