Gå til innhold

Lang ladekabel


Emsal

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 3 fase Easee lader montert hjemme med IT Nett. Men det kan være litt langt til bilen avhengig av hvor jeg parkerer. Bruker p.d.d en 7.5 meter lang kabel. Den fungerer greit, men kunne hatt den litt lengre.

Problemet med lengre kabel er at de er tunge og vanskelige å håndtere. Skulle gjerne hatt de på en trommel.

Har sett på en ladekabel som er 16meter lang som hadde gjort at jeg kunne ladet over hele parkeringsplassen. Har dere noe tips til en trommel jeg kunne brukt? Vil at den skal kunne henges på veggen. Type noe sånn hadde vært perfekt: https://www.clasohlson.com/no/Gardena-RollUp-M-slangetrommel,-20-meter/p/31-6245?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjw1JeJBhB9EiwAV612y34vJmRYOoRYQjXxfpf35AK9csrr1peujYru75H7malNwls3j2M1ChoC9wQQAvD_BwE

https://www.elbilgrossisten.no/products/oflex-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas?variant=29876192804967

Er det noen andre ulemper med en så lang kabel?

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Dubious said:

Du må uansett rulle ut hele kabelen når du skal lade, så ser ikke helt poenget med trommel.

Det går fint å rulle den ut når jeg bruker den, men når jeg ikke bruker den vil jeg ikke ha den som et torn foran laderen.

Akkurat nå ruller jeg den for hånd og henger den på veggen, men så er den bare 7.5 meter 

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Hageslangetrommel? 

Men seriøst, problemet er koblingen mellom delen som snurrer og kabelen som festes i laderen, med mindre det er plug in på ladersiden også. Men selv da må du feste støpselet til trommelen på noe vis. Så tjuvtriks blir fort så som så. 

Like lett med en krok på veggen tror nå jeg. 

Det nærmeste jeg har sett er denne

https://www.lunakatalogen.no/produkter/elartikler/kabeltromler/kabeltrommel-ev-type-2-16a-276360101

Men da mangler du en del meter... 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Ikke på noen måte anbefalt å benytte noen form for trommel for slikt. Det er altfor enkelt at man en dag lader uten å ta ut all kabel, og da er det fare for at kabel smelter. Det er en grunn til at vanlige kabeltrommler har termisk uløservern som man må resette. Og leser man på merkingen på den så står det som regel at den tåler 1000W når den er surret inn og 3600W med alt trukket ut.

Så ofte kabeltrommler som smeltet sammen på arbeidsplassene før de kom med termiske vern.

Merker selv at min 20A kabel hvor det kun lades 16A på, blir tidvis lunken.

Er det ett stort problem å kveile opp kabelen igjen etter bruk, så finnes det alltid måter å henge frem kabelen der man oftest bruker den, slik at man slipper det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...