Gå til innhold

Det har aldri vært flere elektriske SUV-er på markedet. Hvilken skal du velge?


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (23 minutter siden):

Teslabjørn er på tur med kona til Kroatia. Se noen videoer så ser du hvordan han kjører på tur. 

Har ikke sjekket de videoene, men om han har en litt annen tilnærming til tur når han kjører med kona (og eventuelt barna), så er vel det bare å forvente. Det gjør man jo gjerne selv.

Også jeg kjører gjerne mer og lengre, og med færre og kortere pauser når man ikke må ta hensyn til andre enn seg selv.

Som tester må man jo gjerne teste hva man kan oppnå, ikke slik man gjør på familietur der man stopper fordi det er noe som passer unger eller Kones ønsker bedre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Snowleopard said:

Greit, noen synes det er viktig å ha en "girvelger" i Swarovski-krystall (eller noe plast/acryl som ligner og/eller ikke har betalt for å kunne bruke det merkenavnet) Men godt å se at stadig flere biler kan fungere som alternativ for de som av en eller annen grunn ikke vil eller ikke har skaffet seg en Tesla enda.

Du er fornøyd med Kona? Vurderer en slik til kona....

Nå som mange får helt nytt batteri (får dem helt nytt eller ett som er fikset fra en annen bil?) Virker de jo som en ganske verdig kandidat.

Er det fungerende app til å starte forvarming?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Du er fornøyd med Kona? Vurderer en slik til kona....

Nå som mange får helt nytt batteri (får dem helt nytt eller ett som er fikset fra en annen bil?) Virker de jo som en ganske verdig kandidat.

Er det fungerende app til å starte forvarming?

Veldig godt fornøyd. Er en morsom bil å ha. Nett og kjapp, men brei nok til at den er stabil. Litt hard over fartshumper, men det skyldes jo at bilen er kort, og muligens satt litt hardt opp. Ikke noen fransk lounge stol, men jeg sitter veldig godt i den. Ventilerte skinnseter er utrolig behagelig.

Ja, nytt batteri bør gjøre de enda mere attraktive som brukt. Har ikke fulgt så godt med på bruktpriser, men pga lang rekkevidde, så vil den nok holde seg godt. Og den mister lite rekkevidde om vinteren, selv for meg som har den stående ute, uten egen lader. Er felles ladere i borettslaget, men ikke faste plasser, så kan ikke benytte meg av forvarming.

Du må velge en -20-modell eller nyere, som har fått den breie skjermen, for å få app. Da kan du sannsynligvis også få tilhengerkrok med mulighet for "enorme" 300 kg, men får etterinstallert krok for ca 13K til å bruke med sykkelstativ. Min er 19-modell, så jeg har ikke appløsning, så min kjennskap til hvordan den fungerer, er dessverre mangelfull. Tror jeg hadde valgt oppgradering til stor skjerm om det samtidig betød støtte for app.

Software-messig har bilen mye bra sammenlignet med andre, det er ikke veldig mye info man ikke ser. Men navigasjonen er tragisk dårlig. Her er det bare å satse på AA eller ACP først som sist. Selv om jeg liker å få den infoen som bilen viser, så jeg switcher bare over når jeg tror den er på bærtur igjen, og ved fin-navigering (siste km), for der er den ikke til å stole på.

EDIT: Er usikker på om man får ny kjemi som på Ampera-E/Bolt, men ville trodd det om de får dette. En annen mulighet er vel at man bytter på de første, og så "refurbish'er" de som plukkes ut, og så videre frem til alle har fått batteri som Hyundai går god for.

Men jeg har litt vansker for å tro at det er ansett som trygt nok, så jeg heller mot at det skiftes med nye batterier med nyere og bedre kjemi.

Derfor lurer jeg på om det vil gi mer tilgjengelig kapasitet, og raskere lynlading.

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 17.9.2021 den 1.18):

kunnskapsnivået er som før ser jeg. 

Har aldri møtt en Nokia fan boy. Har Apple telefon selv uten å være noe fan boy. Hadde nokia før og var godt fornøyd med telefon jeg hadde den gang. Må bare leve med det jeg får. Hadde sikkert vert godt fornøyd med Samsung Sony eller blackerry også. Ser ikke poenget ditt. Vi snakker om el biler ikke telefoner. Rekkevidde og ladehastighet er jevnet ut mellom merkene. Se teslabjørns regneark. Tesla er ikke ledende verken på ladehastighet eller rekkevidde. De må konkurrere på andre egenskaper. Nå er det minimums iq for å bestille, kjøre og lade el bil. Der er de bra!

Åjoda, det var nok av naysayers som mente Apple var et lite filleselskap som snart ville bli knust av de store.

Tesla er ledende på elbiler, punktum slutt. Så kan du trekke frem flere ulike selskaper som kombinert kanskje klarer å slå Tesla på noe. Men ingen slår Tesla på totalpakke, produksjon, teknologi, faktiske salg, osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Åjoda, det var nok av naysayers som mente Apple var et lite filleselskap som snart ville bli knust av de store.

Tesla er ledende på elbiler, punktum slutt. Så kan du trekke frem flere ulike selskaper som kombinert kanskje klarer å slå Tesla på noe. Men ingen slår Tesla på totalpakke, produksjon, teknologi, faktiske salg, osv.

At de har eget ladenett og at det er enkelt å bruke kan jeg gå med på men resten ser jeg ikke. Hvilken teknologi har tesla som ingen andre har? Produksjon? Faktisk salg? Vil tro at med unntak av ladenettverk gir både Mercedes, BMW, VW Porsche samt en del koreanske og Kinesiske bilmerker like god produksjon og teknologi. Salget er nok begrenset av flere faktorer som tilgang på chiper og batterier.   

Husk at el biler er en voldsom forenkling for de fleste bilfabrikkene. De sparer milliarder på at utslippene fra kjøring må reduseres av energiselskapene. Dette er en gavepakke til bilfabrikanter, de sliper dyre avgassrensing systemer, lettvekts karosserier og å utvikle motorer med høyrere termisk virkningsgrad.  Motorene som brukes i dag er utviklet for 15-20 år siden kanskje lenger og fullstendig nedbetalt. Dyre girkasser forsvinner. Ser man på NAF tester scorer BMW sin ombyggede X3 høyere enn MY. Det sier noe om hvor enkelt en bilfabrikk kan putte på et batteri og en el motor. 

Har sagt for lenge siden at VW MEB satsing var genial. Bruk mange penger på en god plattform. Å sette p et karosseri er enkelt.

Vi ser nå at VW alt gjør dette, de bøtter på med modeller basert på MEB plattformen. Det er vel snart 10 ulike biler.  Selv om ikke en av dem selger mest er total volum alt nå større enn tesla i Europa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...