Gå til innhold

Ny avsløring: Google har gjort det vanskelig å slå av posisjonssporing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.. og der tok USA tar en knepen ledelse over Kina i kappløpet om personvernkrenkelser. Spennende løp dette her! Her sitter vi med nisseluene og tror vi behandles som alliert av den ene.

Hvordan stiller EU seg til dette, med tanke på GDPR? Lukter ny rekordbot lang vei.. og bra er det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

.. og der tok USA tar en knepen ledelse over Kina i kappløpet om personvernkrenkelser. Spennende løp dette her! Her sitter vi med nisseluene og tror vi behandles som alliert av den ene.

Hvordan stiller EU seg til dette, med tanke på GDPR? Lukter ny rekordbot lang vei.. og bra er det.

Tja...USA har vel aldri vært spesielt beskjedne mht. overvåkning av folk generelt det være seg egne eller andre lands borgere, noe senere tids medieoppslag i DA/NO/SVE har vist. Dog er det en liten forskjell; her snakker vi om et 100 % privateid selskap som har tatt seg til rette, rett nok med sløve forbrukeres mer eller mindre ubevisste samtykke og ikke bare lagt inn sporing av brukerne, men også langt på vei underslått informasjonen om hvordan forbrukerne spores.
I Kina er det staten selv som står for overvåkningen.

...ikke det at jeg sier at det ene er bedre enn det andre, men man forventer liksom noe mer av et friere samfunn. Dessverre har USA sakket veldig akterut og endatil reversert samfunnsutviklingen på dette området både hva sikkerhetspolitikk og sosialøkonomisk politikk angår de siste 40 årene, og det akselererte med Bush Jr..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Dog er det en liten forskjell; her snakker vi om et 100 % privateid selskap som har tatt seg til rette, rett nok med sløve forbrukeres mer eller mindre ubevisste samtykke og ikke bare lagt inn sporing av brukerne, men også langt på vei underslått informasjonen om hvordan forbrukerne spores.
I Kina er det staten selv som står for overvåkningen.

Huawei er også bare et privat selskap. Jeg kan ikke se noe som indikerer at det er mindre dataoverføring mellom Google og NSA enn det er mellom Huawei og CCP, kan du?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Huawei er også bare et privat selskap. Jeg kan ikke se noe som indikerer at det er mindre dataoverføring mellom Google og NSA enn det er mellom Huawei og CCP, kan du?

Nei, lovgivningen er vel nokså lik i Kina og USA mht. bedriftenes plikt til utlevering av data, dog er jeg usikker på graden av bevisst samarbeid mellom Google og amerikanske myndigheter. Jeg holder det for mer sannsynlig at Kina har et mer bevisst og systematisk forhold mellom private aktører og myndighetene enn man har i USA. Apple er etter min mening et eksempel på dette da de jo har stått opp for personvern og gått i klinsj med påtalemakten der borte. Jeg kan ikke se at Huawei ville finne på noe lignende.

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (6 timer siden):

Apple står ikke opp for noen andre enn seg selv, alt annet er skuespill for å for lure folk til å tro at apple er deres "beskyttende engel"

Tja, du har kanskje rett, men de nektet nå uansett å bistå påtalemakten med å låse opp en låst iPhone ifm. en straffesak. Som sagt tviler jeg på at noe kinesisk selskap ville gjort noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Er det ikke snart på tide at digital overvåkning av brukere "for å gi dem bedre reklame" eller "forbedre brukeropplevelsen" blir behandlet på lik linje med å forfølge folk fysisk (dvs. blir ulovlig)? Det er i praksis langt mer inngripende og grunnene som brukes for å rettferdiggjøre behovet ville aldri blitt godtatt for noen form for fysisk overvåkning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Boop skrev (17 timer siden):

Er det ikke snart på tide at digital overvåkning av brukere "for å gi dem bedre reklame" eller "forbedre brukeropplevelsen" blir behandlet på lik linje med å forfølge folk fysisk (dvs. blir ulovlig)? Det er i praksis langt mer inngripende og grunnene som brukes for å rettferdiggjøre behovet ville aldri blitt godtatt for noen form for fysisk overvåkning.

Et meget godt poeng. Jeg skulle likt å vite hva en rettsinstans ville ha sagt til en anmodning fra f.eks. politiet om å iverksette datainnsamling fra en enkeltperson av et omfang tilsvarende Google eller Facebook. Å skulle samle inn tilsvarende datamengde fra en hel gruppe mennesker, f.eks. kvalifisert gjennom at de må bo i Oslo eller være mellom 30 og 45 år ville trolig ikke ha blitt tatt opp til behandling engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...