Gå til innhold

Microsoft gjør det mer tungvint å bytte nettleser i Windows 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ifølge The Verge er det mulig for brukerne av Firefox sette Firefox som standardvalg i alle de relevante nettlesertilordningene uten å måtte forlate nettleseren."

Så Firefox har altså fått det til... då burde det vel vera lett for andre nettlesarleverandørar å få det til også?

Så er dette egentlig eit reelt problem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Judaz skrev (15 timer siden):

Jepp. Ikke bare, men de er jo ikke alene om det. Jeg bruker Edge som nettleser og Google til søk, og hver gang jeg søker på noe blir jeg påminnet om at jeg må laste ned "den beste nettleseren".

Det er flust av søkemotorer, så der har du mest deg selv å takke. Hvis du ikke liker reklameringen til Google for sine egne produkter i sine egne produkter, så kan du jo kanskje finne deg en annen søkemotor?

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 8/24/2021 den 0.27):

MS bruker markedsmakten sin igjen? Dette har de jo blitt dømt for før, så de må tydeligvis ha veldig god lyst til å sende mere penger til EU i form av bøter. For dette blir nok fulgt opp av de andre nettleserprodusentene såvel som EU-organene.

De kan alltids gjøre det basert på lokasjon, sånn at det ikke gjelder i Europa.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

De kan alltids gjøre det basert på lokasjon, sånn at det ikke gjelder i Europa.

Det kan de selvsagt velge å gjøre, så får de søksmål fra de samme konkurrentene i andre deler av verden og. Dog, jeg trodde MS hadde lært såpass, a den monopolistiske holdningen hadde fått seg en kraftig brems på området allerede.

Og det gjelder forsåvidt ikke bare nettleser. De har og fått smekk på fingrene for å prøve å utestenge andre søkemotorer. Så her er det duket for mye advokatmat. Så har du og det at MS prøver å låse deg til å kun bruke dems OS på maskiner, så man må gå omveier for å f.eks. kunne ha både linux-varianter og Windows-utgaver i en multiboot-løsning. Greit man kan kjøre virtuelle maskiner fra Windows, men det er bedre ytelse og funksjon om man kan kjøre de direkte på maskinvaren.

Jeg er oppvokst med, og har levd med MS temmelig lenge, men har ikke veldig sansen for ukulturen i MS, så jeg må si det hadde fristet med en ny konkurrent som faktisk kan levere noe som funker ot av boksen, og som støtter MS-kompatible programmer. Jeg ville definitivt testet ut om man f.eks. fikk Android for Desktops/laptops. Klar over at man har Google Chromebook, men den baserer seg ikke på lokal kjøring, men krever at du er online til enhver tid, og må kjøpe utvidet ekstern lagring om det tildelte ikke er nok.

Abel46 skrev (58 minutter siden):

"så kan du jo kanskje finne deg en annen søkemotor?"

Jeg kan anbefale bing. Rask og nøyaktig

Bing er MS sitt ræl. Jeg synes jeg får langt dårligere treff med den. Desverre, så driver MS sitt skitne spill med å forsøke å tvinge egen søkemotor på kundene, ved å gjøre det vanskeligere å velge noe annet. 

Men jeg holder meg unna endel MS-programmer, der det finnes konkurrenter. Dessverre er nok Google best, og konkurrentene langt unna, slik som duck duck go og alta vista. Mange har jo ikke engang hørt om de, langt mindre bruker de.

Kommer Opera, som er min favorittnettleser med en annen søkemotor enn google sin, så går det temmelig kort tid før den blir byttet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...