Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dårlig jobb av montør


Anbefalte innlegg

Hei, brukte firma via mittanbud til å lage en lufteventil på kjøkkenet mitt.

Betalte ca 3000 for dette. Ser i ettertid nå at det er gjort en fryktelig dårlig jobb og at dette må utbedres. Han ga meg ingen varsel på at det ble feil og håpet sikkert jeg ikke skulle se dette. Dette er utrolig kjipt da jeg skal selge leiligheten nå. 

Da han borret traff han et vannrør, så den står slik at kanalen ikke kommer skikkelig på plass. Han har fjernet mye av dampsperren og det står helt åpent inn mot isolasjonen. Det er heller ikke forseglet og tettet skikkelig fra utsiden. Legger ved bilder. Hva bør gjøres her, for å unngå fuktskader?

IMG_20210924_075907.jpg

Screenshot_20210924-090646.jpg

IMG_20210924_080034.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windoge skrev (10 minutter siden):

For en elendig jobb. Det der vil ikke ha noe effekt så lenge det ikke er tett mellom veggen på innsiden og kanalen som leder ut. Slik det står nå vil du blåse fuktig luft rett i isolasjonen, og det vil bli spesielt problematisk når temperaturene synker. Jeg ser heller ingen lamellventil bak ventilkappen på utsiden. Er dette integrert et annet sted? Den skal nemlig forhindre at det blåser inn kald luft fra utsiden når ventilatoren ikke er i bruk.

Nå er vel dette en lufteventil for passiv lufting uansett, mtp at det er en luke på innsiden.
Da skal det verken være lamellventil på utsiden og skal ikke blåse luft noen sted.

Men dårlig jobb uansett ja, jeg ville vært bekymret for at vannet kan fryse der, vannrøret er ganske utsatt for kulde der..

Lenke til kommentar
5 minutes ago, aklla said:

Nå er vel dette en lufteventil for passiv lufting uansett, mtp at det er en luke på innsiden.
Da skal det verken være lamellventil på utsiden og skal ikke blåse luft noen sted.

Men dårlig jobb uansett ja, jeg ville vært bekymret for at vannet kan fryse der, vannrøret er ganske utsatt for kulde der..

Ser det nå, har redigert innlegget mitt. Trodde først det var til kjøkkenventilator. 

Men jeg tenker det samme som deg når det gjelder vannrøret. Det er kanskje ikke så problematisk kaldt ute ennå, men man bør kanskje ikke vente for lenge. I så tilfelle ville jeg isolert hele røret med Glava, og kanskje tettet røret fra utsiden til dette er utbedret. Her burde det vært brukt en detektor før han begynte å borre. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bruker-540634 said:

Syntes det ser greit ut jeg, litt vanskelig å forutse at man skal treffe på et rør. Var kanskje du som ville ha ventilen akkurat der også.

Du vet det er helt uproblematisk å finne metall i veggen før man borrer? Hva annet mener du er bra utført? Røret er ikke festet til veggen. Det ene er at vannrøret vil fryse. Det andre er at varm inneluft vil møte kaldluft, og dermed kondisere i veggen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...