Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sikre barns sparepenger


Gjest 24bdf...ec1

Anbefalte innlegg

Gjest 24bdf...ec1

Hei.

Har en datter som snart fyller 18 år. Jeg og barnefaren er skilt, har vært skilt siden datteren ble født. Foreldreansvar er delt.
Jeg og far har vært flinke til å spare i fond i barnets navn, og det er nå en urealisert gevinst/andel i fondet som beløper seg til over 300.000,- kroner.

Vi er litt redde for at barnet vil bruke pengene ukritisk nå når hun fyller 18 år, og ønsker derfor å finne måter å sikre disse verdiene på så de ikke tøyses vekk.

Hvilke alternativer har vi? Fondet står hennes navn, men vi er verger begge to og disponerer kontoene til henne.
Kan vi avslutte fondsandelen, og overføre pengene til sparekonto i våre navn til hun er mer moden? Hva må vi være obs på i forhold til skatt? (Vi er ikke selv formuende så formueskatt er ikke tema.)

 

(Dette dreier seg ikke om å "ta" pengene, men om å sikre at ikke en stor pengesum brukes på fest, klær og siste Mac ila. ett kort år. Pengene skal hun få når hun trenger de.)

Anonymous poster hash: 24bdf...ec1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 24bdf...ec1
Loko skrev (17 minutter siden):

Så lenge det står i hennes navn så har dere ingen rettigheter til disse når det er snakk om så.mye penger. 

Men gevinsten ved realisering av fondet skal jo beskattes - vi havner nok ikke mye over 2G etter at skatt er betalt.

Er det noen "myk" overgang rundt 2G hvor det baseres på skjønn? 
Kjenner du til praksis rundt dette med overformynderiet?

Anonymous poster hash: 24bdf...ec1

Lenke til kommentar

Det du spør om, i rettslig forstand, er "kan jeg underslå mitt barns penger og gi dem tilbake når det passer meg?". Tenk litt over det. 

Hvis fondet beløper seg til over 200 000 kr skal statsforvalteren forvalte fondet, jf. vergemålsloven §§ 48 og 49. Man får ikke trekke fra en hypotetisk skatt.

Hvis dette gjennomføres, og vergemålsmyndigheten får snusen i det, så vil statsforvalteren reise sak om fratakelse av foreldrevergemålet etter vergemålsloven § 18, med mindre det er så kort tid igjen til fylte 18 år at saken ikke kan gjennomføres. Dagen vedkommende fyller 18 vil vedkommende med loven i hånd kunne kreve pengene tilbake med renter og erstatning for avkastningstap. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (1 time siden):

Vil en bedre løsning (i etterpåklokskapens navn) være å spare pengene i et fond som står i ens eget navn, og så gi pengene som gave til barnet ved en passende anledning?

Kommer litt an på. Hvis du vil ha større fleksibilitet/kontroll er det en fordel å ha det i eget navn og ikke barnets. Det er også en fordel i forhold til stipend fra Lånekassen at de ikke har formue på i overkant av 400.000. Det er selvfølgelig noen utfordringer knyttet til at det står i eget navn. F.eks problematikk knyttet til at en skulle dø før midlene er utdelt og dermed vil inngå i boet. Dette løser en som regel enklest med en fremtidsfullmakt og/eller ett testamente. 
 

Dubious skrev (38 minutter siden):

Det er vel bare å ikke fortelle barnet at dere har spart i barnets navn?

Står det i barnets navn vil det jo fremgå av skattemeldingen. Forutsatt at denne ses over så finner jo barnet ut av det før eller senere. 
 

Til TS: det er i utgangspunktet for sent å gjøre noe med dette. Flytter dere midler kan dette medføre problemer. Jeg ville heller tatt meg en skikkelig prat med barnet, fortalt at dere har spart over tid og at dere har hatt ett ønske om økonomisk trygghet for din datter. Dere ønsker videre at pengene brukes til utdannelse og/eller bolig. Dere har i utgangspunktet ingen kontroll over midlene så når det kommer til stykket er det opp til din datter hva hun bruker pengene på. 

Edit: for å gi en liten ekstra motivasjon for å ikke bruke av midlene, kan det jo være en ide å forslå at dere hjelper til med å betale skatten dersom hun ikke bruker pengene på noe annet enn det dere har tiltenkt. Er dette ett rent aksjefond så vil jo skatten være på rett i underkant av 32 % av gevinsten. Det beløpet hun «ser» i fondet er altså det beløpet hun vil sitte igjen med. Avhengig av hvor stor gevinsten/skatten er kan jo dette være en sterk motivator. Dette må selvfølgelig vurderes opp i mot egen økonomi. Så lenge vi ikke har arveavgift vil dette være en god løsning. Husk gavebrev, vær eksplisitt på at dette er forskudd på arv, skal anses som særeie osv. 
 

-J

Endret av Janak
Endret litt på teksten
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er forøvrig fullt mulig å unngå innblanding av overformynderiet frem til barnet blir 18 år (vergemålsloven § 95). Jeg sendte selv en søknad om å kunne disponere en spesifikk konto fullt ut, uavhengig av oppsparte beløp, for min sønn der jeg var eneste disponent og hvor alle innskudd kom fra meg. Denne søknaden ble innvilget skriftlig, uten anmerkninger av byens overformynderi. Dette ble selvsagt gjort _før_ kapitalen nådde smertegrensen (dengang 75k).

Hele beholdningen ble for øvrig overført til egen konto før 18 års dagen, blant annet på grunn av stipendregler, men også da han fremdeles ikke var ansvarlig nok til å disponere slike midler fritt. Dette er avsatt for boligformål, og venter på ham den dagen han er klar for boligmarkedet.

Endret av X10anT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...