Gå til innhold

Hva er for god økonomi til å få startlån?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mechablast skrev (7 minutter siden):

Er også ung ufør, søkte startlån og fikk tilskudd til kjøp av bolig, kjøpte sammen med noen andre. Beste rådet jeg kan gi er å søke og se om du får hjelp eller ikke

Så bra👍 Jeg har sendt inn søknad men får ikke svar før tidligst i slutten av August.  

Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker, men er du ufør eller ung ufør så skal du etter sigende få innvilget, såfremt du ikke har mye penger på bok eller at "potten" til husbanken er tom, isåfall søk igjenn i januar februar 👍😄

 

Evt om du har samboer eller er gift, og vedkommende tjener for mye *

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 minutter siden):

Er ikke 100% sikker, men er du ufør eller ung ufør så skal du etter sigende få innvilget, såfremt du ikke har mye penger på bok eller at "potten" til husbanken er tom, isåfall søk igjenn i januar februar 👍😄

Takk for svar. Får håpe du har rett. Ikke mye penger på bok her nei. Skal gjøre det ja 😀👍

Lenke til kommentar

Startlån er det vel kommunen som gir, og dermed er det også kommunen som bestemmer hvem som skal få og ikke få og hva som er diverse krav. Det er vel noen hundre kommuner her i landet, så dette spørsmålet har noen hundre forskjellige svar.

Det beste er jo å spørre kommunen som du bor i.

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (55 minutter siden):

Hmmmm. Ok. Men har da hørt om noen som fikk det selv om de hadde gjeld.

 

marsipan86 skrev (39 minutter siden):

Til og med folk med betalingsanmerkninger

Kommer helt an på hva man har lån for, og hva betalingsanmerkningene er for etc.

Jeg hadde billån, og jeg måtte kvitte meg med billånet før jeg fikk huslån.  (Har ikke søkt om lån igjen, da jeg fortsatt har billån..)

Så kommer spørsmålet om hvorfor du skal få lån.. vil det være billigere å gi deg lån, enn at du leier en leilighet..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

 

Kommer helt an på hva man har lån for, og hva betalingsanmerkningene er for etc.

Jeg hadde billån, og jeg måtte kvitte meg med billånet før jeg fikk huslån.  (Har ikke søkt om lån igjen, da jeg fortsatt har billån..)

Så kommer spørsmålet om hvorfor du skal få lån.. vil det være billigere å gi deg lån, enn at du leier en leilighet..

Ok. Skjønner. Etter mine beregninger vil det være billigere for meg å betale ned på et boliglån en å betale husleie.

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (9 minutter siden):

Ok. Skjønner. Etter mine beregninger vil det være billigere for meg å betale ned på et boliglån en å betale husleie.

Husk at i tillegg til boliglån kommer ofte felleskostnader (hvis du bor i borettslag eller sameie), og evt. eiendomsskatt og kommunale avgifter (hvis boligen er selveiende). For ikke å snakke om vedlikeholdskostnader osv.

Jeg betaler mindre i lån nå enn jeg betalte for den forrige leiligheten min som jeg leide, men nå må jeg også betale ca. 3500 i felleskotnader, samt strøm selv. Så totalen blir drøyt 2-3000 kr mer i måneden enn når jeg leide.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Husk at i tillegg til boliglån kommer ofte felleskostnader (hvis du bor i borettslag eller sameie), og evt. eiendomsskatt og kommunale avgifter (hvis boligen er selveiende). For ikke å snakke om vedlikeholdskostnader osv.

Jeg betaler mindre i lån nå enn jeg betalte for den forrige leiligheten min som jeg leide, men nå må jeg også betale ca. 3500 i felleskotnader, samt strøm selv. Så totalen blir drøyt 2-3000 kr mer i måneden enn når jeg leide.

Har regnet med felleskostnader osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (15 timer siden):

Noen som vet? Og hva er for mye gjeld?

Jeg er ung ufør og er i målgruppa, men har ikke noe stort håp likevel. Grunnbeløp har jo gått opp en del, og har gjeld men likevel nok etter alle regninger er betalt. Men kan jo håpe.

Ps ingen diskusjon om hvorfor jeg er ung ufør.

Du er fremdeles i målgruppa. Det er mange som ikke helt vet hva de skal gjøre av saksbehandlere, og som vil gi deg feilinformasjon. Enkelte kommuner har ansatte som dikter opp egne regler. Slikt skjer faktisk overalt med hva som helst av ytelser. Ikke gi opp pga. bøller i velferdssystemet. 

Det at man må være aleneforelder eller tilsvarende er bare oppspinn. Det eneste de kan si noe på er hvis de har fastsatt at du må ha bodd i kommunen eller ikke, og dette må være dokumentert i regelverket deres.

Hvis du har mye gjeld så vil dette påvirke beløpet du kan låne, og ikke om du kan få lån eller ikke. Har du en million i gjeld, så kan du fremdeles låne en halv million eller litt mer. Litt avhengig av hva slags lån og hvilke renter som er fastsatt på dem. 

Endret av anon_83104
Glemte å påpeke renter på andre lån
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (22 minutter siden):

Du er fremdeles i målgruppa. Det er mange som ikke helt vet hva de skal gjøre av saksbehandlere, og som vil gi deg feilinformasjon. Enkelte kommuner har ansatte som dikter opp egne regler. Slikt skjer faktisk overalt med hva som helst av ytelser. Ikke gi opp pga. bøller i velferdssystemet. 

Det at man må være aleneforelder eller tilsvarende er bare oppspinn. Det eneste de kan si noe på er hvis de har fastsatt at du må ha bodd i kommunen eller ikke, og dette må være dokumentert i regelverket deres.

Hvis du har mye gjeld så vil dette påvirke beløpet du kan låne, og ikke om du kan få lån eller ikke. Har du en million i gjeld, så kan du fremdeles låne en halv million eller litt mer. Litt avhengig av hva slags lån og hvilke renter som er fastsatt på dem. 

Takk 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...