Gå til innhold

KOMMENTAR: La spillutviklerne herje med vikingtiden så mye de vil


Anbefalte innlegg

At en hvit mann ikke skjønner hvorfor man trenger representasjon i spill, filmer og serier er verdens minste overraskelse… Det er ikke vanskelig å finne historier som kan hjelpe deg å skjønne dette om man er villig til å lytte. Begynn med Fredrik Solvang hos Lindmo for eksempel.

Quote

Det er greit for meg at det har blitt mer mangfold, der det er naturlig, i spill og øvrig underholdning.

Vi snakker om fantasi og diktning. Det er per definisjon aldri unaturlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
59 minutes ago, ism_InnleggNO said:

At en hvit mann ikke skjønner hvorfor man trenger representasjon i spill, filmer og serier er verdens minste overraskelse… Det er ikke vanskelig å finne historier som kan hjelpe deg å skjønne dette om man er villig til å lytte. Begynn med Fredrik Solvang hos Lindmo for eksempel.

Vi snakker om fantasi og diktning. Det er per definisjon aldri unaturlig.

Du har en veldig rasistisk holdning. Det handler ikke om at vi ikke skjønner hvorfor man trenger mangfold i alt men når man skal lage en film om Jeanne d'Arc så bruker man ikke en afroamerikaner i rollen med mindre man ønsker å være helt historieløs.

"General Patton vil nå spilles av en asiatisk kvinne i neste Band of Sisters". Det går en grense hvor det bare blir tøysete. Selvsagt fult mulig og filmen ville kanskje til og med gjort det bra i dag, men da blir det ren fiksjon.

Jeg synes dette var like tøysete den gang men da forstod man ikke bedre. I dag har vi kommet lenger og forhåpentligvis ikke falt over andre kanten. Likevel er man noe mer begrenset på tilgang til faktisk skuespillere med ønskede kvaliteter enn man er i karakterer i et spill. https://www.huffpost.com/entry/white-actors-native-americans_n_4957555

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Du har en veldig rasistisk holdning. Det handler ikke om at vi ikke skjønner hvorfor man trenger mangfold i alt men når man skal lage en film om Jeanne d'Arc så bruker man ikke en afroamerikaner i rollen med mindre man ønsker å være helt historieløs.

Ganske gøy at du skulle velge Jeanne d`Arc. For det første virker det som du ikkje er interessert i å skille mellom historiske personer, og fantasi figurer. For det andre, ta ein titt på denne: 

https://snl.no/Jeanne_d'Arc

Legg merke til statuen av Jeanne d`Arc, som er kvit, og englene, fantasi figurerene, er representert som svarte karakterer.

Så kan du spørre deg sjøl, kass kategori Angrboda faller under....

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (4 timer siden):

At en hvit mann ikke skjønner hvorfor man trenger representasjon i spill, filmer og serier er verdens minste overraskelse… Det er ikke vanskelig å finne historier som kan hjelpe deg å skjønne dette om man er villig til å lytte. Begynn med Fredrik Solvang hos Lindmo for eksempel.

Skuffende respons. Etter tegn til noe mer modenhet faller du nå tilbake til den feige og helt usakelige debattteknikken. 

Jeg ga deg noen punkter du kunne argumentere for\imot mangfold, en invitasjon til å gå dypere inn i temaet. Dette ble tydeligvis for meget for deg ettersom du sporentreks henviser til min hudfarge og kjønn, som om alle ikke-hvite og ikke-menn, automatisk er helt enig med deg i denne saken, snakk om virkelighetsfjern arroganse. Forøvrig diskuterer jeg med deg, ikke Fredrik Solvang. Om du ikke gidder\evner svare så si heller det.

Sitat

Vi snakker om fantasi og diktning. Det er per definisjon aldri unaturlig.

 

Alle spill er da ikke i fantasisjangeren. Om det er fantasispill bør implemtering av mangfold henge på greip.
For eks i et eventyrspill satt til en klassisk sjørøversetting vil det føles rart om det plutselig dukket opp hypermoderne stridsfartøy
pga "representasjon av alle skip" og "det er jo bare fantasi".

Uansett er det opp til enhver gamer å tolke, uansett hvor mye du blånekter, sverter eller juger om de som er uenig med deg.

