Gå til innhold

Hjelp til Android 11 (Løst ved å kjøpe iPhone)


zanta

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt iPhone en stund tenkte jeg å prøve Android igjen, og kjøpte en Motorola Edge med Android 11. Jeg har et par utfordringer jeg ikke har klart å finne en enkel løsning på:

- Sende lyd fra Google Assistant til bilen: Med iPhone kunne jeg, mens jeg hørte på bilens radio, holde inne Mic-knappen på rattet et par sekunder, og snakke med Siri. Bilradioen ble mutet, og svarene fra Siri kom i bilens høyttalere. På Android får jeg ikke dette til. Jeg holder inne Mic-knappen et par sekunder og snakker til Assistant. Jeg ser på mobilskjermen at den responderer, men det kommer ingen lyd, verken fra mobilen eller i bilens høyttalere. Når jeg ikke er koblet til bilen, kommer svaret fra Assistenten fra mobilen som det skal. Dersom jeg bytter input til bluetoothlyd på anlegget får jeg lyden fra mobilen. Ved vanlig telefonsamtale virker lyden som den skal. Er det noen måte å få Android til å sende Assistentsvarene til bilen som en telefonsamtale, slik iPhone gjorde?

- Ringe kontakter: Når jeg ber Assistenten om å ringe for eksempel "Per Hansen" som jeg har en av i min kontaktliste, søker den opp en random Per Hansen på nettet, som gjerne kan hete Per Roger Hansen Olsen, og ringer opp automatisk. Hvordan kan jeg "tvinge" Assistenten til å ringe kun mine kontakter, slik iPhone gjorde?

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det bare skal være sånn :D Må si meg enig med vidor der.

Bruker S20ultra selv med android 11, men det er litt bingo hvordan slike ting virker. Slet lenge med å bare få assistenten til å virke i det hele tatt ved stemme aktivering. Kan det være noe med at du ikke har tillatt assitent på låst skjerm? 

Lenke til kommentar
8 hours ago, minim said:

Slet lenge med å bare få assistenten til å virke i det hele tatt ved stemme aktivering. Kan det være noe med at du ikke har tillatt assitent på låst skjerm? 

Assistenten virker som den skal, også fra låst skjerm. Jeg bruker ikke stemmeaktivering, liker ikke at Google eller Siri lytter til alt jeg sier hele tiden (selv om jeg har Google Home hjemme), men har testet at det også virker. Assistenten starter ved trykk på sideknappen på mobilen eller Mic-knappen på rattet, og responsen kommer fra mobilens høyttalere når den ikke er tilkoblet bilen, men lyden kommer altså ikke til bilen.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
On 9/3/2021 at 12:00 AM, vidor said:

Enkleste er vel bare å bruke iPhone.

Det kan være, iOS har fungert som forventet hele tiden jeg har brukt det. Nå er det slik at jeg liker å bytte mellom OSene av og til, for å holde meg oppdatert på forskjellene, og ikke bli fanboy uten å ha samme erfaringsgrunnlag med alle alternativer.

Når det gjelder de problemene jeg nevner i førstepost, tenker jeg at dette er noe som mange har behov for, og har fått til å fungere. Litt overrasket over at ingen har gode svar eller forslag til løsninger her.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
On 9/2/2021 at 11:55 PM, zanta said:

Etter å ha hatt iPhone en stund tenkte jeg å prøve Android igjen, og kjøpte en Motorola Edge med Android 11. Jeg har et par utfordringer jeg ikke har klart å finne en enkel løsning på:

- Sende lyd fra Google Assistant til bilen: Med iPhone kunne jeg, mens jeg hørte på bilens radio, holde inne Mic-knappen på rattet et par sekunder, og snakke med Siri. Bilradioen ble mutet, og svarene fra Siri kom i bilens høyttalere. På Android får jeg ikke dette til. Jeg holder inne Mic-knappen et par sekunder og snakker til Assistant. Jeg ser på mobilskjermen at den responderer, men det kommer ingen lyd, verken fra mobilen eller i bilens høyttalere. Når jeg ikke er koblet til bilen, kommer svaret fra Assistenten fra mobilen som det skal. Dersom jeg bytter input til bluetoothlyd på anlegget får jeg lyden fra mobilen. Ved vanlig telefonsamtale virker lyden som den skal. Er det noen måte å få Android til å sende Assistentsvarene til bilen som en telefonsamtale, slik iPhone gjorde?

