Gå til innhold

Denne campingvogna kan lade elbilen mens du sover


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Simen1 said:

@trikola CCS hurtiglading fra campingvognas batteri til bilens batteri er ikke noen dårlig idé siden DC/DC-konvertorer har langt bedre virkningsgrad enn først et DC/AC-ledd i campingvogna og deretter et AC/DC-ledd i bilen. Vi snakker om ~2% tap vs ~20% tap.

Har tidligere allerede foreslått en CCS-lader til hjemmebruk, ettersom man antageligvis de nærmeste årtier ikke blir enige om hva som er lovlig på IT-nettet: rett fra 3fas-IT (delta) gjennom en (spenningsdoblende om nødvendig) 3-fas-likeretter og mere nødvendig regulerings-/svitsjingsmikkmakk til batteriet. Ferdig snakka :)🚀

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, trikola said:

Har tidligere allerede foreslått en CCS-lader til hjemmebruk, ettersom man antageligvis de nærmeste årtier ikke blir enige om hva som er lovlig på IT-nettet: rett fra 3fas-IT (delta) gjennom en (spenningsdoblende om nødvendig) 3-fas-likeretter og mere nødvendig regulerings-/svitsjingsmikkmakk til batteriet. Ferdig snakka :)🚀

Det begynner å komme slike, men prisene er litt høye. Og det er vanskelig å finne noen som kan kobles til 3-fase It nett. 

https://chargingshop.no/produktkategori/dc-hurtiglader/

Det er denne da, for Chademo:

https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-quasar/

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Kult! De er nok priset høyt pga unikhet og lavt salgsvolum. 3,6 kW ombordladere koster i størrelseorden 1/4 av de første du linket når man må reparere iMiev. Med høyere salgsvolum og flere konkurrenter synker nok prisene betraktelig. Samtidig vil nok funksjonaliteten stige. Noe av poenget med slike må jo være å unngå et AC-ledd i kjeden pga store konverteringstap. Dvs. at Wallbox quasar burde kombineres med et husbatteri og solceller for å få maks utbytte av det.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

 Noe av poenget med slike må jo være å unngå et AC-ledd i kjeden pga store konverteringstap. Dvs. at Wallbox quasar burde kombineres med et husbatteri og solceller for å få maks utbytte av det.

Det er gjerne forskjellige spenninger på solceller, husbatteri og bilbatteri, så noe konvertering blir det uansett. 

Lenke til kommentar

Skivebom. Beste rekkeviddeforlenger er det som BMW i3 rex har, og som Mazda har planlagt på ex30. En , lavvekt, dedikert liten lademotor i bilen som bruker et høyenergi lagringsmedium som diesel/bensin i virkeligheten er. Den motoren går på det mest optimale turtallet ved behov når batteriet trenger tilskudd. I sum gir dette et særdeles godt miljøtilskudd. Batteriet trenger ikke "oversizes", som betyr totalt langt mindre vekt å drasse rundt med. Det er bare å regne på 3-400 kg ektra batterivekt i hver bil. Hvor mye utslipp gir dette i produksjon og ekstra energibruk i hverdagen? Langt mer enn fossil rekkeviddeforlenger i bilen som kun brukes få ganger i året....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, G3F198A1 said:

Skivebom. Beste rekkeviddeforlenger er det som BMW i3 rex har, og som Mazda har planlagt på ex30.

For noen kan nok dette være en god løsning ja. Men den blir veldig strengt straffet av det norske avgiftssystemet. Hybrider får rabatt i form av negativ CO2 avgift og fratrekk i vekt . BMW i3 Rex har et beregnet utslipp på 14g/km, og skulle dermed hatt en CO2 rabatt på ca. 63000. Men denne kan kun trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. BMW i3 rex er så lett at den bare har en vektavgift på ca 13000. Dermed går den glipp av en avgiftsrabatt på 50000.  

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Det er gjerne forskjellige spenninger på solceller, husbatteri og bilbatteri, så noe konvertering blir det uansett. 

Nettopp. Og DC/AC-AC/DC har omtrent ti ganger så høyt energitap som DC/DC. For ikke å snakke om at DC/DC er fysisk mye mindre, billigere og kan enkelt kjøles passivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Simen1 said:

Nettopp. Og DC/AC-AC/DC har omtrent ti ganger så høyt energitap som DC/DC. For ikke å snakke om at DC/DC er fysisk mye mindre, billigere og kan enkelt kjøles passivt.

Ti ganger virker høyt, men joda, hvis en kan bruke buck konverters, altså slik at solcellespenningen er høyest, husbatteriet noe lavere og bilbatteriets spenning lavere enn det igjen, så kan det bli ganske effektivt. Her er en som gjør noe slikt, faktisk kan den løfte spenningen noe også inn til bilen, men da kanskje litt på bekostning av effektivitet:

https://www.setec-power.com/product/50kw-solar-chademo-ccs-charger/

Lenke til kommentar

80kWh batteri produksjon for ei campingvogn? Håper den er beregnet for å øke kapasiteten ved byggeplasser, hvis ikke må det  være tidenes skitneste campingvogn angående CO2 utslipp?

Denne burde de ha bygget om til å inkludere verktøy i tillegg til senga, så kunne den vært fin på arbeidsplasser. Sikkert noen folk det er greit å kaste ut av bua angående snorking. ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...