Gå til innhold

Det er aldri blitt solgt færre bensin- og dieselbiler: – Vi ser starten på slutten, sier NAF


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Samtidig kjenner jeg folk som har tatt foto, journalistikk og medie & kommunikasjon på annerkjente folkehøyskoler, for å bruke det som mellomsteg for å komme inn på studier innen disse fagfelt.

Jeg kjenner folk som har tatt et år på folkehøyskole uten å ha nytte av det hverken i jobb eller i utdannelse, men som har hatt et helt fantastisk år som de vil ha gode minner fra resten av livet. Med en snittpris på 120k, eller prisen av en råtten bruktbil, fremstår det som tidenes beste investering i min bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (37 minutter siden):

120.000 for et år på folkehøyskole som man ikke får nytte av mot jobb? Wow...

Tja, hva koster et år med backpacking, et år med surfing i California eller som skiboms i Alpene? For ikke å snakke om hvilken nytte en har av en gammel bruktbil til 120k. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Du sier selv du har lite utdannelse, og likevel tråkker du på folk som velger å ta et år på en slik skole, uten å ha peiling på hva du kritiserer. Det punktet klarte du ikke å få med deg ut fra det jeg skrev.

Selv har jeg gått rett på videregående og videre på3 år høyskoleutdannelse etter ett mellom år med førstegangstjeneste, ett år med jobb og 2 år annen skole i mellom.

Dermed føler jeg ikke personlig noe her, men jeg kjenner både folk som har subbet bort endel av livet etter folkehøyskole som de tok av mangel på annet å gjøre.

Samtidig kjenner jeg folk som har tatt foto, journalistikk og medie & kommunikasjon på annerkjente folkehøyskoler, for å bruke det som mellomsteg for å komme inn på studier innen disse fagfelt.

Å si at de har soset bort livet med folkehøyskole er derfor så feil som det går an å ta. Det var det jeg prøvde å videreformidle.

Å ikke bry seg med kritikk når du baserer deg på helt klart vrangforestillinger om det du kritiserer, får du selvsagt gjøre om du vil. Men jeg må si jeg synes det blir vel dumt. Lær ihvertfall litt om temaet før du slår alle under en kam.

Vel, jeg kjenner folk som har knapt videregående utdanning og kjempelønn, og samme som ikke har noe økonomi i det hele tatt. Har venner/slektninger som har både doktor og master, og og har aldri tjent noe særlig, og noen som knapt fikk fagskole og gjorde kjempesuksess ved å lære seg selv noe nytt. Jeg tror du forveksler evne til å lære med evne til å tjene godt - de går nemlig ikke alltid hånd i hånd.

Angående folkehøyskoler så er det nettopp slik du sier: noen jar brukt det som "trinn" opp til noe sakelig/praktisk, noen tok form&farge eller hva annet tull de har og ende opp som postbud. Å dra folkehøyskoleelever under samme kam er imho helt rettferdig - for det er en slag "sommerleir for de som ikke har bestemt seg helt". Det er ikke *direkte* negativt, men sløsing med tid er det.

Ang om jeg har tatt feil... kanskje. Men samtidig bekreftet du jo mye av det jeg sa... selv om det var ment til å motbevise meg.

Ang samme kam, hva som er dumt etc - igjen jeg tar utgangspunkt i hva/hvem jeg kjenner til personlig, og det jeg har hørt andre si, og jeg vet hva jeg har gjort for å få til det jeg fikk til. Vi får bare være uenige ellers.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (37 minutter siden):

Det er jo helt absurd heh. Man kan noen ganger lure på om Cern har flyttet oss over i en parallell dimensjon :D

Vi har hatt folkehøgskoler i over 100 år i Norge, så det er nok ganske mange som har råd til det. Handler nok om prioritering.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Rart hvordan diskusjonen endte opp med folkehøgskole,  men en får jo lån/stipend til dette. Så det er jo ikke noe problem..

Lån og stipend til et såpass dyrt skoleår som ikke gir noe jobbprospekter? Jeg husker jeg fikk avslag når jeg skulle omskolere til nytt fag når jeg var 23. Har det blitt så lett nå?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 timer siden):

120.000 for et år på folkehøyskole som man ikke får nytte av mot jobb? Wow...

Kjenner typ 10 stk som har gått på folkehøyskole som har åpnet opp dør til å komme inn på feks LIPA, som igjen gav inngang til filmskolen og så fast jobb innen TV og film.

Så vil si det anghenger av hva for folkehøyskole man gikk/går på.

Lenke til kommentar
4 hours ago, MrMarbles said:

Kjenner typ 10 stk som har gått på folkehøyskole som har åpnet opp dør til å komme inn på feks LIPA, som igjen gav inngang til filmskolen og så fast jobb innen TV og film.

Så vil si det anghenger av hva for folkehøyskole man gikk/går på.

Det er jeg helt enig i. Noen gjør det målrettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...