Gå til innhold

Trenger ny mulig tlf med følgende krav,har note3 nå


Anbefalte innlegg

Så jeg har en Samsung Note 3, som er ganske gammel. Jeg har kjøpt et 3. parts batteri som har vart 1-2 år nå. Men merket idag tidlig at batteriet gikk ned til 33% etter 45min etter kabelen var koblet fra 45min tidligere. Så jeg satt den på lading når jeg spiste mat og kobla fra tlf etterpå og da var batteriet på 94% og nå rett før 11.00 så slo tlf seg av igjen. Jeg har bestilt et nytt 3e part batteri. Planen nå er og se hvor lenge batteriet varer. Jeg har installert Custom ROM for note3'n, jeg har også alltid på BT og GPS da jeg bruker fitbitten min hele tiden. Så jeg er nå ute etter en ny mobil, men jeg har ikke fulgt med på mobiler på flere år. Så jeg trenger litt hejlp. Følgende krav settes under

* Android, ikke fra apple
* Batteri må vare 1-2 dager med BT,GPS og WLAN påslått. Eller minimum 1 dag
* edit: må også ha nok batteri slik jeg kan sitte på 3t på tog/buss med musikk i ørene.
* Batteri størst mulig
* edit: Qualcomm CPU, ikke Exynos
* må ha 3.5mm jack
* Må kunne bytte batteri selv
* Sekundær lagringplass (minnekort)
* Preff IPS skjerm(ikke et must)
* Oppdateres ofte nok og må være populær nok til å få utviklet Custom ROMs hos XDA
* Ikke ha Notchen på skjermen eller hva den heter.

Tlf ser jeg helst bør være ny, men det kan også være eldre modell. Så jeg trenger modell tips som alternativer slik jeg får gjort litt research for hvilken ny mobil det blir. Jeg kunne tenkt meg og vente til AXe standarden- 6e blir implementert på mobiler, men trenger alternativer likevel og jeg må muligens se meg selv hoppe over ax6000e standarden som dukker på mobiler etterhvert siden batteriet blir dårligere og dårligere.

 

Setter pris på alle innspill.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

De fleste oppfyller vel kravene bortsett fra batteribytte. Kanskje du kan klare deg med batteribank i tillegg? Alternativt kjøpe en telefon med hurtiglading?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

De fleste oppfyller vel kravene bortsett fra batteribytte. Kanskje du kan klare deg med batteribank i tillegg? Alternativt kjøpe en telefon med hurtiglading?

takk for svar, men de kravene er der for en grunn. Min note 3 som ble kjøpt i 2013 trur det var, utviklerne er fortsatt aktive innen XDA forumet og ble oppdatert til nyere android versjoner fra 5.0 til 10.0 Pie/Q i fra 2018 trur jeg. jeg fant en artikkel om det tidligere i år som var fra 2018 trur jeg.

Jeg er ikke interessert i å gå rundt med batteribanker som må lades hele dagen.

Hurtiglading regner jeg med er standard i 2021 nå

kunne også tenkt meg 120hz skjerm på mobilen min,men det er mer sekundært eller bonus.

Og så få vidt jeg har fått med meg de siste årene har veldig mange gått vekk fra 3.5mm jack

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen telefoner som har batteri som kan byttes i 2021, som også er så populære at det er bra utviklermiljø på XDA.

Selv om man tar bort XDA utviklerkravet er det ikke lett å finne telefoner med byttbart batteri. Nærmeste jeg kom er samsung xcover pro: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5257979 men denne har hull i skjerm til kamera. Ellers treffer den på de fleste punkter, men er vel ikke særlig "up to date" på kamera osv. og er dyr i forhold til ytelse.

Lenke til kommentar

Det virker som TS begrenser seg veldig. Med de kravene vil man ende opp med en telefon som er elendig på andre måter. 

