Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dere andre med migrene


Gjest 8ce6d...f95

Anbefalte innlegg

Gjest 8ce6d...f95

Hei dere andre med migrene

Jeg er litt der nå at jeg har skjønt at de "dårlige dagene" jeg har hatt en sjelden gang over lengre tid sannsynligvis er migrene. Det har tatt meg tid å skjønne fordi jeg assosierer migrene først og fremst med hodepine. Mine migreneanfall innebærer hodepine men det er overkommelig, det som er verst for meg er kvalme, svimmelhet og brekninger/oppkast. Jeg har også hatt aura, sikk-sakkliknede "flimmer" i synsfeltet både før og underveis i anfallet. Mine anfall er slik at jeg våkner opp etter en normal natt og føler meg dårlig. Svimmel, kvalm, hodepine osv. Deretter begynner jeg å brekke meg/kaste opp og dette pågår i et par runder i 5-7 timer. Etter dette er jeg som regel veldig sliten og bruker resten av dagen til å sove og komme meg til hektene. Et mønster i mine anfall er at de trigges av sterkt sollys og høye temperaturer, aller verst er det med den første hetebølgen som kommer i juni da sola (her hvor jeg bor) er oppe 21 timer i døgnet. Jeg anslår at jeg hat hatt 1-3 anfall i året de siste 15 årene. Jeg har selv trodd at dette har vært matforgiftning ettersom kvalme/oppkast er såpass dominerende. Men det gir ikke mening lengre. 

Spørsmålet mitt er: hva gjør jeg nå?  Kan/bør/skal jeg til lege? Er det hjelp å få for migrene? Hva er i såfall behandlingen? 

På forhånd takk for svar 

Anonymous poster hash: 8ce6d...f95

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, jeg føler med deg, bokstavelig talt. Har migrene selv. I gode perioder har jeg kun anfall 1-2 i mnd, i dårlige perioder, flere ganger i uka. Hatt det siden jeg var barn, men fikk ikke diagnosen før i voksen alder.

Dra til fastlegen. Da kan du prøve ut ulike medisiner og se om det hjelper. Hva som hjelper for hvem er veldig individuelt. Medisiner finnes i tablettform, nesespray eller injeksjon. Hvis ikke en medisin fungerer kan en annen medisin fungere.  Enkelte medisiner skal man ikke ta når man har aura på grunn av risikoen for hjerneslag. Noen kan kan ha nytte av betablokkere for å forebygge migrene.

Anbefaler deg å teste ut appen Migrainebuddy. Appen hjelper deg å loggføre anfallene og etterhvert vil du få opp statistikk som kan gi en liten pekepinn på hva som trigger, hva som hjelper osv, hvor ofte du har det, hvilke symptomer du har og smerteintensitet. 

Alternativ kan du loggføre selv på andre måter, men jeg synes appen er praktisk og har gitt meg innsikt i min egen migrene. 

Hva som trigger migrene kan variere fra person til person, men hos meg er det: sterkt sollys (optiker har foreslått å henvise meg videre undersøkelser slik at jeg kan få dekket filterbriller), så jeg passer å bruke solbriller ute. 

Menstruasjon trigger absolutt migrene hos meg. Dessverre kan jeg ikke bruke hormonell prevensjon, noe som antakeligvis hadde spart meg for de anfallene relatert til menstruasjon. Mange kvinner med migrene som opplever bedring når de når overgangsalderen, naturlig nok, fordi man antar at hormonendringen er med på å gi migrene

Hardhendt utholdenhetstrening gjør meg som regel migrenesyk, så jeg har funnet ut hvor mye jeg kan presse meg før jeg blir syk. 

Spise og sove regelmessig forebygger anfall hos meg. Prøver å unngå for store svingninger i blodsukkeret, spiser mye grovt, margert kjøtt og fisk. Jeg klarer foreløpig ikke slutte med koffein pga migrene, fått mye anfall når jeg ikke drikker den daglige dosen. Vin går helt fint for meg, men holder meg unna alkohol. Noen kan få sin migrene utløst av alkohol.

Sist, men ikke minst, stress. Har PTSD og de gangene jeg kan bli helt ifra meg fordi noe trigger PTSD, så får jeg også som regel migreneanfall.

Hvis høye temperaturer trigger din migrene ville jeg forsøkt å akklimatisere, altså bli vant til varmen. Hvis det ikke funker så må du investere i god AC og anbefaler deg å bruke markiser ute, fordi solskjerming utendørs hjelper mer på å senke temperatur inne. 

Sender en god virtuell klem til deg, migrene er jævlig og jeg ønsker deg all god bedring, og håp om at du finner god behandling og lindring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8ce6d...f95
GiaMahan skrev (11 timer siden):

Uff, jeg føler med deg, bokstavelig talt. Har migrene selv. I gode perioder har jeg kun anfall 1-2 i mnd, i dårlige perioder, flere ganger i uka. Hatt det siden jeg var barn, men fikk ikke diagnosen før i voksen alder.

