Gå til innhold

Neste God of War og Gran Turismo 7 kommer også til PlayStation 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at Sony vil favne flest mulige aktuelle kjøpere og derfor velger å utvikle sine "first-party"-spill til både PS4 og PS5. Det gir økonomisk mening så lenge det er stor etterspørsel og lite på lager av de nye konsollene... Men vil ikke dette holde igjen mulighetene i spillene som blir utviklet? Hulst sier selv at det er viktig med titler som Ratchet & Clank. Er mest bekymret for God of War: Ragnarok og hvilke hjørner som kuttes i den utviklingen for at spillet skal fungere på PS4...

Lenke til kommentar
Sammy809 skrev (55 minutter siden):

Men vil ikke dette holde igjen mulighetene i spillene som blir utviklet? Hulst sier selv at det er viktig med titler som Ratchet & Clank. Er mest bekymret for God of War: Ragnarok og hvilke hjørner som kuttes i den utviklingen for at spillet skal fungere på PS4...

Jeg vil tro at god of war kjører på samme engine som PS4 spillet, og at det derfor ikke ville være så store oppgraderinger om de lagde det spesifikt for ps5.

Det samme kan man vel også si om Horizon.

Lenke til kommentar

Heldigvis så har firstparty fått tidlig tilgang på PS5 dev konsoller, så både GT og GoW er trolig utviklet med hovedfokus på PS5. Selv er jeg ikke bekymret for at det vil gå ut over kvaliteten når firstparty titles ikke har managere og investorer som pusher i like stor grad på utgivelse. Jeg er heller bekymret for utsettelser. Ta gameplayet til Horizon Forbidden West som et eksempel. Hvordan de skal klare å få det spillet til å kjøre på base PS4 er helt fjernt for meg, men det bryr jeg meg fint lite om når det ser så bra ut på PS5! 😅

Endret av H3rman
Lenke til kommentar

Folk må legge fra seg tanken om at alle spill MÅ være eksklusive til de nye konsollene for at de skal kunne nå sitt fulle potensiale.

Ikke glem at PS4 og PS5's arkitektur er mye likere enn det PS3 og PS4's var. Konsollspill kan skaleres lettere i dag enn for 10-15 år siden. Det er også fullt mulig at GG, SSM og PD's visjoner for Horizon, GoW og GT er slik at det lar seg gjøre å utvikle spillene til PS4 også.

Spillene kommer sannsynligvis til å bli vesentlig bedre på PS5 uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (29 minutter siden):

Folk må legge fra seg tanken om at alle spill MÅ være eksklusive til de nye konsollene for at de skal kunne nå sitt fulle potensiale.

Det er ganske mye som kan forandres om man designer for ps5 istedenfor PS4.

For eksempel designe rundt loadingen til ps5.

På gow PS4 måtte man løpe gjennom en lengre korridor hver gang man skulle fast travle, hvor elementer av historien ble fortalt gjennom denne loadingen.

Dette ville ikke vært der i et ps5 designet spill.

 

Spill MÅ være designet rundt konsollen for at de skal utnytte konsollen til sitt fulle, men de må ikke være designet rundt konsollen for at konsollen skal kunne utnytte spillet til sitt fulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedelig. PS5 har prosessor og lynrask SSD som kan by på bedre AI, større, sømløse verdener osv., men spillene skal både fungere til PS4 fra 2013 som allerede den gang hadde en middels prosessor og en enkel HDD.

Strengt tatt betyr det de samme spillopplevelsene som forrige generasjon, bare med 4k og bedre framerate til PS5. Jeg tipper f.eks. at neste God of War blir relativt likt det forrige.

Endret av kilik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
kilik skrev (3 minutter siden):

Jeg tipper f.eks. at neste God of War blir relativt likt det forrige.

Med tanke på verden i Gow 4 så virket det nesten som om de hadde planlagt en DLC, eller at de måtte kutte vekk deler av spillet for å nå launch dagen.

Det virker ganske sannsynlig at det er deler av dette innholdet man nå får i ragnarok, og at de da har jobbet med dette allerede før gow 4 kom ut.

Lenke til kommentar
Iki skrev (25 minutter siden):

Det er ganske mye som kan forandres om man designer for ps5 istedenfor PS4.

For eksempel designe rundt loadingen til ps5.

På gow PS4 måtte man løpe gjennom en lengre korridor hver gang man skulle fast travle, hvor elementer av historien ble fortalt gjennom denne loadingen.

Dette ville ikke vært der i et ps5 designet spill.

 

Spill MÅ være designet rundt konsollen for at de skal utnytte konsollen til sitt fulle, men de må ikke være designet rundt konsollen for at konsollen skal kunne utnytte spillet til sitt fulle.