Beklager, men utskiftbart batteri og uten notch blir vanskelig. Og jack og minnekort begrenser også mye. Om du f.eks kan akseptere å bruke en bluetooth til jack-dongle (eller kjøpe /få med blåtann headset med telefonen), samt kjøper stort nok minne i telefonen fra start, så får du en MYE bedre telefon totalt sett. 

Sony har jack og minnekort da, men jeg var meget fornøyd da jeg gikk fra sony 5 mk2 til samsung s21ultra. Jeg vil ikke anbefale en sony telefon til noen.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (1 time siden):

 

* må ha 3.5mm jack
* Må kunne bytte batteri selv
* Sekundær lagringplass (minnekort)

Bur du i 2009?

Frå spøk til alvor, så er det ingen telefonar der du enkelt kan bytta batteri, og utvalet av med audio jack og minnekort er lite nok til at ein må ofra andre ting.

Du kan sjå etter brukte Galaxy S10 på Finn. Det er siste Samsung som hadde både jack og minnekort, og køyrer stadig siste versjon av Android offisiellt. Med LineageOS er utvalet av støtta modellar utanom Samsung relativt skralt.

Av nye modellar er det som nemnt Sony gjerne har desse tinga fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (11 minutter siden):

Sony har jack og minnekort da, men jeg var meget fornøyd da jeg gikk fra sony 5 mk2 til samsung s21ultra. Jeg vil ikke anbefale en sony telefon til noen.

Du går da fra en kompakt modell som konkurrerer mot s20 til en flaggskip phablet, så det er en ganske stor overgang.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Du går da fra en kompakt modell som konkurrerer mot s20 til en flaggskip phablet, så det er en ganske stor overgang.

Tja, merket ikke stort som var størrelse-begrenset. Det jeg mislikte med Sony var software-begrenset. 

Ytelsen var jo ca samme som på S21, jeg merket ingen forskjell. Ihvertfall ikke før Sony strupet 5ii med 33% ved nyeste android da...! Og kamera til 5ii hadde jo en fantastisk 20fps med autofokus-funksjon, men synd at video ikke fungerte innendørs bare..! Og flere app'er, feks netflix, fungerte dårlig. Og fingeravtrykkleser på siden var ræva, den låste opp mobilen i lomma kontinuerlig. 

 

 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke om noen telefoner som har batteri som kan byttes i 2021, som også er så populære at det er bra utviklermiljø på XDA.

Selv om man tar bort XDA utviklerkravet er det ikke lett å finne telefoner med byttbart batteri. Nærmeste jeg kom er samsung xcover pro: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5257979 men denne har hull i skjerm til kamera. Ellers treffer den på de fleste punkter, men er vel ikke særlig "up to date" på kamera osv. og er dyr i forhold til ytelse.

Mente at batteri som kan byttes, bruk av Custom ROMs via root som utvikles på XDA forum.

skal ta en titt på telefon som du fant på finn.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 timer siden):

Det virker som TS begrenser seg veldig. Med de kravene vil man ende opp med en telefon som er elendig på andre måter. 

Beklager, men utskiftbart batteri og uten notch blir vanskelig. Og jack og minnekort begrenser også mye. Om du f.eks kan akseptere å bruke en bluetooth til jack-dongle (eller kjøpe /få med blåtann headset med telefonen), samt kjøper stort nok minne i telefonen fra start, så får du en MYE bedre telefon totalt sett. 

Sony har jack og minnekort da, men jeg var meget fornøyd da jeg gikk fra sony 5 mk2 til samsung s21ultra. Jeg vil ikke anbefale en sony telefon til noen.

Som nevnt er jeg ikke begrenset til ny telefon, men vil helst ha ny telefon. Tar i mot tips for eldre modeller som har disse kravene som ikke er altfor gamle.
Minnekort og jack skal jeg ha, er heller ikke interessert i å add dongler som man må gjøre på en iphone.

Hvorfor er Sony telefon så dårlig? Jeg har ikke hørt noe spesifikt mot Sony mobiler.

 

Lenke til kommentar
MKap skrev (3 timer siden):

Bur du i 2009?