 

Tusen takk for et informativt og hjelpsomt innlegg. Jeg må nok ta meg en tur til legen men føler meg litt dum fordi jeg ikke har klart å forstå mønsteret i dette tidligere. Som sagt har jeg trodd at dette skyldes matallergi/forgiftning, men så har det videreutviklet seg med lysømflitighet, aura m.m. Igjen takk for at du tok deg tid til å skrive. Du kjenner tydeligvis igjen mine symptomer og klarer å sette de i sammenheng. 

Anonymous poster hash: 8ce6d...f95

Lenke til kommentar
Gjest 8ce6d...f95 skrev (4 timer siden):

Tusen takk for et informativt og hjelpsomt innlegg. Jeg må nok ta meg en tur til legen men føler meg litt dum fordi jeg ikke har klart å forstå mønsteret i dette tidligere. Som sagt har jeg trodd at dette skyldes matallergi/forgiftning, men så har det videreutviklet seg med lysømflitighet, aura m.m. Igjen takk for at du tok deg tid til å skrive. Du kjenner tydeligvis igjen mine symptomer og klarer å sette de i sammenheng. 

Anonymous poster hash: 8ce6d...f95

Ingenting du trenger å føle deg dum for.  Dette er oppgaven til fastlegen din, å finne ut hva du feiler. Selv som helsepersonell skal man forsøke å unngå å være sin egen lege, man trenger et utenfra-perspektiv.  Din jobb som pasient er å ta kontakt når du er plaget med noe, og legge frem symptomene og hvordan de påvirker deg i dagliglivet. Det er ikke lett alltid å skjønne hva som feiler en, fordi mange symptomer er vage og opptrer ved en rekke tilstander. En pasient med migrene kan også ha det helt ulikt en annen. Selv må jeg si jeg opplever at hodepinen ved migrene er mer jævlig når jeg ikke har aura. Etter et auraanfall er ikke hodepinen så ille.

Hjelp for migrene er uansett god grunn til å dra til legen, så bare å bestille time. Du må kanskje innstille deg på å måtte prøve litt forskjellig medisiner før du finner det som fungerer, men av og til treffer man blink og finner en velfungerende medisin ved første forsøk. Migrenebehandling handler også om å forebygge så mye man kan via en sunn livsstil, og lære seg å kjenne igjen symptomer i tide sånn at man rekker å ta medisin i tide. 

Ved migrene finnes det forvarselsymptomer, som kommer før aura. Mine er at jeg sliter med å uttale ord skikkelig og leter etter ord. Jeg begynner også "surre", leter etter ting og glemmer meg av å skru av komfyren for eksempel. Videre er jeg gjerne mer irritabel, gråter lettere og føler meg utmattet til tross for at jeg har sovet nok..og sist, men ikke minst; luktesansen blir forsterket. Når jeg lukter ting som jeg vanligvis ikke lukter, eller lukter gjør meg kvalm, da vet jeg hva som kommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 8ce6d...f95
GiaMahan skrev (På 19.6.2021 den 16.10):

Ingenting du trenger å føle deg dum for.  Dette er oppgaven til fastlegen din, å finne ut hva du feiler. Selv som helsepersonell skal man forsøke å unngå å være sin egen lege, man trenger et utenfra-perspektiv.  Din jobb som pasient er å ta kontakt når du er plaget med noe, og legge frem symptomene og hvordan de påvirker deg i dagliglivet. Det er ikke lett alltid å skjønne hva som feiler en, fordi mange symptomer er vage og opptrer ved en rekke tilstander. En pasient med migrene kan også ha det helt ulikt en annen. Selv må jeg si jeg opplever at hodepinen ved migrene er mer jævlig når jeg ikke har aura. Etter et auraanfall er ikke hodepinen så ille.

Hjelp for migrene er uansett god grunn til å dra til legen, så bare å bestille time. Du må kanskje innstille deg på å måtte prøve litt forskjellig medisiner før du finner det som fungerer, men av og til treffer man blink og finner en velfungerende medisin ved første forsøk. Migrenebehandling handler også om å forebygge så mye man kan via en sunn livsstil, og lære seg å kjenne igjen symptomer i tide sånn at man rekker å ta medisin i tide. 

Ved migrene finnes det forvarselsymptomer, som kommer før aura. Mine er at jeg sliter med å uttale ord skikkelig og leter etter ord. Jeg begynner også "surre", leter etter ting og glemmer meg av å skru av komfyren for eksempel. Videre er jeg gjerne mer irritabel, gråter lettere og føler meg utmattet til tross for at jeg har sovet nok..og sist, men ikke minst; luktesansen blir forsterket. Når jeg lukter ting som jeg vanligvis ikke lukter, eller lukter gjør meg kvalm, da vet jeg hva som kommer. 

