Gå til innhold

32" til kontorbruk, buet eller ikke?


RaymondK

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Tenkte meg å lage en setup for skolearbeid. Har pr dags dato en Mac Pro med 27 cinema skjerm, og en macbook air 13". Tenkte å oppgradere med en skjerm på rundt 32". Er i stuss på om det vil være hensiktsmessig med en buet skjerm, eller om det er like grei med flat når man har flere skjermer man skal jobbe med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal folk ha så store skjermer til databruk? Skjermen skal jo være maks 80 cm fra deg. Må du ikke virre på hodet (altså bevege hodet med halsmusklene) for å se fra det ene hjørnet til det andre? Med en mindre (passe) skjerm, trenger man bare å rotere øyeeplene inni hodet for å se alle områder av skjermen. Blir det ikke voldsomt med 32''? Jeg ser for meg at jeg hadde fått "blindspots", og måtte bevege hele huet for å se alt. Hvis man har veldig mange vinduer og info på skjermen, ville jeg personlig gått for to separate skjermer.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (18 minutter siden):

Store og brede skjermer er først og fremst til produktivitet. Det blir alt for stort synsfelt til seriøs spilling.

Synes det er veldig kjekt med 21:9 til PUBG og BF. Er flere ganger det har hjulpet meg å se fiender jeg eller ikke ville ha sett. Spiller du kun CS på små baner så er det kanskje ikke like hjelpsomt.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (44 minutter siden):

Hvorfor skal folk ha så store skjermer til databruk? Skjermen skal jo være maks 80 cm fra deg. ...

Store skjermer erstatter gjerne bruk av flere mindre skjermer ved siden av hverandre.

Primær bruk er ikke å ha et vindu over hele skjermen, kan bli litt for stort, men å ha ulike vinduer ved siden av hverandre, som dokument, browser, chat og epost.  Driver man med programmer er gjerne database, editor og ulike terminalvinduer praktisk.

Å ha alle vinduene bak hverandre å hoppe mellom dem, er mindre effektivt, og gjør det lettere å gå surr i hvilket miljø man til enhver tid er i.

 

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (3 minutter siden):

Store skjermer erstatter gjerne bruk av flere mindre skjermer ved siden av hverandre.

Primær bruk er ikke å ha et vindu over hele skjermen, kan bli litt for stort, men å ha ulike vinduer ved siden av hverandre, som dokument, browser, chat og epost.  Driver man med programmer er gjerne database, editor og ulike terminalvinduer praktisk.

Å ha alle vinduene bak hverandre å hoppe mellom dem, er mindre effektivt, og gjør det lettere å gå surr i hvilket miljø man til enhver tid er i.

 

Jeg skjønner jo det, men med to skjermer, kan man vinkle de uavhengig av hverandre. Det er kjekt!

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (50 minutter siden):

Hvorfor skal folk ha så store skjermer til databruk? Skjermen skal jo være maks 80 cm fra deg. Må du ikke virre på hodet (altså bevege hodet med halsmusklene) for å se fra det ene hjørnet til det andre? Med en mindre (passe) skjerm, trenger man bare å rotere øyeeplene inni hodet for å se alle områder av skjermen. Blir det ikke voldsomt med 32''? Jeg ser for meg at jeg hadde fått "blindspots", og måtte bevege hele huet for å se alt. Hvis man har veldig mange vinduer og info på skjermen, ville jeg personlig gått for to separate skjermer.

Jeg opplever ikke bredden som et problem. Synes høyden er litt mer utfordrende. Det skyldes b.la at jeg bruker et spisestuebord som egentlig er 4-5 cm for høyt. Avstanden osv regulerer jeg fint ettersom jeg bruker Ergotron LX.

Utfordringen mht bredde og flat Vs kurvet dreier seg om at avstanden mellom øynene og senter av skjermen er forskjellig fra avstanden mellom øynene og ytterkant av skjermen. Dette betyr at øynene må refokusere hele tiden når man veksler mellom sider og senter.

Hvorfor 32?

Jeg valgte 32 fordi den har høyere ppi (137 vs 109) enn en 34. Høyden er fordelaktig for bilde/video/lydredigering osv. Siden jeg i hovedsak forholder meg til dokumenter osv er fordelen med en bred skjerm som har har god DPI at jeg kan ha flere vinduer oppe samtidig (produksjon, notater og kildematriell) slik at jeg har god oversikt hele tiden.

Min skjerm er flat, og det skyldes utelukkende at den foretrukne buede ikke var tilgjengelig. Den er 32" fordi 40" fortsatt har for høy pris.

En av de største fordelene med å bytte skjerm var at de fleste nye skjermer er langt bedre for øynene om de følger tysk arbeidslivsstandard.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner jo det, men med to skjermer, kan man vinkle de uavhengig av hverandre. Det er kjekt!

....men det er mye kjekkere å ha det du jobber med i senter - i stedet for å ha 2 siderammer der. Jeg pleide å ha 3 skjermer, nå jobber jeg bedre med 1.

Lenke til kommentar

Det er uansett veldig viktig å finne den skjermen som fungerer best for DEG. Gjør hjemmeleksen ordentlig på bildekvalitet, ppi , Hz + Usb C mm osv. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om det ergonomiske forutsatt at skjermen har vesa-feste. Jeg bruker uansett monitorarm.

Jeg synes Rthings er ganske så ok for å finne det beste alternativet innenfor budsjett og preferanser:

https://www.rtings.com/monitor/tools/table

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s3221qs

Vær også oppmerksom på at man kan forbedre produktiviteten på en skjerm ved å bruke f.eks Dell's DisplayManager, Microsoft Powertoys Fancy Zones (for alt annet enn Dell med Windows) og Mosaic om du bruker MacOS.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

https://www.dell.com/support/home/no-no?app=drivers

https://www.lightpillar.com/mosaic.html (Mosaic Pro)

PS: Jeg vet ikke hvor gammel Air'en din er, men sjekk hvilken oppløsning ved hvilken Hz den støtter på ekstern skjerm. Greit å slippe 30Hz med 4K 32....

Endret av Haiku
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...