Gå til innhold

USA spionerer på allierte


Anbefalte innlegg

Jeg tipper at flere enn USA sin etterretning spionerer på sine allierte. Et viktig poeng er å få tak i informasjon som andre ikke har lett tilgang på.

Dersom du f.eks. har prøvd å spekulere i aksjer, så er ser du tydelig at det ville ha vært en fordel å ha tilgang på informasjon som andre ikke har tilgang på. Jeg er sikker på at det finnes et vel utviklet marked for "unik informasjon" og som kan selges videre til ivrige kjøpere.

Dersom jeg har rett i mine antagelser her, så er dette et argument for at de rike har mye ufortjente fordeler og som burde kompenseres med noe slags universale kapital-inntekter til de fattigste.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Melonskall said:

Det er mange argumenter for "universal basic income", men at USA spionerer på sine allierte, noe de på mange måter gjør, er ikke et av de.

Det kan være et eksempel på at rike kan ha ufortjente fordeler ved å tappe verdier som er opparbeidet i generasjoner før oss. De rikeste har jo ikke skapt alle disse verdiene selv lenge før de ble født. *Noen* ganger bidrar de til og med negativt. De fleste av dem har bare vunnet en konkurranse som ikke ville eksistere uten konkurrenter og marked/tilskuere.

Kanskje litt konspiratorisk dette, men likevel. Jeg tror ikke at det er bare Facebook o.l. som selger informasjon via "spionasje" (på oss) og tjener godt på det.  Også store selskaper samler informasjon om alt mulig og som vi i isolert sett kanskje ikke ser den kommersielle verdien av men som samlet kan ha verdi bl.a. for å vurdere mulige investeringer. Jeg har sett at flere har spekulert i om etterretnings-organisasjoner samler inn informasjon som har direkte kommersiell interesse (og som i prinsippet kan selges).  Og jeg kan aldri tenke meg at USA er alene om dette. Dette er kanskje 90 prosent kommers og har lite med militær sikkerhet å gjøre. USA er vel forøvrig ikke så veldig redd for militært angrep fra Sverige og må spionere på dem av den grunn? Slike tanker blir *for* konspiratoriske for meg 🙂

Eksempel: hva foregår på høyt nivå i Iran og deres forhold til europiske politikere? Dette kan ha betydning for olje-prisen. Hva vil EU gjøre angående reguleringer og Brexit? Informasjon om dette kan *selges*. Og hvem profitterer til slutt på slik virksomhet? Jeg 🙂

En konklusjon kan være at minst mulig bør holdes hemmelig for slik å unngå handel med ellers utilgjengelig informasjon. Alternativt kan en tenke seg at verdien av denne handelen blir beskattet på en eller annen indirekte måte - og hvor inntekten fra denne beskatningen går i en stor pott til fordel også for de fattige. Bare skatten fra  "spion-inntektene" fra Facebook og dets like ville kunne bli merkbare i denne sammenheng. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Bare en liten oppfølger:

Jeg ser på denne episoden, der USA spionerte på sine allierte, som et tegn på at man har forstått at det er viktig å få et informasjons-messig overtak.  Dette er kanskje mest økonomisk begrunnet. Situasjone kan sammenlignes med nyere militær tenkning hvor informasjon er så avgjørende viktig. I gamle dager var "ildkraft" og antall soldater viktig for å vinne krigen. Slik er det ikke nå. Et par presise bomber kan erstatte 10-tusenvis tilsvarende hos en gammeldags/uinformert motstander ala WW2. 

En økonomisk aktør som har "the upper hand" informasjons-messig, kan tappe resten av verden for verdier. Det gjelder ikke lenger bare å ha de sterkeste økonomiske musklene (tilsvarende "ildkraft" i den militære analogien ovenfor). Det gjelder å være smartest. Dette kan på sikt sees på som en konkret trussel der f.eks. olje-fondet blir gradvis tappet. Det kan jo ikke drives som en "nisje-virksomhet" - og dets økonomiske muskler står seg ikke mot tilsvarende aktører som er overlegne informasjons-messig.