Frå spøk til alvor, så er det ingen telefonar der du enkelt kan bytta batteri, og utvalet av med audio jack og minnekort er lite nok til at ein må ofra andre ting.

Du kan sjå etter brukte Galaxy S10 på Finn. Det er siste Samsung som hadde både jack og minnekort, og køyrer stadig siste versjon av Android offisiellt. Med LineageOS er utvalet av støtta modellar utanom Samsung relativt skralt.

Av nye modellar er det som nemnt Sony gjerne har desse tinga fortsatt.

HA! 2009 du:p

liker virkelig ikke friheten som blir tatt vekk fra consumerne mtp på batteri bytte. Når batteri går dårlig må jeg jo kjøpe nytt tlf. Det er designet slik for å press mest mulig penger fortest mulig ut av kundene.

Joa,jeg er klar over det at å kjøpe tlf med større internt kapasitet, men hvis mobilen kræsjer og jeg må fabrikk resette så blir vel alt på minnekortet slettet uansett og mister dermed alt på telefon. Men de and produsentene tar jo ekstremt godt betalt hvis du vil øke fra 64GB f.eks til 256GB. Liker ikke den Apple tankegangen om å flå kundene mest mulig, mens de begrenser consumerne.

skal ta meg en titt på den Sony jeg.

takk for tips og slikt.

Lenke til kommentar

Si jeg godtar ubyttbart batteri, bare intern lagring, ingen jack. og notch.

Hvordan er lyd kvaliteten på en BT hodetelefon på buss,tog og treningsstudier i forhold til BT frekvensen som blir brukt av flere enheter i samme geografisk lokasjon?

Jeg har tenkt på tanken at det går sikkert ann å ha bare intern lagring, men er ikke sikker på om alt blir slettet om man fabrikk reinstallerer og legger inn en ny Custom ROM. Mener jeg har installert fra intern lagring og jeg mistet ingenting. Men vil da helst få avklarering.

Er det noen mobiler med >= 5000 Mah batteri da? og eventuelt 120hz skjerm?

Hvordan er OLED skjerm på mobiler? OLED teknologi generelt vil jo gi innbrenning.

Er heller ikke interessert i fingeravtrykkleser på mobilen, føler det er teit og bare et gimmick.

Så hva blir alternativene på denne posten og den gamle?
 

Liker heller ikke å kjøpe brukte telefoner da batteriet kan være dårlig ved innkjøp av brukt telefon uansett, og det kan være andre svakheter i tillegg.

Lenke til kommentar

Sony Xperia 1iii ser lovande ut, om du kan venta ein månad eller så, og er forberedt på å bruka 10 000+ kr. Snapdragon 888 og 12 GB RAM bør takla det meste i eit par år framover. Audio jack og microSD er på plass - i tillegg til 256 GB internt. USB 3 er òg ein fordel om du overfører data i visse volum til mellom telefon og PC. Som ein bonus er det vel få andre enn Sony som tilbyr 4K-skjerm: https://www.sony.no/electronics/smarttelefoner/xperia-1m3/specifications

Lenke til kommentar
9 hours ago, zlpw0ker said:

Så jeg har en Samsung Note 3, som er ganske gammel. Jeg har kjøpt et 3. parts batteri som har vart 1-2 år nå. Men merket idag tidlig at batteriet gikk ned til 33% etter 45min etter kabelen var koblet fra 45min tidligere. Så jeg satt den på lading når jeg spiste mat og kobla fra tlf etterpå og da var batteriet på 94% og nå rett før 11.00 så slo tlf seg av igjen. Jeg har bestilt et nytt 3e part batteri. Planen nå er og se hvor lenge batteriet varer. Jeg har installert Custom ROM for note3'n, jeg har også alltid på BT og GPS da jeg bruker fitbitten min hele tiden. Så jeg er nå ute etter en ny mobil, men jeg har ikke fulgt med på mobiler på flere år. Så jeg trenger litt hejlp. Følgende krav settes under