- Ringe kontakter: Når jeg ber Assistenten om å ringe for eksempel "Per Hansen" som jeg har en av i min kontaktliste, søker den opp en random Per Hansen på nettet, som gjerne kan hete Per Roger Hansen Olsen, og ringer opp automatisk. Hvordan kan jeg "tvinge" Assistenten til å ringe kun mine kontakter, slik iPhone gjorde?

Jeg bruker aldri talestyring når jeg kjører bil, så der vet jeg ikke.
Min OP ringer mine kontakter om jeg ber dem om det, hva sier du? hva slags språk?

Lenke til kommentar
On 9/4/2021 at 11:25 PM, zanta said:

Litt overrasket over at ingen har gode svar eller forslag til løsninger her.

Det er kanskje fordi det ikke finnes ?

Android fungerer generelt godt til basic ting, men det er som du også har erfart noe hullete når du prøver på litt mer "eksotiske" ting som iPhone-brukere har kunnet gjort lenge uten problemer. Har alltid vært en Android-fan selv, men IOS har en del fordeler. Kjekt at du vet hva du får også, noe som er mer sjelden med spesialiseringen produsentene gjør på Android.

Det er jo selvfølgelig fordeler og ulemper med alt, men det er jo noe i det å bare bruke noe som virker rett ut av boksen.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Pizza3333 said:

Min OP ringer mine kontakter om jeg ber dem om det, hva sier du? hva slags språk?

Som nevnt i førstepost: Jeg sier "Ring Per Hansen", som jeg har en av i min kontaktliste. I stedet for å ringe vedkommende, søker den opp en random Per Hansen på nettet, som gjerne kan hete Per Roger Hansen Olsen, og ringer opp automatisk. Dette er uavhengig av om jeg er i bilen eller snakker direkte til telefonen. Det som er merkelig er at det funker av og til, ved at den faktisk ringer personen i kontaktlisten min. Assistenten forstår stort sett alt annet jeg sier (jeg har hatt Google Home hjemme siden den ble lansert i USA), så dette har ikke med forståelsen av språket å gjøre, men hva telefonen gjør etter å ha fått kommandoen.

Lenke til kommentar
8 hours ago, vidor said:

Android fungerer generelt godt til basic ting, men det er som du også har erfart noe hullete når du prøver på litt mer "eksotiske" ting som iPhone-brukere kunnet gjort lenge uten problemer.

Jeg oppfatter verken talekommando for å ringe noen eller forventningen om at respons på kommandoer skal kunne høres i bilen som "eksotiske" ting, men ganske basic. Dette må da gjelde de fleste mobilbrukere som kjører bil? Jeg tenker derfor at dette må kunne justeres enkelt med innstillinger på mobilen, selv om jeg ikke har klart å finne ut av dette selv (enda).

Lenke til kommentar

Oppdatering: Etter å ha gjort dette ser det ut til at den nå ringer kontaktene mine. Problemet er at når jeg sier "Ring Per Hansen", så spør den om den skal ringe hjemmenummer eller mobil. Dette spørsmålet hører jeg ikke, da det kommer verken i bilens høyttalere eller fra mobilen. Det sendes som bluetoothlyd fra mobilen til bilen, men bilen står i radiomodus, ikke i bluetoothmodus. Dette funket fint på iPhone, som tydeligvis sendte lyden fra Siri som telefonlyd (som muter radio og sender lyden til bilens høyttalere).

