Gå til innhold

[Løst] Ny telefon hadde riper på skjerm. Hva har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

Setter pris på all hjelp her!

Jeg kjøpte i dag en ny iPhone fra Power (ja, jeg vet. Handler ikke der igjen). Når vi kommer hjem for å pakke den ut ser vi at skjermen har en lang og tydelig ripe. Med en gang vi oppdaget feilen la vi den forsiktig tilbake i esken og dro tilbake for å reklamere/heve kjøpet/få ny. Fra kjøp til vi sto i butikken tok det rett under en time. Fyren i support-disken hadde ingen løsning å gi oss, han tror jo selvfølgelig ikke på det vi sier og må vente til i morgen for at han kan prate med sine overordnede om hva som skal gjøres. Eneste forslaget hans var å sende inn til reparasjon, men det er uaktuelt å vente tre uker når man akkurat har kjøpt et splitter nytt produkt og de har andre på lager.

Det var ingen sånn klistrelapp-flik som holdt telefonen esken til telefonen på plass (forsegling). Denne kunne dermed ha vært åpnet flere ganger før vi fikk den. Den var aldri der når vi åpnet, så vi tenkte ikke over at det manglet, men det ble spurt om når vi var tilbake for å klage. Vi sa tydelig at det var aldri noen forsegling på den.

Jeg er ikke en som svindler, og jeg blir skikkelig irritert når man bruker mange tusen på et produkt kun for å få et ødelagt produkt. Her har de tydeligvis en glipp i rutinene sine som har ført til at noen har ødelagt telefonen eller byttet ut telefonen med sin egen.

Så, hvilke rettigheter har jeg når jeg møter opp i morgen? Etter å ha fått ødelagt vare og elendig service så har jeg ingen lyst til å støtte de, men så lenge jeg får en uskadet iPhone så er jeg fornøyd.

Det ble kjøpt på kredittkort (Mastercard) da jeg vet man ofte kan ha flere rettigheter ved kjøp av dyre ting kontra på et debetkort. Er dette noe som kan hjelpe meg her?
 

TL;DR: Kjøpte iPhone, den hadde en ripe fra før vi åpnet den, tydelig at esken har vært åpnet tidligere, de er vanskelige med å gi meg ny eller pengene tilbake. Ikke kjøp fra Power.

Endret av Comma Chameleon
Løst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Det var ingen sånn klistrelapp-flik som holdt telefonen esken til telefonen på plass (forsegling).

ALDRI ta imot esker som ikke er forseglet. (Når man kjøper nytt)

Du får prøve en annen ansatt i dag, og viss det ikke går, så får du prøve kredittselskapet.

De offentlige tjenestene tar måneder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

ALDRI ta imot esker som ikke er forseglet. (Når man kjøper nytt)

Du får prøve en annen ansatt i dag, og viss det ikke går, så får du prøve kredittselskapet.

De offentlige tjenestene tar måneder.

Visste ikke at den ikke var helt forseglet (teipbitene). Selve plasten ble ødelagt av den ansatte foran meg så det ut som, og jeg spurte om det blir et problem med bytting og det skulle det ikke bli. De teipbitene var aldri der. Hadde aldri godtatt det om jeg visste fulle situasjonen. Nå i ettertid burde jeg vært enda strengere, men det var siste de hadde på akkurat den butikken.

Kan kan kjøre chargeback på mastercard i Norge?

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Ifølge forbrukerkjøpsloven, så har du nok ikke rett på umiddelbar heving (pengene tilbake). Selger har rett til å forsøke å reparere først, og så videre, dessverre. Å kjøre chargeback via kredittkortet er vel egentlig det samme, bare at du hever kjøpet mot kredittleverandøren? Isåfall er problemstillingen den samme. Om du får beløpet umiddelbart (jeg fikk det da jeg gjorde det), så kan de nok trekke det igjen senere når de finner ut at du ikke hadde rett til å heve kjøpet. Da må du også betale renter...

Det beste alternativet for å argumentere for en umiddelbar løsning er å hevde at du ikke har fått det du kjøpte. Du kjøpte en ny mobil, men fikk levert en brukt mobil. Isåfall er ikke varen levert, og du kan kansellere kjøpet, evt kreve levering av riktig produkt umiddelbart, ifølge forbrukerkjøpsloven. Kanskje andre med erfaring med en slik sak kan mer om dette.

Ellers kan du håpe at Power har god kundeservice. Den er milevis bedre enn Elkjøp sin ihvertfall.

 

Husk å ta bilder av ripa, for dokumentasjon, samt pakningen med evt manglende forsegling. I tilfelle Power setter seg på bakbena.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (6 minutter siden):

Å kjøre chargeback via kredittkortet er vel egentlig det samme, bare at du hever kjøpet mot kredittleverandøren? Isåfall er problemstillingen den samme. Om du får beløpet umiddelbart (jeg fikk det da jeg gjorde det), så kan de nok trekke det igjen senere når de finner ut at du ikke hadde rett til å heve kjøpet. Da må du også betale renter...

Jeg ville vært forsiktig med det. En chargeback er ment å være en sikkerhetsventil som gjør at du kan reklamere på korttrekk som du ikke vedkjenner deg å ha foretatt. Bruker du kredittkortselskapet som strongarm i en konflikt med et brukersted så risikerer du å få inndratt kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill! 

Jeg ga telefonen tilbake med en gang. Burde kanskje tatt bilder men jeg fikk flere ansatte til å se på det så det er nok vitner.

