Gå til innhold

Rapport: Hele Tysklands energibehov kan dekkes med fornybare kilder om 10 til 15 år


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen:

Bastante ord (kunnskapsløs, hjernevasket) erstatter ikke gode argumenter Proton1!

Proton svar.

Argumentene mine ligger i tallene over og følgende fakta som jeg håper du er enig i:

1) Solen går ned hver eneste dag. Om natten produserer PV-paneler null.

2) Det hender at vinden løyer. Om vinteren kan høytrykk over Europa gi vindstille i ukesvis.

3) Effekten fra en vindmølle er funksjon av vindstyrken i tredje potens.

4) En stor mølle starter typisk produksjon ved 3 m/sek, full effekt ved 12 m/sek og stenger ned ved 25 m/sek. Om vinden synker fra 12 til 6 m/sek reduseres effekten til 1/8. 4 av 5 dager varierer vinden mellom 5 og 10 m/sek.

Jeg mener at disse fakta tilsier at det er umulig for sol og vind å drive et moderne samfunn før det er utviklet, og tatt i bruk, teknologi for å lagre store mengder energi (ti-talls TWh) som kan brukes etter behov. Så står du selvsagt fritt til å mene noe annet.

(At Nordstream 2 bygges viser at tyskerne innerst inne er enige med meg)

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alberto M:

Blir interessant å se hvordan de lager industriell varme med sol og vind. Biomasse er det bare politikere som kaller fornybar, det burde man slutte med.

Proton svar:

Luringene lager industriell varme med elektrisk strøm fra sol og vind, akkurat som vi bruker elektrisk strøm fra vår vannkraft.

Lenke til kommentar

The Very End:

Hvor har du tallene fra, og hvorfor er du alltid så negativ i enhver sak som omhandler grønn energi Proton? Det er mye som kan forbedres og utvikles innen grønn energi, men dette er noe som skjer i parallell med utbygging. Verden står ikke stille, og å bruke dagen i dag som eneste indikasjon på hvordan den teknologiske og økonomiske utviklingen vil bli i fremtiden er heller freidig.

Proton svar:

Tallene fra:https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

Jeg er ikke generelt negativ til grønn energi. Faktum er at med min bakgrunn er jeg bedre enn de fleste klar over at fossilalderen må komme til en ende, og jo før jo heller. Det jeg er i mot er vindkraft på land i Norge, som ikke er lønnsom, som vi ikke trenger, og som skader vår særegne natur. Er for havbasert vindkraft når den har demonstrert lønnsomhet. Vi er verdens mest elektrifiserte land, med verdens høyeste andel av elbiler, og har blant Europas reneste luft i våre byer. Derfor blir det feil når vår egen presse omtaler oss som miljøsinker. Jeg er i mot CO2-avgifter langt høyere enn alle andre, er i mot offshore elektrifisering, og jeg er i mot at våre ledere i mange sammenhenger ønsker å fremstå som den flinkeste piken i klasse ved å kutte og redusere utslipp mer enn de fleste. Jeg er for kabler til utlandet så vi kan selge vannkraft når prisen er høy, og kjøpe vindkraft når prisen er lav, og derved få inntekt til landet vårt samtidig som vi hjelper den grønne overgangen for andre..

 

Lenke til kommentar

"Greit å bygge ut strømnettet"

Svar til Kai:

Problemet i Tyskland og resten av EU, er at de har et dårlig samkjøringsnett.

Det å få en overføringskapasitet mot Norge, på skarve 1400 MW, ja selv det skaper problemer. Man må lage UHVDC ledninger, grav de gjerne ned i gamle traser for gassrør.

Kapasitet Tyskland, Frankrike til Spania, bør minst være på 20 GW og tilsvarende til andre land...

Ellers har Proton1 noen gode argumenter angående total energiforbruk i Tyskland.