Oppdatering 2: For å teste dette med lyd som svar på kommandoer som telefon eller bluetoothlyd, tok jeg med mitt Lenovo-nettbrett med Android 10 ut i bilen. Heller ikke her kom svarene på Assistentspørsmål til bilen når den stod i vanlig (radio) modus, men når jeg valgte bluetooth kom lyden. Det vil si at dette er likt på både Motorola og Lenovo, og på Android 10 og 11. Jeg bruker dette mye når jeg kjører bil, så hvis dette ikke er mulig på Android, må jeg vel kjøpe iPhone igjen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Oppdatering: Etter å ha gjort dette ser det ut til at den nå ringer kontaktene mine. Problemet er at når jeg sier "Ring Per Hansen", så spør den om den skal ringe hjemmenummer eller mobil. Dette spørsmålet hører jeg ikke, da det kommer verken i bilens høyttalere eller fra mobilen. Det sendes som bluetoothlyd fra mobilen til bilen, men bilen står i radiomodus, ikke i bluetoothmodus. Dette funket fint på iPhone, som tydeligvis sendte lyden fra Siri som telefonlyd (som muter radio og sender lyden til bilens høyttalere).

Oppdatering 2: For å teste dette med lyd som svar på kommandoer som telefon eller bluetoothlyd, tok jeg med mitt Lenovo-nettbrett med Android 10 ut i bilen. Heller ikke her kom svarene på Assistentspørsmål til bilen når den stod i vanlig (radio) modus, men når jeg valgte bluetooth kom lyden. Det vil si at dette er likt på både Motorola og Lenovo, og på Android 10 og 11. Jeg bruker dette mye når jeg kjører bil, så hvis dette ikke er mulig på Android, må jeg vel kjøpe iPhone igjen.

Om du sier "ring per Hansen mobil" vil den ikke ringe korrekt da?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, minim said:

Om du sier "ring per Hansen mobil" vil den ikke ringe korrekt da?

Det gjør den, men jeg har hundrevis av kontakter, og husker ikke hvem jeg har mer enn et nummer registrert på. Jeg synes derfor det er praktisk å be den ringe "navn", og at telefonen gir meg alternativer (mobil, kontor, hjem) dersom mer enn et nummer finnes på den jeg skal ringe. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Eller du kan bytte bil 😅

Om jeg ber talekommandoen i bilen min ringe noen og det er lagret flere nummer får jeg dem ramset opp på skjermen og trykker på den jeg vil ringe.

Men litt billigere å gå for iPhone igjen kansje.

Bilen er 2 år nå, så bytte er nok nært forestående uansett. Mulig det blir ny iPhone først likevel, siden basisfunksjoner ikke ser ut til å virke som forventet med Android. 

Jeg kan bla i kontaktene på mobilen fra skjermen i bilen, men det er mer trafikksikkert å kunne bruke talestyring for å ringe.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Du kan jo løse dette med å bruke mobilen som radio via en app. Da har du alt via mobilen, og assistant vil da virke som du ønsker siden du får all lyd via Bluetooth.

Det kan jeg, men da mister jeg (vel?) muligheten til å bytte radiostasjon fra rattet og hurtigtastene i bilen. Jeg tenkte derfor å finne ut en måte å løse dette på fra mobilen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Det gjør den, men jeg har hundrevis av kontakter, og husker ikke hvem jeg har mer enn et nummer registrert på. Jeg synes derfor det er praktisk å be den ringe "navn", og at telefonen gir meg alternativer (mobil, kontor, hjem) dersom mer enn et nummer finnes på den jeg skal ringe. 

Tror nok dette er sånne detaljer en må finne seg i ikke virker på Android. De gjør ting sånn 80-90% ferdig gang på gang. Om du er opptatt av at ting virker å er sømløst så er nok iPhone veien å gå som nevnt over. Du kan angi hva som skal være standard nr på kontakter med flere enn et nr i katalogen, men jeg antar at det ikke er dette du er på jakt etter, men at spørsmålet skal gå igjennom?

Lenke til kommentar
On 9/5/2021 at 3:27 PM, minim said:

 .... men jeg antar at det ikke er dette du er på jakt etter, men at spørsmålet skal gå igjennom?

Det stemmer, jeg bruker assistenten til andre ting enn å ringe mens jeg kjører, og vil ha svarene sendt til bilens anlegg uten at jeg må bytte input til BT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...