Gå til innhold

[Løyst] Kredittvurdering - Mistenkeleg tekstmelding frå Experian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til å være reellt. Jeg tastet inn et falskt, men gyldig personnumer, og fikk da beskjed om at personummeret var gyldig, men feil. Fikk beskjed om at det var ugyldig når jeg tastet inn et ugyldig. Så en viss verifikasjon av personnummeret ditt foregår.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp samme beskjed. Trykket på lenken og fikk opp at jeg kunne logge inn enten ved å gi personnummer eller med bankid. Skrev inn personnummer, og fikk så melding om jeg ville gi Firefox tilgang til bilder, media og filer på enheten min. Trykket nei og da kunne jeg tydeligvis ikke lese noe jeg. Vet ikke om det er legit eller ikke, men syns uansett det virker useriøst. Hadde jeg tenkt meg om ville jeg ikke oppgitt personnummeret.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (35 minutter siden):

Takk for tilbakemeldingane.

Eg har no logga inn, og det viste seg at eg var kredittvurdert av Klarna. Dette var som forventa, og problemet er løyst. Men eg vart litt skeptisk når eit seriøst firma byrjar å bruke svindlarane sine metodar.

Jeg ble kredittvurdert av Klarna i går. Pussig, jeg har ikke benyttet klarna siden mars....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zZzandra skrev (1 time siden):

Jeg fikk nettopp samme beskjed. Trykket på lenken og fikk opp at jeg kunne logge inn enten ved å gi personnummer eller med bankid. Skrev inn personnummer, og fikk så melding om jeg ville gi Firefox tilgang til bilder, media og filer på enheten min. Trykket nei og da kunne jeg tydeligvis ikke lese noe jeg. Vet ikke om det er legit eller ikke, men syns uansett det virker useriøst. Hadde jeg tenkt meg om ville jeg ikke oppgitt personnummeret.

 

Dokumentet som blir lasta ned er ei pdf-fil. Brukar Opera for Android, og dokumentet opna seg i Acrobat.

Kontrollspørsmål: Får du tilsvarande spørsmål dersom du lastar ned/prøver å opne ei tilfeldig pdf-fil på nettet?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (17 timer siden):

Dokumentet som blir lasta ned er ei pdf-fil. Brukar Opera for Android, og dokumentet opna seg i Acrobat.

Kontrollspørsmål: Får du tilsvarande spørsmål dersom du lastar ned/prøver å opne ei tilfeldig pdf-fil på nettet?

Sjekket og jeg gjør visst det. Så gikk inn på linken i smsen fra Experian, og skrev inn personnummer for å motta gjenpartsbrevet. Bekreftet så at jeg ville laste ned showletter.pdf., altså dette brevet. Da jeg skulle åpne det fant jeg ingen pdf, fant bare den pdfen jeg nettopp hadde lastet ned fra en annen nettside. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...