geir__hk Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober 3 hours ago, Svein M said: For en vanlig bruker som bare skal kjøre nettleser, LibreOffice og noen andre programmer for Linux så er ikke valget av Linux distro så viktig. Jeg opplever at de jeg har prøvd over noe tid, kubuntu og Linux Mint har virket bra. Merk at det kan være forskjell i hvor lang tid en distro varer, dvs. får sikkerhetsoppdateringer. For Fedora er vel dette typisk 2 år, mens for Mint er vel dette gjerne oppmot 5 år hvis jeg ikke husker feil.
obygda Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober geir__hk skrev (25 minutter siden): Merk at det kan være forskjell i hvor lang tid en distro varer, dvs. får sikkerhetsoppdateringer. For Fedora er vel dette typisk 2 år, mens for Mint er vel dette gjerne oppmot 5 år hvis jeg ikke husker feil. Kjør en rolling release..så slipper man å tenke på det. Holder meg langt unna Ubuntu av den grunn.
geir__hk Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober On 10/16/2025 at 4:21 PM, obygda said: Kjør en rolling release..så slipper man å tenke på det. Holder meg langt unna Ubuntu av den grunn. Hm, det bør vel ikke gå så lang tid mellom installering av OS at man glemmer det og føler seg ukomfortabel. Kjører selv Fedora på laptoppen, og da er jeg nødt til å velge mellom oppgradering eller re-installering når support-perioden for nåværende versjon går ut. Har aldri vært et problem, men man må sørge for å alltid ha god backup.
obygda Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober geir__hk skrev (3 minutter siden): Hm, det bør vel ikke gå så lang tid mellom installering av OS at man glemmer det og føler seg ukomfortabel. Kjører selv Fedora på laptoppen, og da er jeg nødt til å velge mellom oppgradering eller re-installering når support-perioden for nåværende versjon går ut. Har aldri vært et problem, men man må sørge for å alltid ha god backup. Ingen kan glemme hvordan man installerer..i alle fall ingen som velger linux. Har vært med siden slackware 96 og har landet på en rolling release. Det å kaste bort tid på oppgradering ligger ikke for meg..Men friheten er stor og kraften sterk...så bruk den smart er vel beste rådet. 1
Svein M Skrevet 17. oktober Forfatter Skrevet 17. oktober (endret) Ubuntu har releaser hver 6 måned. I løpet av 2 år er det en LTS release, og 3 interim releaser. En kan oppdatere fra en release til neste release uten å reinstallere. Om en har valgt LTS så er det altså 2 år mellom, mens om en ikke har LTS så er det hver 6 måned en kan få en slik versjonsendring. Endret 17. oktober av Svein M 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå