Gå til innhold

17-åring dømt for å ha hacket Dagbladet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis han kun har brukt et passord som han fant, så har han ikke hacket noe som helst. Enten så er denne saken gjengitt feil eller så er han blitt dømt for noe han ikke har gjort. Det skal ikke forrundre om det er siste som er tilfelle her.

Hvis den person finner en nøkkel og bruker denne for å låse opp en lås, så har iiie vedkonmende dirket opp låsen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

Hvis han kun har brukt et passord som han fant, så har han ikke hacket noe som helst. Enten så er denne saken gjengitt feil eller så er han blitt dømt for noe han ikke har gjort. Det skal ikke forrundre om det er siste som er tilfelle her.

Hvis den person finner en nøkkel og bruker denne for å låse opp en lås, så har iiie vedkonmende dirket opp låsen

Ja du kan si at det ikke er "hacking", men han tok seg ulovlig inn i et datasystem, og enda verre, la ut innhold på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a
galasb skrev (1 time siden):

Han logget seg lovlig inn i et system og publiserte en artikkel.

Hva var egentlig lovbruddet her?

Lovbruddet er vell at han logget seg ulovlig inn. Se på det som om jeg hadde funnet nøkkelen til huset ditt, og så låste jeg meg inn i huset ditt. Jeg brøt meg ikke inn, men fikk meg fortsatt uberettiget adgang.

Lenke til kommentar
galasb skrev (1 time siden):

Han logget seg lovlig inn i et system og publiserte en artikkel.

Hva var egentlig lovbruddet her?

Han hadde overhodet ikke lov til å logge seg inn i avisens intranett. Ei heller hadde han lov til å skrive en tøysete artikkel, for så å publisere denne. 

Hvordan har du konkludert med at han hadde lov til det? Gutten fant brukernavn og passord på en "luguber" side/tjeneste. Selvfølgelig hadde han ikke lov til å utnytte dette videre. 

Forøvrig; på lørdag fant jeg et gyldig kredittkort på bakken.

Mener du jeg lovlig kunne brukt dette til egne innkjøp? 

Selvfølgelig er det forbudt å ta seg inn i andres interne datasystemer -- uavhengig av om du klarer å gjette passordet eller ei. 

 ---

Men, det sagt: Alvorlighetsgraden i akkurat dette aktuelle tilfellet, er kanskje ikke av det drøyeste... På meg virker dette som relativt dumme "guttestreker", som neppe påførte hverken Erna eller Dagbladet langvarig skade. Men tillatt var det jo ikke. Står straffen i stil med handlingen? 

Gutten var bare 15 år da han gjorde dette. Jeg ser ikke helt behov for å kjøre sak mot ham -- selv om Dagbladet står i sin fulle rett til å gjøre det, rent juridisk.

Samtidig helt greit å gi masse kritikk til Dagbladet også, forresten: de har/hadde alt for dårlig sikkerhet rundt sine systemer. Enkel to-faktor på trafikk kommer fra fremmed enhet, hadde forhindret dette angrepet ...

 

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...