Jeg skal prøve din tilnærming Axejord, ved det at jeg ikke fikk det jeg kjøpte. Dette føltes ut som en B-vare. 

De sa også at dette er  kun fordi Apple er vanskelige med dead on arrival og hadde det vært en Samsung så hadde problemer vårt løst på to minutter. Jeg sa at det er deres problem og ikke mitt. Jeg har en avtale med power ikke med apple, uten at det hjalp.

Personlig har jeg mye bedre erfaring med Elkjøp enn Power når det kommer til reparasjon og service. Mye bedre. Tipper dette blir siste gang meg kjøpet noe viktig på power.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 6.7.2021 den 4.30):

ALDRI ta imot esker som ikke er forseglet. (Når man kjøper nytt)

Ikke alle esker er forseglet når man kjøper nye produkter. Så å stå i en butikk å nekte å ta i mot en eske fordi den ikke er forseglet, vil ikke føre noe sted hvis det produktet ikke kommer i forseglede esker i utgangspunktet. Da er det bedre å spørre om å få se på varen for å bekrefte med egne øyne at alt ser bra ut.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 6.7.2021 den 17.36):

Fikk ny telefon idag. Så det ordnet seg!

Takk for alle svar.

Nettopp derfor blir det feil å advare andre mot å kjøpe hos en forhandler før forhandleren i det hele tatt har fått mulighet til å løse saken for deg. Jeg kan skjønne at en person "på gulvet" må spørre en litt lenger opp i systemet før han bare bytter en dyr gjenstand uten videre. Jeg kan imidlertid også skjønne at det er kjedelig å vente en ekstra dag på noe man har lyst til å ta i bruk.

Men kommentarer som "Handler ikke der igjen" og "Ikke kjøp fra Power. " kan komme opp på søk i Google, uten at de som leser det får vite at saken ble løst dagen etter.

Og nei, jeg jobber ikke for Power. Faktisk burde jeg håpe på dårlig omtale av Power da de selger noen av de samme produktene som vi selger der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (47 minutter siden):

Nettopp derfor blir det feil å advare andre mot å kjøpe hos en forhandler før forhandleren i det hele tatt har fått mulighet til å løse saken for deg. Jeg kan skjønne at en person "på gulvet" må spørre en litt lenger opp i systemet før han bare bytter en dyr gjenstand uten videre. Jeg kan imidlertid også skjønne at det er kjedelig å vente en ekstra dag på noe man har lyst til å ta i bruk.

Men kommentarer som "Handler ikke der igjen" og "Ikke kjøp fra Power. " kan komme opp på søk i Google, uten at de som leser det får vite at saken ble løst dagen etter.

Og nei, jeg jobber ikke for Power. Faktisk burde jeg håpe på dårlig omtale av Power da de selger noen av de samme produktene som vi selger der jeg jobber.

De burde fortsatt få kritikk for dårlige rutiner ved å åpenlyst ha solgt en brukt/skadet telefon, og å ikke løse det samme dagen.

Og kritikken min rundt power gjelder ikke kun denne saken. Vi har tidligere hatt problemer med en laptop der den ansatte ikke ville anerkjenne at det å sende inn til reklamasjon/reparasjon var en ting i det hele tatt, han tilbydde kun en betalt tjeneste der han kunne ta den bak og ser om han fikk fikset saken. Mistenker at det var fordi samboer leverte den inn og damer er ofte lettere bytter når det kommer til slikt. Etter litt kjemping så fikk vi sendt den inn til reklamasjon.

Power er bra på pris, og jeg liker deres avtale med DNB (supertilbud). Det virker dog som deres kamp på å være lavest på priser gjør at de er ekstra aggressive på mersalg eller strenge på reparasjoner. 

Jeg har handlet mye dyr tech i alle år og power har vært en av de verste å ha med å gjøre. 

Er det uflaks? Kanskje, men de fortjener uansett kritikk der de ikke leverer. Dårlig service gir konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Ikke alle esker er forseglet når man kjøper nye produkter. Så å stå i en butikk å nekte å ta i mot en eske fordi den ikke er forseglet, vil ikke føre noe sted hvis det produktet ikke kommer i forseglede esker i utgangspunktet. Da er det bedre å spørre om å få se på varen for å bekrefte med egne øyne at alt ser bra ut.

Nå gjaldt dette mobil.

Skal ikke være nødvendig å skrive det, og det gjelder forøvrig mange andre produkter.
Stort sett billigere produkter som kommer uten forsegling.

Lenke til kommentar

Nå gjaldt dette mobiltelefonen du kjøpte, og ikke alle de andre uheldige opplevelsene du har med Power.

Ja, det er dårlig rutine å selge en brukt og til og med skadet telefon, det er jeg enig i. Men akkurat det hører man mange saker om også når det gjelder andre forhandlere.

Har ikke så mange kjøp fra Power selv, bortsett fra en printer. Men den har fungert som den skal, så har ingen erfaringer med reklamasjonshåndteringen deres.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Nå gjaldt dette mobil.

Skal ikke være nødvendig å skrive det, og det gjelder forøvrig mange andre produkter.
Stort sett billigere produkter som kommer uten forsegling.

Der jeg jobber, selger vi produkter til opp mot 30.000 fra anerkjente produsenter som ikke kommer med forsegling. Esken kan enkelt åpnes og lukkes igjen uten at man kan se det i ettertid.

Men ja, du har rett, nå gjelder denne saken mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...