Når en pengestrøm oppstår så kommer gjerne viktige/store aktører etterhvert inn og overtar. Dette kan en se eksempel på i f.eks. oppdretts-næringen langs norske-kysten. En har så langt høstet en god del av fordelene/verdiene lokalt. Imidlertid så er det eksemper på at denne "høstingen" lokalt har blitt redusert til nok for å drive virksomheten og verdiene høstes av fjerne aktører. Er de overlegne informasjons-messig, så vil de ha enda større muligheter for slik å overta. 

Så kan man diskutere om overlegne økonomiske aktører fortjener å tappe verdier fordi de er så viktige for å skape verdier eller om en bør få et system som sikrer de fattigste i hvert fall.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Nei, hva argumentet for borgerlønn er her må jeg ærlig innrømme at jeg ikke klarer å se heller.

Men for å holde meg til hva saken handler om kan man jo si som et velkjent uttrykker sier, at "med slike "venner", hva skal man da med fiender?".

"Så kan man diskutere om overlegne økonomiske aktører fortjener å tappe verdier fordi de er så viktige for å skape verdier eller om en bør få et system som sikrer de fattigste i hvert fall."

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare USA.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (Akkurat nå):

"Så kan man diskutere om overlegne økonomiske aktører fortjener å tappe verdier fordi de er så viktige for å skape verdier eller om en bør få et system som sikrer de fattigste i hvert fall."

Ser fortsatt ikke relevansen til at USA har spionert på politikerne våre her heller  desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Morromann said:

Ser fortsatt ikke relevansen til at USA har spionert på politikerne våre her heller  desverre.

Jeg ser på denne spionasjen som del av forsøk på å få overlegenhet informasjons-messig. Det er et poeng å se ting ut over det rent konkrete. Eksempel: er kan tro at det ikke er interessant å samle informasjon om at du kjøper ost på Rema 1000. Men i en større sammenheng (stikkord "stordata") så har slikt kommersiell verdi. Tilsvarende har det kommersiell verdi å vite hva slags vin Jonas G. Støre kjøper eller om han har venninner på si her og der 🙂  På en måte kan en med nok data "modellere" Støre og forutse hans standpunkter i en framtidig sak. Har du fantasi til å se at det er økonomisk interessant å gjøre slikt i stor skala? Teknologi som har vært utviklet for andre formål kan brukes på bl.a. politikere og store og små investorer.

Jeg har vært med i stor-data konkurranser der greia var hvor det var smartest å plassere en Mc Donalds. Det er utrolig hva slags informasjon en kan benytte da forutsatt at man har mye av det. Det virker kanskje uforståelig for de fleste.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Kroat skrev (17 minutter siden):

Saken her er vel at USA vet Kina og Russland gjør det samme og derfor ikke har noe valg.

Jo, det har de. Det de har drevet er totalt uakseptabelt. De har ingen rett til å ta seg til rette på denne måten ovenfor en suveren nasjons folkevalgte politikere. Ikke det at de noensinne har tatt hensyn til eller brydd seg om andre lands suverenitet og anliggender.

Lenke til kommentar
On 6/2/2021 at 2:48 PM, Morromann said:

Jo, det har de. Det de har drevet er totalt uakseptabelt. De har ingen rett til å ta seg til rette på denne måten ovenfor en suveren nasjons folkevalgte politikere. Ikke det at de noensinne har tatt hensyn til eller brydd seg om andre lands suverenitet og anliggender.

Denne "kabel-tappingen" i Danmark er bare en teknisk detalj som kanskje er juridisk og moralsk interessant.  Gjør seg i media liksom. Overlegenhet angående informasjon gir så mange fordeler at dette stopper man selvfølgelig ikke med.   

Informasjon har økende kommersiell interesse/verdi. Vi går inn en en økonomisk utvikling er de som høster mest verdier er vinnerne av konkurranser om å tippe/spå (eller kan påvirke) verdiutvikling av bl.a. aksjer og andre "assets".  Arbeidsmarkedet vil også ofte være en greie der "posisjonering" og sosiale relasjoner er viktig -  og lite et spørsmål om veldefinert "produktivitet"/"kjøttvekt" i gammeldags forstand.  Noen vil kanskje kunne si at vinnerne blir de som er flinkest til å snike i køen 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...