Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Litt av en sak


Gjest dbffd...cb8

Anbefalte innlegg

Gjest dbffd...cb8

Jeg og eks samboeren min gjorde det slutt for noen måneder siden. Hun/han brukte lang tid for p hente tingene sine og når hun/han endelig kom for å hente tingene sine, tok hun/han ikke mer seg alt. I tillegg tok hun/han med seg noe som jeg har kjøpt. Dette er ikke noe særlig dyre ting, det er heller ikke ting som jeg bryr meg veldig om. Men det irriterer meg veldig at hun/han bare har tatt det. Jeg har snakket med hun/han om dette men hun/han bare nekter for at det er mine ting. Det er jo ting som jeg har kjøpt mens vi var sammen. Utenom dette har han/hun en litt dyr klokke som er min. Hun/han har sagt at jeg skal få klokken når han/hun hentet resten av tingene sine. Jeg begynner å bli lei av å vente, har konfrontert han/hun om at visst ikke tingene blir hentet blir det konsekvenser. Altså jeg hiver tingene. Men kan jeg faktisk hive tingene? Eller kan jeg bli anmeldt for det? Begynner å bli lei av å vente. Vurdere å selge tingene også. Tingene tar mye plass i boden. Utenom dette har vi en katt. Katten kommer fra han/hun sinn familie, og jeg har sagt at jeg ikke vil ha katten. Men katten er fortsatt hos meg. Jeg har mast om at han/hun må hente katten men han/hun bare sier at han/hun små få alt  på plass først. Det har sirka 1-2 mnd side han/hun hentet sånn som sengen sinn og meste parten av klærne, så jeg vet ikke hva han/hun venter på. Jeg vurdere å si at visst ikke han/hun henter tingene sine og katten innen den datoen så blir katten gitt vekk og tingene kastet/solgt. Men har jeg egentlig lov til det? Føler det blir for dumt at jeg skal ta vare på katten og tingene når jeg har mast om at det må hentes. Noen gode råd??

Anonymous poster hash: dbffd...cb8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke nødvendig å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig.

Send en SMS: "Hent tingene dine før kl 12 på søndag! Hvis ikke går dem på dynga."
Nei; du kan ikke bli anmeldt for dette. Eller; h*n kan vel i teorien det... men politiet vil aldri ta noe sånt seriøst.

Tingene som er dine; må du nok anse som tapt. Det er nokså vanlig å være litt uenig om hva som er mitt/ditt. 

Katten kan du forsøke å gi bort på Finn.no. Det kan du også opplyse om på SMS. 
"Hent katten før fredag kl 12! Hvis ikke blir den omplassert av meg."

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 24.7.2021 den 17.45):

Er ikke nødvendig å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig.

Send en SMS: "Hent tingene dine før kl 12 på søndag! Hvis ikke går dem på dynga."
Nei; du kan ikke bli anmeldt for dette. Eller; h*n kan vel i teorien det... men politiet vil aldri ta noe sånt seriøst.
 

Ikke helt riktig dessverre. Ifm min skilsmisse tenkte jeg det samme, men advokaten min sa at jeg kunne bli erstatningsansvarlig. Å true med lager på eksens regning funka derimot. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ekskjæresten din fått ordnet seg ny bolig? Det er sikkert leieforhold han/hun har måttet ty til, sikkert noe nokså midlertidig også, og dyrehold er sikkert ikke tillatt. 

At vedkommende trenger tid er fullt forståelig. Man bør ikke se bort i fra at han/hun også er nokså nedfor. Hvis vedkommende er blitt deprimert så er det enda vanskeligere. Hvis det er slik at du er aggressiv og anmasende så hjelper det stort sett lite. 

Skjønner at du er frustrert. Men motpartens side er nok mer nyansert enn man selv klarer å innse ved samlivsbrudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk jobbet med forlatte eiendeler i boder som tillhører andre, så jeg kan faktisk gi svar :D

 

Uavhentede eiendeler/løsøre er ikke ditt ansvar, men du skal gi "rimelig tid" til å avhente det. Katt regnes som eiendel faktisk, så der tror jeg du kan stille på samme måte. 

 

Du sender en melding til personen å skriver: "angående forlatte eiendeler i mitt hjem, om ikke disse blir hentet innen to uker, altså innen 9 august 2021 vil disse bli destruert og kostnaden for eventuell destruering vil jeg viderebringe til deg. For å avtale henting må det være etter avtale med meg. Dersom eiendeler inkludert katt ikke er hentet innen 9 august vil jeg omplassere katten via finn.no." 

 

man har ikke plikt å oppbevare andres eiendeler, men du har plikt til å gi de rimelig tid til å hente det, og skriftlig varsel. Namsmannen i min kommune sa at to uker var mer en nok tid til å hente ting. Politiet vil nok bry seg fint lite dersom din eks reagerer på kastete eiendeler, spesielt dersom du kan vise til meldinger/mailer hvor du har gitt eksen god tid på å hente ting. (i mitt tilfelle så spurte politiet de som ikke hentet tingene hvorfor de tenkte at det var en god ide å vente over to uker når fristen var så tydelig). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han/hun har fått seg ny bolig. Men han/hun har valgt å leie men en venn som har hund. Så jeg vet at dyr er tillatt i boligen de leier. 
 

Han/hun flyttet inn i den ny boligen for ca litt over 1 mnd siden. Da han/hun kom for å hente tingene sine men ikke tok med seg alt. Jeg hadde allerede da venter på dette i flere måneder. Jeg hadde alle tingene til han/hun lagret i leiligheten min i flere måneder før han/hun  kom å hentet mesteparten for 1 mnd siden. Men jeg føler nå at han/hun bare ikke gidder å hente resten av tingene sine. 

 

Jeg føler det blir alt for dumt at jeg må ta vare på katten, fordi hun har valgt å leie med en venn. Det samme gjelder tingen 

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (15 timer siden):

Ikke helt riktig dessverre. Ifm min skilsmisse tenkte jeg det samme, men advokaten min sa at jeg kunne bli erstatningsansvarlig. Å true med lager på eksens regning funka derimot. 

Det er forskjell på å være gift, og kun være samboere. Et skillsmisseoppgjør er mer alvorlig. 

Lenke til kommentar

Du sender han/hun/hen/hin at om ikke han/hun/hen/hin henter tingene på en gitt dato (sett en realistisk frist) så vil tingene med verdi bli solgt, de uten verdi kastet, viktige dokumenter sendt til han/hun/hen/hin pr rekommandert post og katten vil bli omplassert. Opplys samtidig at kostnader knyttet til omplassering, sending av dokumenter, annonse etc vil bli trukket fra overskuddet fra salget dersom det er overskudd. Er det ikke overskudd vil du kreve dette dekket av han/hun/hen/hin. Et evnt overskudd etter dette over kr xxx (for eks 1000 kr) vil bli vippset til han/hun/hen/hin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...