Gå til innhold

Nio ES8: Sju ting vi lærte da vi fikk prøvekjøre nyheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker vel det samme om de nye kinesiske merkene som jeg tenkte om Hyundai og Kia etter 5 år. Takk, men nei takk.

En av mine venner fikk et supert tilbud på en Hyundai og var strålende fornøyd (det var en helt elendig bil i sin klasse), han måtte nesten gi den vekk for å bli kvitt den. Ingen ville kjøpe den privat, og ingen ville ta den i innbytte.

Lenke til kommentar

De kinesiske bilmerkene minner meg om Hyundai på 90-tallet. Hvem har vel glemt de grønne Accentene som var så populære for godt og vel 20 år siden. Drittbiler av dimensjoner, men folk kjøpte dem allikevel fordi de var keiserens nye klær og billige. Tror ingen av dem ble mer enn 10 år gamle fordi de var så ræva. De forsvant i hvert fall fort fra veiene da luften gikk ut av nybilluftslottet.

Tenker vel strengt talt fremdeles slik om asiatiske biler, med unntak av Toyota.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 minutter siden):

De kinesiske bilmerkene minner meg om Hyundai på 90-tallet. Hvem har vel glemt de grønne Accentene som var så populære for godt og vel 20 år siden. Drittbiler av dimensjoner, men folk kjøpte dem allikevel fordi de var keiserens nye klær og billige. Tror ingen av dem ble mer enn 10 år gamle fordi de var så ræva. De forsvant i hvert fall fort fra veiene da luften gikk ut av nybilluftslottet.

Tenker vel strengt talt fremdeles slik om asiatiske biler, med unntak av Toyota.

Hyundai og KIA var søppel på 90-2000 tallet, overhodet ikke sammenlignbart med f.eks Japanske Toyota og Honda fra samme tida.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (10 timer siden):

På kva måte minnar bilane frå Kina om Hyundai og Kia får den tida? Bortsett frå at det er noko nytt her i landet?

Nå var det andre som sa at de minner om osv, men corky utseende og stor usikkerhet om serviceorganisasjon/deler i fremtiden samt reell kvalitet blant annet. Har de forstått korrosjonsbeskyttelsen som er nødvendig i et land med lang kystlinje og mye salt i luften der, og har de forstått hvor mye salt som spres på veiene hver vinter? Andre har jo også bommet - kvaliteten på Mercedes etter sammenslåingen med Chrysler, Teslas byggekvalitiet (lakk, tilpasning karrosseri/dører/service/mm).

Blir ikke meg som eksperimenterer med det der.

Lenke til kommentar

Har elbilane frå Kina corky utsjånad? Eg synest dei me har sett så langt tvert imot har eit ganske plain og typisk vestlig design og langt mindre corky enn andre produsentar.

Servicetilbodet er absolutt viktig, og der veit me ikkje stort endå.

Dei har vinter, snø og salt i Kina òg, så eg antar det ikkje er eit heilt nytt fenomen, men det er vanskeleg å finne noko særleg om det på nett. Det er mange eksempel på europeiske produsentar som har rustproblem, sjølv med mange tiår i industrien, så å velje det kjente er heller ikkje noko garanti for det.

Poenget mitt var at når ein samanliknar kinamerkene med Huyndai og Kia så har ein i dag fasiten på korleis bilane frå Japan klarte seg i starten, og brukar det som worst case scenario. Det seier ingenting om korleis NIO, BYD osv. taklar lansering i Norge eller kvaliteten på bilane. Det er tross alt 10-20 år sidan 1990-2000, og mykje har skjedd på den tida. Me kan jo håpa at sidan dei debuterer i Europa så bør dei vere interessert i å få god omtale mtp. å utvide leveransane til andre land.

Du tar ein sjanse, det er det ingen tvil om, men det finnes fleire eksempel på at etablerte merker ikkje er så lett å ha med å gjere heller.

Eg er skeptisk til alt nytt inntil det har demonstrert noko anna, men eg vil heller ikkje skyte ned merkene basert på kva folk trur og meiner. Mange ynskjer nok at merkene frå Kina skal feile òg.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ja, du finner problematiske bilmerker, og du finner bilmerker med problematiske modeller blant kjente fabrikanter også. Fordelen der er at man har mer kunnskap om risikoen ved problematiske bilmerker, og at man kjenner servicenivået ved problematiske modeller slik at man allikevel har mulighet til å skaffe seg relativt god kunnskap før man tar risikoen.

Man kan selvsagt si at man tar en bevisst risiko ved å kjøpe et av disse nye merkene som skal levere på et helt nytt nivå også.

Men man må være godt forberedt på at disse bilene ikke nødvendigvis gjør det veldig bra i bruktmarkedet senere og at det derfor slett ikke er sikkert at kjøpet er så gunstig som kjøpsprisen i noen tilfeller kan tilsi. Deres penger, ikke mine.

Det spiller ingen rolle for meg om folk velger disse bilene fremfor andre såfremt sjåføren (som de som regel har) den utsikten de skal ha, bilene svinger og bremser som de skal og at passasjeren og andre trafikkanter er trygge - også om 10 år.

Kjøp hva dere vil 🙂

Corky? så til de grader! 😁

 

Lenke til kommentar

Jeg har storfamilie og vil ha en 7-seter etter å ha blitt glad i kompakt MPV-formatet. For elbil har det lenge vært kun Model X som alternativ, men prisen (og størrelsen) har vært avskrekkende for min del.

Etter lenge å ha ventet på noe fra Tesla og VW (ID Buzz og ID6 forblir luftslott) har Kina plutselig hoppet frem som troll i eske. Nå på kort tid har det kommet mange spennende alternativer på banen. Byd Tang, Maxus Euniq 5, Hongqi E-HS9 og Nio Es9 er alle alternativer nå. Ingen innertiere ennå men wow - det skjedde fort!

Nå gjenstår det å se om Tesla får bygget ferdig fabrikken sin i Berlin og levert noen model Y(ja reservasjonen ligger inne) før konkurrentene kommer inn på alvor!

Endret av Øystein Jakobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 1.9.2021 den 19.48):

På kva måte minnar bilane frå Kina om Hyundai og Kia får den tida? Bortsett frå at det er noko nytt her i landet?

At "alle" henger over de med stjerner i øynene som noe nytt og fantastisk, uten at vi har den fjerneste anelse om hvor gode de er etter noen år.

Når bilen er helt ny og ubrukt er det ikke like tydelig forskjell mellom europeiske og asiatiske biler (før noen petimetere arresterer meg: joda det er forskjell, men ikke for et utrent øye), men når de er brukt noen år er det voldsomme forskjeller selv en lite bilinteressert person vil klare å identifisere. Men dette faktum later alle til å glemme fullstendig når det kommer et helt nytt og ukjent merke fra Asia på besøk.

Det er "enkelt" å designe en fin bil og sette den sammen så den fremstår helt OK når den er ny. Det er noe helt annet å lage en bil som tåler å brukes.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...