Jeg tviler sterkt på at "walk and talk" sekvenser forsvinner bare fordi man har rask SSD nå. Det er kanskje et billig fortellerknep, men det er en en veldig lett måte å levere exposition på.

I det store og det hele er vel ikke mindre eller raskere korridorvandring et enormt fremskritt heller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (1 time siden):

Folk må legge fra seg tanken om at alle spill MÅ være eksklusive til de nye konsollene for at de skal kunne nå sitt fulle potensiale.

Ikke glem at PS4 og PS5's arkitektur er mye likere enn det PS3 og PS4's var. Konsollspill kan skaleres lettere i dag enn for 10-15 år siden. Det er også fullt mulig at GG, SSM og PD's visjoner for Horizon, GoW og GT er slik at det lar seg gjøre å utvikle spillene til PS4 også.

Spillene kommer sannsynligvis til å bli vesentlig bedre på PS5 uansett.

Det seier seg sjølv at spelet ikkje vil nå sitt fulle potensiale når utviklarane er nøydd til å tilpasse omfanget av spelet til maskinvare som vart lansert i 2013 med ein brøkdel av kraften til PS5. Klart grafikken og biletefrekvensen blir mykje betre på PS5, men når mekanikkane og verda skal fungere og sjå "bra" ut på launch PS4 også så setter det klare grenser for kva du kan gjere med PS5-versjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kilik skrev (7 minutter siden):

Kjedelig. PS5 har prosessor og lynrask SSD som kan by på bedre AI, større, sømløse verdener osv., men spillene skal både fungere til PS4 fra 2013 som allerede den gang hadde en middels prosessor og en enkel HDD.

Strengt tatt betyr det de samme spillopplevelsene som forrige generasjon, bare med 4k og bedre framerate til PS5. Jeg tipper f.eks. at neste God of War blir relativt likt det forrige.

Nye spillopplevelser er nødvendigvis ikke knyttet direkte til maskinkraft. Breath of the Wild ble lagd for hardware som allerede i 2012 var basert på eldgammel teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mullethemekk skrev (2 minutter siden):

Det seier seg sjølv at spelet ikkje vil nå sitt fulle potensiale når utviklarane er nøydd til å tilpasse omfanget av spelet til maskinvare som vart lansert i 2013 med ein brøkdel av kraften til PS5. Klart grafikken og biletefrekvensen blir mykje betre på PS5, men når mekanikkane og verda skal fungere og sjå "bra" ut på launch PS4 også så setter det klare grenser for kva du kan gjere med PS5-versjonen.

Nei. Det kommer an på hva slags spill utvikleren ønsker å lage. Det var ikke sånn at alle utviklere gikk over til å lage open world spill bare fordi det ble mulig å gjøre det på PS3/360 og særlig på PS4/XBO. En god del utviklere lager lineære spill enda. Det betyr likevel ikke at utviklere som lager lineære spill ikke kan utnytte maskinkraften på en god måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr. Pants said:

Nye spillopplevelser er nødvendigvis ikke knyttet direkte til maskinkraft. Breath of the Wild ble lagd for hardware som allerede i 2012 var basert på eldgammel teknologi.

Men Breath of the wild er jo et 6'r spill, hadde det hatt bedre grafikk ville fått 11/10

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (9 minutter siden):

I det store og det hele er vel ikke mindre eller raskere korridorvandring et enormt fremskritt heller?

La oss si jeg lager et spill hvor du har to baner.

Mellom banene er det kun en dør.

På ps5 kan du bare gå rett gjennom den døra, og alt virker helt normalt.

På en PS4 vil du måtte ha en type loading rundt denne døren, for eksempel forkledd som en lang korridor.

Om spillet er designet for en ps5 vil man da ikke ha noen korridor å fylle, for den vil ikke eksistere, men når spillet da skal fungere på PS4 vil man trenge denne korridoren. Dette fører altså til at ps5 versjonen får en korridor.

(Ta en drink for hver korridor)

 

Det samme kan vi si om lys, med raytracing, osv.

Designet av spillet kan ikke utvikle seg til noe nytt som trenger denne nye konsollen.

 

For å gi et annet eksempel, du kunne ikke laget spill rundt Nintendo Wii sin kontroller om spillet også skulle spilles på GameCube.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (3 minutter siden):

Men Breath of the wild er jo et 6'r spill, hadde det hatt bedre grafikk ville fått 11/10

Men nå snakket jeg om spillopplevelser da. Det var et motsvar til påstanden om at man ikke kan ha nye spillopplevelser uten bedre maskinvare Det er klart at spillet kunne ha sett bedre ut om Wii U var på nivå med PS4 eller XBO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

La oss si jeg lager et spill hvor du har to baner.