Jeg trekker den konklusjonen; Om artikkelen sa at elektrisitetsforsyningen i Tyskland kunne dekkes med fornybare kilder innen 10 - 15 år, så ville det blitt mer realistisk, men selv det er lite trolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (1 time siden):

Ketill Jacobsen:

Bastante ord (kunnskapsløs, hjernevasket) erstatter ikke gode argumenter Proton1!

Proton svar.

Argumentene mine ligger i tallene over og følgende fakta som jeg håper du er enig i:

1) Solen går ned hver eneste dag. Om natten produserer PV-paneler null.

2) Det hender at vinden løyer. Om vinteren kan høytrykk over Europa gi vindstille i ukesvis.

3) Effekten fra en vindmølle er funksjon av vindstyrken i tredje potens.

4) En stor mølle starter typisk produksjon ved 3 m/sek, full effekt ved 12 m/sek og stenger ned ved 25 m/sek. Om vinden synker fra 12 til 6 m/sek reduseres effekten til 1/8. 4 av 5 dager varierer vinden mellom 5 og 10 m/sek.

Jeg mener at disse fakta tilsier at det er umulig for sol og vind å drive et moderne samfunn før det er utviklet, og tatt i bruk, teknologi for å lagre store mengder energi (ti-talls TWh) som kan brukes etter behov. Så står du selvsagt fritt til å mene noe annet.

(At Nordstream 2 bygges viser at tyskerne innerst inne er enige med meg)

 

Hvem har sagt at sol og vind alene skal levere all strøm? En så at i vinter med langvarig kulde og vindstille så klarte man å levere strøm hele tiden. I Tyskland pga gasskraftverk som bare har kf på ca 30% og kullkraft med ca 45%, altså masse ledig energi fra ellers kostbar produksjon. Etter hvert som sol og vind bygges ut vil en få større strømoverskudd som en produserer hydrogen fra og som til dels vil erstatte ng i gasskraftverkene og kanskje også kull i kullkraftverkene. En firedobling av vind og sol i Tyskland vil også firedoble minimumsproduksjoen uten at det øyeblikkelig behov øker mye (i tillegg kommer bedre kf for vind, solcelleparker med batterier som gir sikker strøm i solrike områder døgnet rundt). I tillegg kommer mange andre former for strømlagring.

Men alt dette har nok du Proton1 vanskelig for å se, uvisst av hvilken grunn. Foreløpig får jeg si meg fornøyd med at du aksepterer at vind og sol kan bygges ut raskt. Norge bygde ut vannkraft med 10,7 GW fra 1970 til 1985. Det tilsvarer ca 600 TWh for et land som Tyskland over 15 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Proton1 said:

Alberto M:

Blir interessant å se hvordan de lager industriell varme med sol og vind. Biomasse er det bare politikere som kaller fornybar, det burde man slutte med.

Proton svar:

Luringene lager industriell varme med elektrisk strøm fra sol og vind, akkurat som vi bruker elektrisk strøm fra vår vannkraft.

Ja jeg vet de kommer til å bruke strøm. Jeg ville bare påpeke hvor lite logikk det er i å drive industrielle prosesser som ofte trenger stabil energitiførsel med sol og vind som ikke kan garantere noe konstant produksjon. Vannkraftproduksjon kan man styre etter ønske, så det er ikke helt det samme

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (10 timer siden):

2) Det hender at vinden løyer. Om vinteren kan høytrykk over Europa gi vindstille i ukesvis.

Nei. DWD, den tyske værtjenesten, definerer 'dunkelflaute' som en periode på 48 timer hvor produksjone for sol+vind holder seg under 10% av merkeeffekt. Om man ser på kun Tyskland hender dette ofte men om man ser Europa over ett intreffer det kun 0,2 ganger per år i snitt. 

Trikset med å få en pålitelig fornybar strømforsyning er med andre ord å spre det godt utover geografisk, koble det godt sammen og ha buffere for de kortvarige fluktasjonene som oppstår(fra noen timer til et par døgn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (29 minutter siden):

Kombikraftverk ligger på over 60 % i effektivitet.