 

 

Forøvrig registerer jeg at du ikke rørte mine momenter med et eneste ord, så jeg skal være raus og gi deg en ny sjanse til å imøtegå på saklig vis:

 

1. Er representasjon essensielt for å nyte et spill? Selv har jeg spilt flere titler der hovedpersonen ikke er en hvit mann: Walking Dead, Life is Strange, Prey, Dishonured DOU samt flere. Ikke et sekund plager det meg at disse var av annet kjønn eller hudfarge enn meg selv. Jeg klarte til og med å spille gjennom Mass Effect trilogien som kvinne uten at jeg pådro meg PTSD. Rett og slett fordi historie, dialog, setting, mekanikk satt på plass. Jeg klarer også fint å nyte filmer\serier fra ikke-hvite land kjemisk fritt for hvite folk, siste eksempel er Squid Game fra Sør Korea, det kunne aldri falle meg inn å gneldre over mangel på hvite menn i denne serien. Mener du at serier som dette, som er 99% etnisk homogene er umodne og uinteressante som konsekvens? Ettersom du mener at nåtidens spill er mer modent og interessant som følge av mer mangfold.

Hvis ja, stempler du ikke veldig mennesker verden over som er med på produksjon eller forbruker av tilhørende etnisk homogene serier\filmer? 

Hvis nei, er det annen standard for hvite settinger enn ikke hvite? Isåfall er det ikke rasistisk å sette hvite til en høyere moralsk standard enn ikke-hvite?

 

2. Er identifikasjon primært relatert til hudfarge, kjønn og legning? Blir ikke det å redusere mennesker til overfladiske merkelapper?Kan en ikke relatere mer til hovedpersonens personlige egenskaper på tvers av dette? Selv relaterte jeg mer til Lee fra Walking Dead enn Trevor fra GTA, som et eksempel. 

 

3. Om mangfold er pri 1, vil ikke det overskue karakterene med sine (stemme)skuespilleres egenhendige innsats? Om en ikke-hvit-streit-mann person innkvoteres og utviklerne ser seg fornøyd med kun det, vil dette svekke selve karakteren om ikke personlighet, dybde og bakhistorie også er på plass. I tilfeller der dette ikke skjer har det motsatt enn ønsket effekt, ettersom det er gjennomskuelig og folk blir lei mangfoldssatsingen, både hvite menn og andre forøvrig. 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Oof dette var en dårlig comeback, engler i historie bøker er brukt som symboler, det betyr ikke at det fantes engler i virkeligheten. Englene er i svart marmor (til og med klærne som blir representert) det betyr ikke at utseende stammer fra negroid rase når de har ingen av utformingene som karakteriserer hvordan en svart person ser ut. Egentlig er det blackface og om Angrboda hadde vært Blueface så hadde ikke folk brydd seg så lenge det er en kaukasisk person eller en ikke menneskelige skapning.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarde skrev (3 timer siden):

Oof dette var en dårlig comeback, engler i historie bøker er brukt som symboler, det betyr ikke at det fantes engler i virkeligheten. Englene er i svart marmor (til og med klærne som blir representert) det betyr ikke at utseende stammer fra negroid rase når de har ingen av utformingene som karakteriserer hvordan en svart person ser ut. Egentlig er det blackface og om Angrboda hadde vært Blueface så hadde ikke folk brydd seg så lenge det er en kaukasisk person eller en ikke menneskelige skapning.

Men mennesker, eller fantasi karakterer med med mørk hud må være av negroid rase? Hjelpes kor lite gjennomtenkt folk er!!!!!

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Crooked Cracker said:

Alle spill er da ikke i fantasisjangeren.

Jeg snakker ikke om sjanger. Alle spill, filmer og litteratur som ikke er sakprosa er fantasi. Selv de fleste dokumentarfilmer inneholder subjektive tolkninger.

Det er skaperens prerogativ å bestemme.

God of War i i aller høyeste grad en fantasiverden og -sjanger. Det finnes ingen regler for hva slags kjønn og nasjonalitet som "passer" inn i de forskjellige rollene. De kunne lagt til en svart vikingkonge og det hadde vært helt uproblematisk. Dette spillet foregår ikke i vår verden.

Nei representasjon er ikke en forutsetning for å "nyte et spill", men i veldig mange tilfeller kan det gjøre en stor forskjell. Dette er noe de fleste som ikke har opplevd manglende representasjon rett og slett ikke har forutsetning for å skjønne. Derfor min kommentar om verden minste overraskelse.

Og, nei. Hvite menn trenger ikke mer representasjon. Vi er allerede overrepresentert… 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

One of the most extensive studies of racial representation in games was a 2009 study that analyzed 150 of the most popular titles. Black characters comprised 10.7% of characters, roughly on parity with the then-most recent census data that 12.3% of Americans are Black, and only 2.7% of characters were Latinx (relative to 12.5% representation in the U.S. population). 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (15 timer siden):

Jeg snakker ikke om sjanger. Alle spill, filmer og litteratur som ikke er sakprosa er fantasi. Selv de fleste dokumentarfilmer inneholder subjektive tolkninger.