Mellom banene er det kun en dør.

På ps5 kan du bare gå rett gjennom den døra, og alt virker helt normalt.

På en PS4 vil du måtte ha en type loading rundt denne døren, for eksempel forkledd som en lang korridor.

Om spillet er designet for en ps5 vil man da ikke ha noen korridor å fylle, for den vil ikke eksistere, men når spillet da skal fungere på PS4 vil man trenge denne korridoren. Dette fører altså til at ps5 versjonen får en korridor.

(Ta en drink for hver korridor)

 

Det samme kan vi si om lys, med raytracing, osv.

Designet av spillet kan ikke utvikle seg til noe nytt som trenger denne nye konsollen.

 

For å gi et annet eksempel, du kunne ikke laget spill rundt Nintendo Wii sin kontroller om spillet også skulle spilles på GameCube.

Du får det til å høres ut som om det blir korridorer over alt. 😛 De kan jo komme rundt dette ved å ha en kort loadingsekvens på PS4-versjonen. Om de absolutt ønsker å droppe korridorene, altså... for det er jo en antagelse å tenke at det er noe de ønsker.

...men de har visse andre alternativer for PS4-versjonen også. F. eks senke oppløsningen, senke de visuelle detaljene. Lengre loadingsekvens ved oppstart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (3 minutter siden):

Nei. Det kommer an på hva slags spill utvikleren ønsker å lage. Det var ikke sånn at alle utviklere gikk over til å lage open world spill bare fordi det ble mulig å gjøre det på PS3/360 og særlig på PS4/XBO. En god del utviklere lager lineære spill enda. Det betyr likevel ikke at utviklere som lager lineære spill ikke kan utnytte maskinkraften på en god måte.

Det er stor forskjell på å utnytte maskinkraft på ein god måte (som eg er overtyda om at dei kjem til å gjere så godt dei kan), og å lage eit spel der du ikkje går inn i eitt einaste kompromiss i visjonen din fordi du skal lage fleire versjonar av eit spel til forskjellige konsollgenerasjonar. Har du lyst å lage eit lineært spel så betyr ikkje det at det ikkje er ting du kan forbedre med ny maskinvare.

Ta "The Last of Us" og "The Last of Us Part II" som eksempel. Begge er strukturmessig relativt like spel som er lineære og i hovudsak følgjer same formelen. Likevel ville det vore umogleg å lansere ein versjon av "The Last of Us 2" til PS3 med same innhald. Korleis kan det ha seg? Verda er mykje større enn minnet og prosessoren til PS3 kunne takla. Hovudkarakteren har aukt bevegelegheit og fleire animasjonar som ikkje ville fått plass i minnet på PS3. Fiendane er meir kompliserte, intelligente, meir varierte og i større antal enn ein ville hatt overskot til på PS3. Osv osv osv.

Du kan ikkje overtyde meg om at det ikkje er ein einaste ting Santa Monica ville gjort annleis dersom dei slapp å forholde seg til ein PS4-versjon. Dette gjeld spesielt i spektakulære action-spel som GOW der actionsekvensane alltid har vore grafisk og mekanisk grensesprengane heilt sidan PS2-dagane. Det er alltids ein gud eller ein drage som kunne vore meir komplisert enn ein kan lage ein PS4-versjon av, og det er i alle fall eg sikker på at utviklarane innerst inne kriblar etter å lage. Det du i praksis seier er at visjonen til Santa Monica er å lage eit spel der grensene settes nøyaktig der krafta til launch PS4 tar slutt. Det er kanskje litt meir sannsynleg at dei gjer dette for å tilgjengeleggjere spelet til eit mykje større publikum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (5 minutter siden):

Du får det til å høres ut som om det blir korridorer over alt. 😛 De kan jo komme rundt dette ved å ha en kort loadingsekvens på PS4-versjonen. Om de absolutt ønsker å droppe korridorene, altså... for det er jo en antagelse å tenke at det er noe de ønsker.

God of war på PS4 hadde en slik korridor mellom hvert eneste område, så sånn ca 1 per 20-30 minutter med gameplay, og det spillet regnes som et semi-openworld spill.

I tillegg til dette hadde spillet små skjulte loading elementer, hvor verden var delt opp med en dør, en klippevegg du måtte gjennom, en heis, eller lignende.

Det tok rundt 40 sekunder å gå gjennom en slik korridor.

 

Mr. Pants skrev (13 minutter siden):

...men de har visse andre alternativer for PS4-versjonen også. F. eks senke oppløsningen, senke de visuelle detaljene. Lengre loadingsekvens ved oppstart.

Ja, men da har de ikke designet spillet for å utnytte ps5. Da har de kun designet spillet for å kjøre bedre på en ps5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...