Man kan helt sikkert komme enda høyere ved å ta bedre vare på spillvarme og bruke denne som fjernvarme til oppvarming.

Det er mye man kan men om vi ser på hva som faktisk gjøres viser statistikken at effektiviteten i snitt er lav. Om noen verk når 60% er det unntaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AlbertoM skrev (11 timer siden):

Ja jeg vet de kommer til å bruke strøm. Jeg ville bare påpeke hvor lite logikk det er i å drive industrielle prosesser som ofte trenger stabil energitiførsel med sol og vind som ikke kan garantere noe konstant produksjon. Vannkraftproduksjon kan man styre etter ønske, så det er ikke helt det samme

Merkelig da at Danmark med ca 50% vindkraft er ettertraktet land for datasentre og at Danmark og Tyskland med størst sol og vindandel i Europa har best leveringssikkerhet for strøm i hele verden. Ditt kart stemmer over hodet ikke med virkeligheten. Du driver kun med synsing!

 

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (3 timer siden):

Kombikraftverk ligger på over 60 % i effektivitet.

Man kan helt sikkert komme enda høyere ved å ta bedre vare på spillvarme og bruke denne som fjernvarme til oppvarming.

Det som er viktig i denne diskusjonen er situasjonen i dag der en antar 100 % effektivitet for strøm, så er effektiviteten ved omgjøringen av fossile brensler til varme, mekanisk arbeid og strøm i snitt ca 35% (av en kg drivstoff som potensielt inneholder ca 12 kWh, klarer en altså kun å utnytte ca 4 kWh). Om en skrotet alle verdens fossilbaserte maskiner og kjeler etc ville en kanskje komme opp til 60% om en bygde alt nytt! Men selv ikke Proton1 mener at dette er en vei å gå!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Frank Olsen said:

Er det derfor Tyskland forbereder strømrasjonering framover ?

Germany preparing for electricity rationing to stabilize green power grid – NaturalNews.com

Fra artikkelen med mine uthevelser:

Quote

However, the rise of climate alarmism in the 1990s empowered activists and their political allies to push for “green energy.” Fluctuating and intermittent energy supply could be easily managed at a low cost, they insisted.

.....

Germany only has 33,000 electric charging stations serving 50 million vehicles.

Utdragene sier egentlig det meste om kilden.

Men 33000 ladere til å betjene ca 50 millioner bensin/dieselbiler er mer enn nok. Egentlig trenger man ingen om det ikke hadde vært noen elbiler også blant disse millionene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Merkelig da at Danmark med ca 50% vindkraft er ettertraktet land for datasentre og at Danmark og Tyskland med størst sol og vindandel i Europa har best leveringssikkerhet for strøm i hele verden. Ditt kart stemmer over hodet ikke med virkeligheten. Du driver kun med synsing!

 

Ja, og hva med den andre 50%? Uansett, skjønner ikke hva er så kontroversiell med å si at stabil energiforsyning er en forutsetning for å drive med industri?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Samme hva du måtte si så har de både stabil og sikker strømforsyning i Damark og Tyskland. Hvorfor er det så vanskelig for deg!

De har det nå ja, aldri sagt det motsatte. Gjett hvorfor det er sånn. Jeg setter spørsmål på hvordan det blir når all energi skal komme fra ikke styrbare kilder.

Lenke til kommentar
AlbertoM skrev (22 minutter siden):

De har det nå ja, aldri sagt det motsatte. Gjett hvorfor det er sånn. Jeg setter spørsmål på hvordan det blir når all energi skal komme fra ikke styrbare kilder.

Hvis du har lest det jeg tidligere har skrevet så står svar på spørsmålet der. I Tyskland regner de med at utfasing av atomkraft, kull og gass vil gå problemfritt og hydrogen fra strøm vil erstatte naturgassen til verkene. Hele denne utviklingen er naturligvis ubehagelig for mange (inkludert Norge og Russland som gassprodusenter). Lykke til med å ta innover deg en ny virkelighet som EU's mest oppegående mennesker har fått med seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...