Tusen takk. Jeg tar til meg det du skriver her, spesielt dette med sunnere livsstil, trening og slike ting. Jeg har ikke selv opplevd å surre eller slite med språket, men auraen kjenner jeg godt til. Faktisk fikk jeg aura igjen bare for noen dager siden. Det varte i kanskje 10 min før det forsvant. Jeg fikk ikke migrene etterpå. For min egen del tror jeg at skjermtiden også skal reduseres fremover. 

Igjen, takk for at du tok deg tid ❤️ 

Anonymous poster hash: 8ce6d...f95

Lenke til kommentar

Du har fått gode råd allerede, vil bare tipse om at det også finnes et par gode norske hodepinedagbok-apper: Brain-Twin og Hodepinedagboken.  De er begge utviklet av leger og forskningsmiljøer i Norge.  BrainTwin i Trondheim (NTNU/St. Olavs hospital) og Hodepinedagboken ved sykehuset i Bergen.

Jeg synes også det høres ut som et skoleeksempel på migrene. Heldigvis finnes det god behandling. Både forebyggende medisin (som anbefales v/3 eller flere hodepinedager pr. måned) og anfallsmedisin i form av Triptaner.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8ce6d...f95
Kalevala skrev (På 22.6.2021 den 14.19):

Du har fått gode råd allerede, vil bare tipse om at det også finnes et par gode norske hodepinedagbok-apper: Brain-Twin og Hodepinedagboken.  De er begge utviklet av leger og forskningsmiljøer i Norge.  BrainTwin i Trondheim (NTNU/St. Olavs hospital) og Hodepinedagboken ved sykehuset i Bergen.

Jeg synes også det høres ut som et skoleeksempel på migrene. Heldigvis finnes det god behandling. Både forebyggende medisin (som anbefales v/3 eller flere hodepinedager pr. måned) og anfallsmedisin i form av Triptaner.  

 

 

Takk for svar. Jeg har relativt god kontroll på hva som utløser migrenen og det skjer såpass sjeldent at det ikke er et problem i hverdagen. Jeg hadde likevel vært interessert i å stanse et anfall når det kommer. Jeg er også redd for at migrenen skal "videreutvikle" seg til slag på sikt, uten at jeg vet om det er en sammenheng mellom de to. 

Anonymous poster hash: 8ce6d...f95

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke bekymret meg for mye om hjerneslag med det første. En dobling av risiko er fremdeles nokså lav risiko for en vanlig person.

Du har fått gode råd her allerede, og forhåpentligvis gir legen deg resept på triptaner som fungerer. 

Når du bor i Norge er også varmepumpe med kjølemulighet en nobrainer. Vet ikke om varme direkte trigger migrene hos meg, men hodepine og 30°C på soverommet samtidig er uansett ikke en god kombinasjon.

Lenke til kommentar
Gjest 8ce6d...f95
Kalevala skrev (18 minutter siden):

Ja, det er greit å være obs på at migrene med aura gir høyere risiko for hjerneslag.  Denne artikkelen er opplysende:

https://tidsskriftet.no/2018/02/oversiktsartikkel/migrene-og-hjerneslag

Takk for svar. Jeg skummet gjennom artikkelen men forstår det slik at medisinering ikke har forebyggende effekt på hjerneslag. Mine migreneanfall er krevende, men sjeldne så jeg er usikker om jeg ønsker medikamenter. 

Heatsink skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke bekymret meg for mye om hjerneslag med det første. En dobling av risiko er fremdeles nokså lav risiko for en vanlig person.

Du har fått gode råd her allerede, og forhåpentligvis gir legen deg resept på triptaner som fungerer. 

Når du bor i Norge er også varmepumpe med kjølemulighet en nobrainer. Vet ikke om varme direkte trigger migrene hos meg, men hodepine og 30°C på soverommet samtidig er uansett ikke en god kombinasjon.

Jeg ser også at den absolutte risikoen for hjerneslag er veldig lav og kjenner meg lettet. Det er en del hjerneslag i min familie, i allefall på hos kvinner i min fars familie, så jeg ble bekymret da jeg lærte om sammenhengen til å begynne med. 

Jeg blir ukomfortabel av varme, men jeg tror det er lengre tids eksponering av sollys som trigger migrene hos meg. Jeg liker heller ikke bruk av spot light (som jeg ser en del butikker har). Det spørs om jeg må bli flinkere til å bruke solbriller og kanskje caps dersom jeg skal være ute når sola steker som verst. 

Uansett, takk for gode råd. 

Anonymous poster hash: 8ce6d...f95

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...