* Android, ikke fra apple
* Batteri må vare 1-2 dager med BT,GPS og WLAN påslått. Eller minimum 1 dag
* edit: må også ha nok batteri slik jeg kan sitte på 3t på tog/buss med musikk i ørene.
* Batteri størst mulig
* edit: Qualcomm CPU, ikke Exynos
* må ha 3.5mm jack
* Må kunne bytte batteri selv
* Sekundær lagringplass (minnekort)
* Preff IPS skjerm(ikke et must)
* Oppdateres ofte nok og må være populær nok til å få utviklet Custom ROMs hos XDA
* Ikke ha Notchen på skjermen eller hva den heter.

Tlf ser jeg helst bør være ny, men det kan også være eldre modell. Så jeg trenger modell tips som alternativer slik jeg får gjort litt research for hvilken ny mobil det blir. Jeg kunne tenkt meg og vente til AXe standarden- 6e blir implementert på mobiler, men trenger alternativer likevel og jeg må muligens se meg selv hoppe over ax6000e standarden som dukker på mobiler etterhvert siden batteriet blir dårligere og dårligere.

 

Setter pris på alle innspill.

 

Min første tanke er Fairphone, har ikke sjekka XDA og ikke finsjekka kravene dine i forhold til den.

Elkjøp har den:

https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/246352/fairphone-3-plus-smarttelefon-sort

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (13 timer siden):

Hvordan er lyd kvaliteten på en BT hodetelefon på buss,tog og treningsstudier i forhold til BT frekvensen som blir brukt av flere enheter i samme geografisk lokasjon?

Du vil ikke merke særlig til støy fra andre enheter, men trådløse hodetelefoner koster ofte det dobbelte av vanlige, og da ofte med dårligere lydkvalitet generelt.

Nyere Android telefoner gir deg en fordel her, da de støtter ldac Bluetooth, som gir ganske bra lydkvalitet.

zlpw0ker skrev (13 timer siden):

Er det noen mobiler med >= 5000 Mah batteri da? og eventuelt 120hz skjerm?

Samsung sin s21 ultra har dette.

zlpw0ker skrev (13 timer siden):

Hvordan er OLED skjerm på mobiler? OLED teknologi generelt vil jo gi innbrenning.

Før i tiden kunne dette være et problem, men på moderne skjermer vil du ikke merke noe.

Skjermene har høyere kontrast, så det blir lettere å lese tekst, osv.

De nye gjengir farger langt bedre enn LCD skjermer.

Ellers har de nå også veldig høy lysstyrke, så de fungerer fint ute i sollys.

zlpw0ker skrev (13 timer siden):

Er heller ikke interessert i fingeravtrykkleser på mobilen, føler det er teit og bare et gimmick.

De fleste nye telefoner har dette, men man kan da velge å ikke bruke leseren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 8.6.2021 den 7.20):

Du vil ikke merke særlig til støy fra andre enheter, men trådløse hodetelefoner koster ofte det dobbelte av vanlige, og da ofte med dårligere lydkvalitet generelt.

Nyere Android telefoner gir deg en fordel her, da de støtter ldac Bluetooth, som gir ganske bra lydkvalitet.

Samsung sin s21 ultra har dette.

Før i tiden kunne dette være et problem, men på moderne skjermer vil du ikke merke noe.

Skjermene har høyere kontrast, så det blir lettere å lese tekst, osv.

De nye gjengir farger langt bedre enn LCD skjermer.

Ellers har de nå også veldig høy lysstyrke, så de fungerer fint ute i sollys.

De fleste nye telefoner har dette, men man kan da velge å ikke bruke leseren.

Det er det jeg er redd, å få dårligere lyd for BT tilkobling på mobilen.

ldac BT? er det noe som er på BT 5.0 og 5.1 versjon?

skjermene bør jo ha høyere kontrast, men det kommer jo også annpå PPI da.

Er ikke så glad fingeravtrykk leseren så,kommer nok aldri til å bli brukt heller.

 

takk for svarene på spørsmålene min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...