Det er skaperens prerogativ å bestemme.

God of War i i aller høyeste grad en fantasiverden og -sjanger. Det finnes ingen regler for hva slags kjønn og nasjonalitet som "passer" inn i de forskjellige rollene. De kunne lagt til en svart vikingkonge og det hadde vært helt uproblematisk. Dette spillet foregår ikke i vår verden.

Om all logikk og rot i virkeligheten kan hives ut av vinduet etter skaperens prerogativ kan du heller ikke sutre om mangel på mangfold. Du motsier deg selv når du hevder at "det finnes ingen regler for hva slags kjønn og nasjonalitet som "passer" inn i de forskjellige rollene" for å så konsttere at "det er for mange hvite menn i rollene".

Når du nevner subjektive tolkninger her burde du også forstå at dette innebærer at andre har en annen oppfatning enn deg

ism_InnleggNO skrev (15 timer siden):

Nei representasjon er ikke en forutsetning for å "nyte et spill", men i veldig mange tilfeller kan det gjøre en stor forskjell. Dette er noe de fleste som ikke har opplevd manglende representasjon rett og slett ikke har forutsetning for å skjønne. Derfor min kommentar om verden minste overraskelse.

Jeg refererte til flere titler der det spilles som ikke-hvit eller kvinne samt filmer\serier uten hvite. Dette plager ikke meg i det hele tatt så lenge kvaliteten er intakt, og jeg kan ikke se at noen andre hvite menn klager over manglende representasjon i ikke-hvite kultur-uttrykk. Hvorfor skal det formanes til at manglende representasjon er psykologisk belastende for alle andre enn hvite menn? Det impliseres dermed at mennesker som ikke er hvite menn er mer nærtagende og psykisk sårbare, da nærmer det seg tankegods som nazistene proklamerte. Husk, veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

ism_InnleggNO skrev (15 timer siden):

Og, nei. Hvite menn trenger ikke mer representasjon. Vi er allerede overrepresentert… 🙄

Det er din mening, ikke noe annet.

Problemet ditt er du maler deg inn i et hjørne.

Er indere overrepresenterte i Bollywood filmer? 

Hvis ja, da stempler du indere som bakstreverske.

Hvis nei, da setter du indere til en lavere moralsk standard enn hvite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Crooked Cracker said:

Jeg refererte til flere titler der det spilles som ikke-hvit eller kvinne samt filmer\serier uten hvite. Dette plager ikke meg i det hele tatt så lenge kvaliteten er intakt, og jeg kan ikke se at noen andre hvite menn klager over manglende representasjon i ikke-hvite kultur-uttrykk.

Det er fordi det ikke er mangel på representasjon for hvite menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jarde said:

Hvite mangfold er minoritet på globalt, hvis det er noe som skulle ha blitt representert så er det hvite folk. Bare fordi man ser mer hvite folk i vesten er fordi dette er hjemmelandene våres, uten det har man en hel rase i exile.

Mennesker er ikke genetisk forskjellige nok til å deles i raser… Forskjellig hudfarge er ikke anderledes enn forskjellig øyenfarge eller hårfarge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At ikke alle mennesker man treffer på er hvite underveis i spillet har da ingen relevans.

Vi vet at vikingene fra skandinavia opererte ned i dagens midtøsten, middelhavet og store deler av verden. Da støtte man på all slags etnisiteter. De hadde også, som mange andre på den tiden, med seg slaver tilbake fra tokt. Slaver kunne også bli løslatt.

Hvis dette var kjernen på kritikk i saken så blir jeg litt overrasket og forstår ikke kritikken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sludder de fantes ikke "mørkhudede" Vikinger siden de kom fra Skandinanvia og her var det ikke slike folk på den tiden, så å se Vikinger med mørk hud føles ikke riktig, heller ikke frisyren på disse som ser ut som den som er i dag med kortklipt hår på sidene og langt oppå, kan heller ikke se at Vikinger hadde tatoeringer slik det vises til stadighet.

Lenke til kommentar
Tåka skrev (1 time siden):

Sludder de fantes ikke "mørkhudede" Vikinger siden de kom fra Skandinanvia og her var det ikke slike folk på den tiden, så å se Vikinger med mørk hud føles ikke riktig, heller ikke frisyren på disse som ser ut som den som er i dag med kortklipt hår på sidene og langt oppå, kan heller ikke se at Vikinger hadde tatoeringer slik det vises til stadighet.

Denne virker rimelig angående tatoveringer

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...